شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در تعاملات روزمره، با اصطلاحات و عباراتی مواجه میشویم که بعضاً باعث سردرگمی در استفاده صحیح و درک مناسب از آنها میشوند. عباراتی مانند: آگهی، تبلیغات، معرفی و عرضه، بازاریابی، روابط عمومی، فروش و … اغلب بهاشتباه بهجای یکدیگر استفاده میشوند، بدون توجه به اینکه هر کدام تعریف و جایگاه خاص خود را دارند. این کلمات ظاهراً شبیه هم هستند اما از نظر ماهیت با یکدیگر تفاوتهای بنیادین دارند. بنابراین، داشتن درک درست از هر یک از این مفاهیم میتواند به استفاده صحیح و مناسب از آنها کمک کند.
آگهی: آگهی به معنای معرفی کالا یا خدمات به مخاطب یا مشتری (بالقوه یا بالفعل) است. این نوع تبلیغ بر روی یک کالا یا خدمت مشخص تمرکز دارد و به همین دلیل آگهی برای هر کالا یا خدمت با دیگری متفاوت است. آگهیها معمولاً از طریق ابزارهایی مانند تابلو، بروشور، ایمیلهای تجاری، و تماسهای شخصی انجام میشوند.
معرفی و عرضه: معرفی و عرضه کالا یا خدمت میتواند در ذهن مشتری احساس نیاز ایجاد کند و او را به خرید ترغیب کند. این فرایند، شکلی از تبلیغ مستمر است که در رسانهها و مطبوعات منتشر میشود. فعالیتهای تبلیغی، فروش و روابط عمومی اغلب بخشی از معرفی و عرضه را شامل میشوند.
بازاریابی: بازاریابی شامل مجموعهای از فعالیتها است که هدف آنها اطمینان از خرید مستمر مشتریان از محصولات شماست. بازاریابی هر کالا یا خدمت بسته به نوع و شرایط آن، متفاوت است. این فعالیتها شامل تحقیقات بازار، تحلیل رقبا، نیازسنجی مشتریان، تحلیل بازار و روشهای نفوذ در آن، و قیمتگذاری کالاها میشود.
روابط عمومی: روابط عمومی به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود که بهمنظور ایجاد یک تصویر مثبت و قوی از سازمان در بین مردم انجام میشوند. روابط عمومی شامل تعامل با رسانهها و کمک به مخاطبان برای درک بهتر از خدمات و محصولات سازمان است.
تبلیغات: تبلیغات حضور در رسانههاست که معمولاً سازمانها کنترل کمتری روی محتوای آن دارند. برخلاف آگهی که سازمانها خود محتوای آن را تولید میکنند، در تبلیغات رسانهها و نویسندگان تصمیم میگیرند چه چیزی را پوشش دهند.
فروش: فروش به معنای ارتباط با مشتریان، ارائه اطلاعات مربوط به کالا، بیان مزایا و ویژگیها، و در نهایت عقد قرارداد و ارائه کالا یا خدمت است. استراتژی فروش نیز مانند سایر بخشها برای هر کالا یا خدمت متفاوت است.
مثال:
فرض کنید گروهی از سیرک قصد اجرای برنامه در شهر شما را دارد. تابلوهایی در سطح شهر نصب شده که خبر از اجرای این نمایش میدهند. این کار، “آگهی” است.
حال اگر این تابلوها را روی یک فیل نصب کنید و آن را در سطح شهر به حرکت درآورید، این کار “معرفی و عرضه” است.
اگر این فیل روی چمنها و گلهای شهرداری قدم بگذارد، این عمل “تبلیغات” است.
اگر کاری کنید که شهردار از این اتفاق بخندد، به آن “روابط عمومی” میگویند.
و در نهایت، اگر مردم به تماشای سیرک بروند و در آنجا خرید کنند و سود خوبی به دست آید، این فرآیند “فروش” نام دارد.
نوشته دکتر کارتر مک نامارا ترجمه: حسن خسروی. مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات
منبع: اینترنت – با عنوان: What is Public Relations
نظر بدهید