روابط عمومی سایبر چیست؟

در گفت و گو با “ناوی” متخصص آگاه حقوق سایبر – روابط عمومی سایبر را می توان مدیریت روابط عمومی از طریق اینترنت تعریف کرد. در این فحوا، مدیریت روابط عمومی شامل ارتباطات داخلی از طریق شبکه، مدیریت روابط فروشنده از طریق شبکه خارجی و همچنین مدیریت ارتباط با مردم، دولت، مشتری و غیره می باشد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) شارا برای معرفی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از روابط عمومی سایبر گفت و گوهای مختلفی با صاحب نظران این رشته ترتیب داده که به مرور ارائه می شود. آن چه در پی می آید، گفت و گویی است با “ناوی” که با هم می خوانیم:

روابط عمومی سایبر چیست؟
روابط عمومی سایبر را می توان مدیریت روابط عمومی از طریق اینترنت تعریف کرد. در این فحوا، مدیریت روابط عمومی شامل ارتباطات داخلی از طریق شبکه، مدیریت روابط فروشنده از طریق شبکه خارجی و همچنین مدیریت ارتباط با مردم، دولت، مشتری و غیره می باشد. کار اصلی شرکت هایی که به دنبال روابط عمومی سایبر هستند، می تواند تجارتی بر مبنای وب (تجارت الکترونیکی) یا حکومت الکترونیکی یا یک کسب وکار فیزیکی باشد که در آن وب تنها وسیله ای برای ارتباط است.

رابطه میان روابط عمومی و جامعه اطلاعاتی چیست؟
جامعه اطلاعات شامل افرادی است که می توانند از طریق تجهیزات ICT (شامل تجهیزات سیار ) به تبادل اطلاعات کارا و سریع دسترسی داشته باشند. این افراد حول وب سایت ها، پست های الکترونیکی، گروه های بحث و گفتگو، اس.ام.اس و غیره فرهنگ سازی کرده اند. از آنجاییکه اعضای اولیه جامعه ای هستند که روابط عمومی سایبر می تواند به آن دست یابد، آنها به جمعیت هدفی تبدیل می شوند که هر تلاش روابط عمومی سایبر باید به سمت آن هدف گیری شود.

آیا رابطه دوطرفه ای بین روابط عمومی سایبر و جامعه مدنی وجود دارد؟
بله. از آنجاییکه تک تک اعضای جامعه اطلاعات، عضوی از جامعه مدنی نیز می باشند، روابط عمومی سایبر بر جامعه مدنی تأثیرگذار است. به همین دلیل، پیش از این نیز اشاره کردم که روابط عمومی سایبر پاسخگوی نیازهای تجارت فیزیکی نیز می باشد.

تأثیر روابط عمومی سایبر بر مفهوم آزادی بیان چیست؟
آزادی بیان مفهومی است که می تواند از طریق روابط عمومی سایبر ارتقاء یابد. به نظر من، ما نیازی به بررسی تأثیر روابط عمومی سایبر به عنوان یک مفهوم بر آزادی بیان نداریم.

آینده وب لاگ های روابط عمومی در برابر روابط عمومی سایبر چیست؟
وب لاگ ها (بلاگ) نیز همانند وب سایت ها، پست های الکترونیکی، گروه های بحث و گفتگو و غیره، زیرمجموعه ای از جامعه اطلاعات می باشند. تا زمانی که آنها از طرفداران گسترده ای برخوردار باشند، مخاطب هدف با اهمیتی برای کوشش های روابط عمومی به حساب می آیند. آنها نماینده مصرف کننده نهایی و همچنین یک واسطه هستند. در دنیای واقعی، می توان بلاگ ها را بولتن های خبری متعلق به جوامع کوچکتری مانند باشگاه ها و انجمن ها دانست.

مدیر شرکت مشاور خصوصی با مسئولیت محدود اوجوالا