شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مارسیا دبلیو. دیستاسو- بررسی اخلاقی رسانه اجتماعی می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد چراکه ابزارها همچنان تغییر می یابند و شرکت ها دائما با مسائل جاری، سرگرم و درگیر هستند. این چالش ها توسط دنیس بورتری در کتاب شیوه اخلاقی حضور روابط عمومی در شبکه های اجتماعی نوشته شده اند و من نیز آن را ویرایش کرده ام.
هدف آن کار با اساتید برای تهیه تحقیق هایی در باب اخلاق و رسانه اجتماعی بود که بتواند بینشی را ارائه دهد و ضمن آن به توضیحات و راهنمایی هایی برای دانشجویان، اساتید، و متخصصان روابط عمومی بپردازد.
این کتاب دارای یک مقدمه است که توسط برایان سولیس، تحلیلگر دیجیتال، انسان شناس و آینده پژوه نوشته شده است که در آن اثرات تکنولوژی در حال ظهور در کسب و کار، بازاریابی و فرهنگ را مورد بررسی قرار می دهد. وی در این مقدمه درباره نحوه عملکرد رسانه اجتماعی بدون قطب نما تمرکز کرده است. وی این موضوع را که چگونه رسانه های اجتماعی برای تعاملات، نوآوری ها و تعریف استراتژی ها کمک می کنند، به کنکاش می کشد.
۱۵ فصل این کتاب از تحقیقات برای نقب زدن به اخلاق و رسانه های اجتماعی کمک می کند و راهنمایی های خوبی ارائه می دهد. یکی از موارد برجسته کتاب، تحقیقاتی است که در زمینه وبلاگ نویسی شبح است که توسط تیفانی درویل گلیکانو، توماس اچ. بینوینس و یون وای. چو نوشته شده است. در این بخش به پیمایش هایی که از بین خوانندگان وبلاگی بدست می آید اشاره شده است و نشان می دهد که ۶۰% از خوانندگان وبلاگ اذعان داشته اند که یادداشت های مدیر عامل توسط شخص دیگری نوشته شده است اما ۴۰% موافق بودند که این عمل بسیار خوب است. توصیه آنها: وبلاگ نویسی شبح را انجام ندهید. وبلاگ نویسی شبح زمانی است که شخص دیگری به جز شخصی که صاحب اصلی وبلاگ است، آن را به روز می کند.
وقتی قرار می شود پیام های منفی را بررسی کنید، متوجه شدم که بانکی در امریکا وجود دارد که بیشترین میزان یادداشت های مربوط به خودش را در یادداشت های فیسبوکی دریافت کرده است. مشابه آن، تینا مک کورکیندال بیان می کند که چگونه می توان به نظرات منفی پاسخ داد و این بخش از حضور در شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین چالش های اخلاقی با رسانه های اجتماعی است. همچنین مارکوس مسنر نشان داد که تنها ۳۶ درصد از سازمان های غیر انتفاعی که مورد پیمایش قرار گرفته اند، از سیاست های رسانه ای استفاده می کردند. توصیه ما: یک رسانه اجتماعی داشته باشید و به خاطر داشته باشید که اخلاق مراقبت را بایستی درخصوص حقوق ذینفعان رعایت کنید. اینکه پیام های منفی را به راحتی حذف نکنید. رسانه اجتماعی زمانی بهترین آثار به وجود می آورند که از مهارت و تجربه تمام بخش های شرکت استفاده نمایند.
برخی از فصول درباره مسئولیت اجتماعی شرکتی هستند. کتی تاسینسکی برگ و کیم بارتل شیهان دریافتند که یادداشت های کمی در فیسبوک در باب مسئولیت اجتماعی شرکت ها می باشند اما آنهایی که وجود داشتند درباب علل اجتماعی و جامعه بودند. در تحلیلی که توسط ویدئوی یوتیوب بی پی انجام شده است، دنیس بورتری دریافت که ویدئوها با پیام مسئولیت اجتماعی شرکتی با سایر ویدئوها شباهت نداشتند. توصیه آنها: مسئولیت اجتماعی شرکتی یک درمان ساحرانه نیست. ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتی در طول یا بلافاصله متعاقب بحران می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا به سوالی درباره انگیزه مسئولیت اجتماعی شرکتی اشاره می کند. مطمئن شوید که مردم بحران هایی که پیشتر از برقراری ارتباطت درباره تلاش های مسئولیت اجتماعی شرکت ها اتفاق افتادند دریافت می کنند.
این کتاب از منبع این معرفی کتاب قابل تهیه می باشد.
منبع: http://www.amazon.com/Ethical-Practice-Relations-Routledge-Research/dp/0415727537
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید