شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– امروزه شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل بستری است که هم ابزار اطلاعرسانی و اطلاعیابی محسوب شده و میتوانند برآورنده بخشی از نیازهای ارتباطی روابط عمومیها باشند.
به گزارش شارا، این یک فرصت طلایی برای روابط عمومی است تا ارتباطات و بسیاری از امور خود را مدیریت کنند. اکثر افرادی که از موبایل استفاده میکنند از گوشیهای هوشمند بهره میبرند و بسیاری هم شبکههای اجتماعی موبایل را جزو تفکیکناپذیر ارتباطات زندگی روزمره خود میدانند، در این صورت آیا میتوان از این درگاه اطلاعرسانی بیقید و شرط چشم پوشی کرد و آن را نادیده گرفت؟
محمدحسن ترابی – مدیرکل روابط عمومی شرکت ملی پست با بیان اینکه وجود بستری برای بهبود و توسعه مهارتهای ارتباطی، آموزش و فرهنگسازی در حوزه ارتباطات، تقویت و توسعه روابط عمومی آکادمیک نیاز یک جامعه برای حفظ پویایی و کارآمدی است، اظهار کرد: هستی و تداوم حیات سازمانها به ویژه سازمانها و مراکز انتفاعی مشتری محور، منوط به ایجاد رابطه حداکثری با جامعه پیرامون است و این رابطه از طریق واحدی به نام روابط عمومی برقرار و مدیریت میشود.
به گفته وی مروری گذرا بر تاریخچه روابط عمومی ها گواه این مدعاست که فصول تمایز روابط عمومی ها بر مبنای بسترها و ابزارهای ارتباطی مسلط در هر دوره بنا شده است. شرایط اقتضایی کنونی و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بستر اینترنت و موبایل و رشد شبکه های اجتماعی ایجاب می کند روابط عمومی ها با برخورداری از خرد فناورانه با شرایط موجود همسو شده تا با ریزش مخاطب مواجه نشوند.
او ادامه داد: ابزار و امکانات فضای مجازی به روابط عمومی سازمانها این امکان را میدهد که در گستره وسیع جغرافیایی و با سرعت بیشتری با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. روابط عمومی با هزینه بسیار کم امکان دسترسی به رسانهای را پیدا کرده که از طریق آن میتواند به صورت چندرسانهای کار کند، همزمان متن، عکس، ویدئو را پست کند و حجمی از اطلاعات در مورد سازمان را در سریعترین زمان و کمترین هزینه به حجم بسیار بالایی از مخاطبان هدف یا مشتریان مورد نظر خود برساند و در کمترین زمان به صورت آنی پاسخهای آنان را به صورت لایک یا نظر دریافت کنند و به آنها پاسخ دهد.
وی تصریح کرد: فضای مجازی، فضای شبکهها و انسانهای به هم پیوسته است، این فضا در عین حال که دایره مخاطبان در دسترس روابط عمومیها را وسیعتر و ارتباط را برای روابط عمومیها تسهیل و تسریع میکند، نیازمند افرادی است که از آگهیهای توامان فنی، ارتباطی و دانش لازم برخوردار باشند تا در این فضا همسو و همپای تحولات حرکت کنند.
ترابی با بیان اینکه حضور فعال و پررنگ مدیران روابط عمومی در عرصه مجازی این امکان را به بخشهای مختلف یک سازمان میدهد تا اطلاعات درست را با سرعت در اختیار مخاطبان خود قرار دهند، اظهار کرد: فضای شبکهای، امکانی است که روابط عمومیها میتوانند برای موج آفرینی و اجرای انواع کمپینهای ارتباطی، تبلیغاتی، تقویت برند و اطلاع رسانی ارزش سازمانی و نهایتاً ترفیع فروش کالا، خدمت یا نام و نشان سازمان خود از آن بهره گیرند.
