قائم مقام شهردار تهران: روابط عمومی اقناع‌گر باشد نه توجیه‌گر/ امروزه چالش اصلی رسانه ملی، توجیه گری است

اگر رواط عمومی به سمت دگرزیستی و بازمهندسی نرود، حتما دچار میرایی می شود و در یک کلام اگر تغییر نکنیم، نمی توانیم موفق شویم.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) قائم مقام شهردار تهران گفت: امروزه چالش اصلی رسانه ملی، توجیه گری است در حالی است که دوره توجیه کردن سر آمده و دوره اقناع گری فرا رسیده است.

به گزارش شارا، سید رضا صالحی امیری که در جمع مدیران روابط عمومی شهرداری تهران سخن می گفت با اشاره به اینکه امروزه قدرت نرم موضوع مهمی محسوب می شود و واقعیت این است که دنیای امروز، در سیطره قدرت نرم قرار دارد، افزود: قدرت نرم، متشکل از ۴ عنصر رسانه، دیپلماسی، تکنولوژی های نوین(شبکه های اجتماعی) و مغز (قدرت تفکر) است.

وی با بیان مثالی از قدرت نرم، به شبکه الجزیره قطر با یک میلیارد نفر مخاطب در جهان اشاره کرد و اظهار کرد: امروزه قطر با قدرت رسانه ای خود به یک قدرت سیاسی و دیپلماسی تبدیل شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه امروزه کشورهایی همچون آمریکا نیز به قدرت رسانه پی برده اند، تصریح کرد: به همین دلیل، کشوری مانند آمریکا قبل از جنگ نظامی، ابتدا با مسئله سازی و سپس با افکار سازی، اجماع سازی و اقناع سازی، به جنگ رسانه ای دولت ها و ملت هایی می رود که آنها را بر نمی تابد.

وی با بیان اینکه رسانه جزو کانون های اصلی قدرت نرم است و با ظهور رسانه های جدید، هویت نظام اطلاع رسانی دچار تغییر و تحول شده است، اظهار کرد: اگر رواط عمومی به سمت دگرزیستی و بازمهندسی نرود، حتما دچار میرایی می شود و در یک کلام اگر تغییر نکنیم، نمی توانیم موفق شویم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه قبلا نظام ارتباطی، مونولوگ و یک طرفه بود اما امروزه شاهد نظام ارتباطی دیالوگ و دوطرفه هستیم، تصریح کرد: روابط عمومی ها باید در قبال جامعه، نسبت ارتباطی دو طرفه داشته باشند و در غیر این صورت موفق نخواهند شد.

وی با بیان اینکه شبکه های قدرت و ثروت از فضای رسانه سوء استفاده می کنند و در تهران، شاهد این موضوع از جانب صاحبان ثروت و قدرت برای القای مطالبات آنها هستیم، اظهار کرد: به همین دلیل و برای نقش آفرینی در فضای موجود فعالان حوزه ارتباطات نیازمند شناخت پدیده ای به نام عملیات روانی هستند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه رسانه، رکن قدرت اربعه و کانون هایی با استفاده از این قدرت، در حال انجام عملیات تخریبی علیه شهردای تهران با محوریت شهردار هستند، تصریح کرد: مدیریت شهری در تصمیمات خود از رویکرد احساسی و سلیقه ای دوری می کند و مبنای تصمیم گیری ها، منافع شهر و مصالح شهروندان است.

وی با بیان اینکه اولویت در انتخاب مدیران شهرداری تهران استفاده از نیروهای داخل مجموعه است و همه کارکنان این مجموعه بزرگ باید احساس امنیت و رضایت داشته باشند، اظهارکرد: منابع انسانی مدیریت و ارتباطات ۳ رکن هر سازمان است و در این میان ارتباطات در نزدیک کردن مدیران و کارکنان بسیار موثر است.

قائم مقام شهردار تهران با اشاره به اینکه زمان کارکردن با آزمون و خطا سپری شده و کارها را باید با دقت و طمانینه انجام دهیم، گفت: دوران اینکه روابط عمومی ها تنظیم و دروازه بانی خبر می کردند، گذشته است. دست اندرکاران حوزه روابط عمومی، باید به محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود اشراف داشته و از قدرت تجزیه و تحلیل برخرودار باشند.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی باید قدرت اقناع گری داشته باشد نه توجیه گری افزود: امروزه چالش اصلی رسانه ملی، توجیه گری است در حالی است که دوره توجیه کردن سر آمده و دوره اقناع گری فرا رسیده است.

صالحی امیری در پایان با تاکید بر اینکه شاهد انقلاب امروز در جهان امروز هستیم، خاطرنشان کرد: مجموعه روابط عمومی شهرداری تهران برای موفقیت در ماموریت خود، باید استراتژی جدید ارتباطی با رویکرد نوین رسانه ای را در افق ۱۴۰۰ تهیه و تدوین کند.