روابط عمومی چی ها؛ برند سازمانی، شفافیت و پاسخگویی

معصومه ملک؛ کارشناس ارتباطات و امور رسانه – بیست و هفتم ادیبهشت ماه ، روزی که مربوط به آینه و ویترین وزارتخانه ها و سازمانها و.. تعلق دارد و بعنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نام گرفته است .


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بیست و هفتم ادیبهشت ماه ، روزی که مربوط به آینه و ویترین وزارتخانه ها و سازمانها و.. تعلق دارد و بعنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نام گرفته است .

فعالان عرصه روابط عمومی همیشه پای کار بوده و اثر بخشی خاص خودشان راایفا کرده و دیده بان خوبی برای سازمانها هستند ،آنها هر روز ویترین سازمانی راگرد گیری کرده و دکورهای زیبایی را برای مخاطبین فراهم می کنند وپل ارتباطی بین مردم و مدیرانرا ایجاد کرده و چون سکان دار ،جریان مبادله پیام را می چرخانند و تلاش می کنند تا نقش واسطه واثرگذاری در درون و بیرون یک سازمان را به هم مرتبط سازند. بله قربان گویی و دستور بگیری در روابط عمومی امروزی معنایی نداشته و آنچه که مهم است نقش مشاوره به بالاترین مقام ارشد سازمانی است.

گاهی نگاه سنتی برخی مدیران ارشد سازمانی سبب بی مهری و کم توجهی به روابط عمومی چی ها شده و کمرنگ دیده می شوند واین خستگی را در جان آنان باقی گذاشته و بتدریج سبب بی انگیزه بودن آنان می شود .

در دنیای امروزی،که شبکه های مختلف اطلاع رسانی رقیب هم هستند، نگاه به آگاهی بخشی و رسانه، بسیار متفاوت تر از گذشته می باشد و ما دیگر با یک و دو رسانه روبرو نیستیم بلکه هزاران رسانه نقش اطلاع رسانی را بر عهده دارند و تاثیر فراوانی بر روی مخاطبان خود می گذارند ؛ مخاطبان جامعه امروزی تشنه اطلاعات هستند که اگر روابط عمومی ها خوراک اطلاعاتی مورد نیاز آنها را تولید نکنند به سراغ منابع دیگر خواهند رفت ، لیکن قوی کردن روابط عمومی ها با مسلح شدن به علوم نوین ارتباطی روز در زمینهای مختلف روزنامه نگاری ، مدیریت رسانه ، رسانه شنا سی ، جامعه شناسی و روابط عمومی در پیشبرد اهداف روابط عمومی تاثیر گذار است .

روابط عمومی، به منزله پیشانی سازمانی باید مردم را در جریان عملکردهای سازمان قرار داده و اطلا ع رسانی دقیق در زمینه فعالیت های سازمان به مردم اعلا م نماید و پاسخگو باشد .این پاسخگویی مستلزم این است که ازروند تصمیم گیری ها و مصوبات آگاه بوده و در مرکز چرخه اطلا ع سازمان قرار داشته تا بتواند اطلا ع رسانی صحیح ، سریع و دقیق به مردم انجام دهد.

پاسخگویی شفاف و مجاب کردن مردم خوشنامی برند سازمانی را در بر دارد و گاه این پاسخگویی و اثر بخشی مستلزم پژوهش در روابط عمومی است که امروزه بعنوان یک حلقه مفقوده در روابط عمومی ها است .رویداد بدون اندیشه و پژوهش ، معنا دار نبوده و رضایت مندی را در مخاطب کاهش می دهد. تا پژوهش نباشد اثر بخشی نیست ، روابط عمومی ها بایستی برای زیبا سازی ویترین خود آگاهانه اقدام به پژوهش کنند و مخاطبین خود را از جنبه های جامعه شناسی و روانشناسی شناخته و ضمانت اجرایی و درجه هوشمندی سازمان خود را بالا ببرند .

یک تلاش هوشمندانه و برنامه ریزی شده نقش تعاملی سازمانها را بالا برده و تفاهم و همسویی با مخاطبین را تفهیم می کند .

بیست و هفتم اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی بر تمامی فعالان این عرصه مبارک باد .