رمز ارتباط جامع با مخاطب

محمد نیکونژاد کارشناس ارتباطات – ورود رقبای خارجی و داخلی به بازارهای مختلف نشان داد با روش های سنتی و روش هایی که در آن مخاطبان در حاشیه تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار داشته باشند، نمی توان در بازار کسب و کار پایدار بود. راه حل امروز و آینده بازار ایران، توانایی جذب مشتری از طریق افزایش ارزش برای مشتریان و ارتباط بلند مدت با مشتریان می باشد و امکان این کار از طریق راه اندازی یک سیستم صحیح مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میسر خواهد بود.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


رشته روابط عمومی ازتخصص هایی است که در ارتباط با صنعت در دنیا شکل گرفته است و از دل نیاز صنعت به برقراری ارتباط مناسب و سازمان یافته با مخاطبان و نمایندگان آنها ایجاد شده است. برای اولین بار اصطلاح (روابط عمومی) در ایالات متحده آمریکا و در نوشته های اداری اتحادیه راه آهن ایالت متحده بکار برده شد.

 

در ایران نیز اولین بار در صنعت نفت ایران این رشته شروع به فعالیت نمود. سیر تحولات رشته روابط عمومی در دنیا نشان دهنده آن است که می بایست ارتباط این رشته تخصصی را با علوم دیگر در صنعت که ارتباط تنگاتنگی با آن دارد حفظ نمود. آشنایی متخصصان واحدهای روابط عمومی سازمان ها از تخصص ها و مهارت های رشته های دیگر مانند مدیریت و بازرگانی، تاثیر به سزایی در ایجاد یک تفکر منسجم در شناسایی مخاطبان حوزه فعالیت و برنامه ریزی درجذب و نگهداری و ایجاد ارتباط دوسویه مابین مخاطبان و سازمان ها دارد.


سیر تاریخی صنعت از انقلاب صنعتی (تولید دستی به تولید انبوه) به دوره انقلاب کیفیت (تولید انبوه تا بهبود مستمر) و سپس به دوره جدیدی به نام دوره انقلاب مشتری وارد شده است. این دوره درتاریخ صنعت از دهه 90 میلادی شروع شده و از مشخصه های این دوره، رقابت بالای سازمان ها برای افزایش سهم بازار با توجه به مشتریان تنوع طلب می باشد.


در این دوره با توجه به افزایش توقعات مشتریان، تولیدکنندگان ملزم شدند محصولات خود را با هزینه کم، کیفیت بالا و تنوع زیاد تولید کنند؛ به معنای دیگر،تولیدکنندگان مجبور بودند توجه خود را از تولید صرف به یافتن راه هایی برای جلب رضایت و حفظ مشتریان سابق خود معطوف نمایند.


ورود رقبای خارجی و داخلی به بازارهای مختلف نشان داد با روش های سنتی و روش هایی که در آن مخاطبان در حاشیه تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار داشته باشند، نمی توان در بازار کسب و کار پایدار بود. راه حل امروز و آینده بازار ایران، توانایی جذب مشتری از طریق افزایش ارزش برای مشتریان و ارتباط بلند مدت با مشتریان می باشد و امکان این کار از طریق راه اندازی یک سیستم صحیح مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میسر خواهد بود.

 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)