به گفته او گستردگی بدون مرز دنیای مجازی و بی زمانی فراتر از تصور ، امکان بی نظیری است که توان ارتباطی روابط عمومیها را به بیشینهترین وضعیت ممکن نزدیک می سازد، ارتباطی مستقیم، مستمر، موثر و فراگیر با فردفرد مخاطبان. در حقیقت ملاک ارزیابی یک روابط عمومی الکترونیک در دنیای امروز در مقولههایی مثل برخط بودن یا نبودن و نیز خط مشی دیالوگی یعنی ارتباط دوسویه ویا مونولوگی که ارتباطی یک سویه است سنجش میشود.
وی تصریح کرد: امروزه شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل بستری است که هم ابزار اطلاعرسانی و اطلاعیابی محسوب شده و هم میتوانند برآورنده بخشی از نیازهای ارتباطی روابط عمومیها باشند. این یک فرصت طلایی برای روابط عمومی است که بدون صرف هزینههای بالای بازاریابی و نظرسنجی، در شبکههای اجتماعی به راحتی ارتباطات و بسیاری از امور خود را مدیریت میکنند. چراکه اکثر افرادی که از موبایل استفاده میکنند از گوشیهای هوشمند بهره میبرند و بسیاری هم شبکههای اجتماعی موبایل را جزو تفکیک ناپذیر ارتباطات زندگی روزمره خود میدانند، در این صورت آیا میتوان از این درگاه اطلاعرسانی بیقید و شرط چشم پوشی کرد و آن را در دنیای روابط عمومی الکترونیک نادیده گرفت؟
وی ادامه داد: این ظرفیت به سبب طیف گسترده مخاطبان جایگاهی برای تبادل اطلاعات و پیامها و حتی تبلیغات است که مدیران موفق روابط عمومی به خوبی و هوشمندانه در جهت اهداف سازمان خود از آن ها استفاده می کنند. اگر بپذیریم که روابط عمومی یعنی «آئینه تمام نمای سازمان»، میتوانیم بگوییم که موبایل می تواند دقیقا در این مسیر همگام با روابط عمومی به پیش رود. چراکه موبایل در هر زمان و هر مکان مخاطبان مان را در دسترس قرار می دهد و این دسترسی می تواند برای بازنمایی سازمان به مخاطبان و نمایش مخاطبان به سازمان مورد استفاده قرار گیرد؛ چیزی که روابط عمومی سخت به دنبال آن است.
ترابی با بیان اینکه روابط عمومی باید بتواند در این شبکهها مخاطب شناسی کرده و بعد از ورود به آن ها حتما با سطح شخصیتی مخاطبان آشنا شود و بعد از ایجاد ارتباط دوسویه پیام مورد نظر خود را ارسال کند، افزود: لذا دست اندرکاران روابط عمومی باید بدانند که در آینده نزدیک نیازی به سخت افزارهای پیچیده و نرم افزارهای بومی ندارند. آنها به راحتی با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانند به دانایی جهان متصل شوند و اگر از این عرصه جا بمانند بی شک از گردونه رقابت خارج خواهند شد.
وی ادامه داد: بی تردید زیست در فضای مجازی را می توان سرنوشت محتوم انسانها و سازمانها دانست و در این میان روابط عمومیها به واسطه نیاز ذاتی به برقراری ارتباط، ناگزیر از برنامهریزی مطلوب برای برخورداری از زیستنی مطلوب در این فضا هستند. از این رو روابط عمومیها ناگزیر از سرمایهگذاری های آنلاین هستند تا بتوانند در فضای مجازی برای مخاطبان خود پیامهای مناسب تولید کنند، به ابهامات و نیازهای آنان به سرعت پاسخ گویند، امکان ایجاد تماسهای سریع و بی واسطه را بین مخاطبان با سطوح مختلف سازمان فراهم کنند، در زمان بحران سریعاً وارد عمل شوند و از این بستر برای تامین اهداف ترفیعی یا تعالی نام سازمان بهره جویند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بیتردید قدرت و سرعت تغییرات فناورانه در دهههای آتی چالشها و فرصتهای زیادی راپیش روی روابط عمومیها قرار خواهد داد. لذا روابط عمومیها باید آموزش و استفاده از جدیدترین روشهای مدیریت نوین و فناوریهای نرمافزاری و سخت افزاری را در دستور کار خود قرار دهند.
منبع: ایسنا
|
نظر بدهید