در بسیاری از سازمان ها نقش تبلیغی روابط عمومی به خوبی درک شده و از این رو در پشتیبانی، فروش محصولات و جذب مشتری از کارکرد روابط عمومی به خوبی استفاده می شود و روابط عمومی را جهت ارائه محصول به خدمت می گیرند. البته ممکن است نقش تبلیغات در روابط عمومی برای فروش، پشتیبانی و … به حساب نیاید و جدی گرفته نشود.
تصور کنید در زندگی روزانه با معرفی بانک یا موسسه ای که شما نسبت به آن شناخت چندانی ندارید، برای جذب سپرده های خود مواجه می شوید، آیا این معرفی می تواند شما را برای سرمایه گذاری در این مجموعه ترغیب کند؟ آیا پاسخ شما این نخواهد بود که من نه شما و مجموعه شما را می شناسم و یا حتی درباره مجموعه شما مطلبی نشنیده ام، حال چگونه انتظار دارید بدون شناخت از مجموعه شما، سرمایه گذاری کنم؟
در مقابل مجموعه های اقتصادی دیگری نیز هستند که با تبلیغات و ترغیب افکار عمومی به سمت خود در جذب مشتری و نگاهها می کوشند، و در اذهان مردم جای خود را باز کرده اند. آیا شما در مقایسه این دو مجموعه ناخودآگاه به سمت یکی سوق پیدا نمی کنید؟ آیا می توانید نقش تبلیغات را در فروش و حتی پشتیبانی محصولات کم اهمیت تصور کنید؟
روابط عمومی می تواند در ارتباطی که با رسانه ها اعم از روزنامه ها، سایت ها، شرکت های تبلیغاتی و … دارد، محصولات جدید مجموعه خود را معرفی می کند و شخصیت و هویت سازمانی مجموعه را به مرور زمان به شکلی شفاف و مناسب به اقشار مختلف معرفی نماید.
ایجاد چنین رویکردی می تواند هدف واقع گرایانه یک روابط عمومی فعال و خلاق باشد و در این صورت مشتری، بالقوه به مجموعه شما احترام می گذارد و احتمالا اینچنین می گوید: از رسانه ها تبلیغات شما را زیاد به چشم دیده ام، تعریف شما را زیاد شنیده ام، تبلیغات شما در مترو ، بازار و … دیده ام، بانک یا موسسه شما را می شناسم و از روش و رویکرد شما خوشم آمد. طرح های شما شناخته شده است و این اعتبار و حسن نظر مردم به شما ستودنی است، شما باید نیروی انسانی فعال و خلاقی داشته باشید که برای سازمان شما اینگونه کار می کنند.
حال با این تعاریف یک نکته قابل تامل وجود دارد و آن اینکه روابط عمومی قبل از معرفی محصول و طرح سازمان خود، بهتر است کارکنانش را توجیه کند، نظرات آنها را دریافت و به پیشنهادات و انتقادات آنها ترتیب اثر دهد، با این کار اعتبار و ارزشی در بین مجموعه کارکنان خود و افرادی که با آنها در ارتباط هستند پیدا می کند.
اگر سازمان شما اعتبار و جایگاهی نداشته باشد، مسئولین شما در هنگام ارائه طرح ها و محصولات با تعداد کمی از مشتریان مواجه خواهند شد چرا که این مدیران فرصت زیادی نیاز دارند تا در بین مردم برای ایجاد اعتبار و برقرای رابطه صرف کنند. یک ساعت صرف وقت مؤثر درباره ارائه طرح یا فروش محصول ممکن است به مفیدی درج یک اگهی، تیزر تبلیغاتی و ارائه طرح مورد نظر شما در یک رسانه پربازدید یا روزنامه کثیرالانتشار نباشد.
پس بهتر است به فکر ارائه طرح ها و محصولات خود در یک نشریه، روزنامه و … ویژه متخصصین مورد نظر خود باشید. به عنوان مثال ممکن است جامعه پزشکان، ماهنامه و یا روزنامه اختصاصی خود را بیشتر مطالعه کنند و از مطالب مندرج در رسانه ای که با جامعه مهندسی در ارتباط است بی اطلاع باشند و اصلا رجوعی به آن رسانه نداشته باشند.
شرکت ها، سازمان هایی که می کوشند محصولات و طرح های خود را به مجموعه های اقتصادی ارائه دهند، سعی می کنند مذاکرات و ارتباط خود را با روزنامه نگاران و کارشناسان سرشناس رسانه های اقتصادی آغاز کنند و تصمیم بگیرند که مواردی ارزشمند مطرح کنند. همین استدلال را می توان درباره مدیران، اصحاب رسانه، فروشندگان یه محصول حاص و … به کار برد.
حال باید روابط عمومی برای خلق محیطی جهت ارائه و فروش محصولات خود تلاش کند تا بتواند بهره لازم را از این محیط ببرد.
بهمن علی بخشی کارشناس روابط عمومی و تبلیغات موسسه اعتباری کوثر
نظر بدهید