شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– روابط عمومی ها برای شفاف سازی، دست از گزارش عملکرد نویسی های فرمایشی بردارند. انتشار گزارش عملکرد برای بافت ” موقعیت عادی ” مناسب است. روابط عمومی حرفه ای برای مدیریت راهبردی ارتباطات سازمانی به منظور “باز امید آفرینی” و برگشت آرامش منجر به اعتماد در افکار عمومی؛ باید برنامه ارتباطات و استراتژی “بافت موقعیت ارتباطی هشدار “را طراحی و اجرا کنند.
بافت موقعیتی ارتباطی هشدار یعنی وضعیتی که فضای گفتمانی جامعه ابهام آلود و پر از تردید است …در چنین موقعیتی بافت انتقال پیام و زبان گفتگو بر امید آفرینی و شفافیت نسبت به آینده متمرکز است.
اگر سازمانها به صورت کلیشه ای نسبت به انتشار گزارش عملکرد و اطلاع رسانی آمار و اقدامات سالهای گذشته اقدام کنند عملاً کاری از پیش نبرده اند و این گونه پیامها در بافت موقعیت هشدار به هیچ عنوان به شفاف سازی و رفع تنش در جامعه نمیانجامد. بافت موقعیت گفتگو و زبان پیام عملاً ابهام آمیز و وضعیت ابهام تشدید خواهد شد. قطعاً فضای شایعه سازی و تردید و بدگمانی و فضای نارضایتی دوچندان و مضاعف خواهد شد.
به همین دلیل است که روابط عمومی ها برای زبان گفتمان “بافت موقعیت ارتباطی هشدار” بایستی برنامه ارتباطی ویژه آن را با تمرکز بر آینده نگری و ایجاد امید و ارامش سازی تدوین کنند. در شرایطی که هم اکنون جامعه ما با آن روبروست، روابط عمومی های دولتی و غیر دولتی مسئول ایجاد آرامش و رفع تنش در جامعه هستند و باید تمام هم و غم خود را بر “موقعیت ارتباطات بحرانن ” متمرکز کنند.
اکنون فضای جامعه دستخوش بحران های هیجانی افکار عمومی و ناامیدی است. کشورهای خارجی از یک طرف و برخی ار جناحهای داخلی از دیگر سوی به این التهاب دامن میزنند. برای آرام سازی فضای ملتهب جامعه ما نیاز به گزارش عملکرد نداریم.
روابط عمومی ها همراه با رفتار ارتباطی مدیران ارشد بایستی بر مدیریت احساسات و کلمات و بینش جامعه متمرکز باشند. همراه کردن افکار عمومی یعنی توجه به دغدغه های آنان و توجه به این دغدغه های ارتباطی جلب اعتماد و حمایت مردم را بدنبال خواهد داشت. همراهی و مشارکت فعال مردم با ارائه برنامه های ارتباطی زود بازده و تمرکز بر نشان دادن “نتایج” اقدامات مدیران در بافت موقعیت ارتباطی هشدار الزامی و اجتناب ناپذیر است…استراتژی ارتباطی گفتگو و خودگشودگی سازمانی راه حل برون رفت از این موقعیت است …
نظر بدهید