رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی در ایران

رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی در ایران مستلزم رعایت یک سری فعالیت ها، استراتژی ها و تاکتیک هاست که در این یادداشت به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

وظایف روابط عمومی در دستگاه های اجرایی ناهماهنگ است و این وظایف در برخی موارد با وظایف سایر بخش ها تلفیق شده و در برخی از سازمان ها، جایگاهش در سطح هایی قرار ندارد که قابلیت و اثربخشی خودش را داشته باشد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) رسیدن به جایگاه مطلوب روابط عمومی در ایران مستلزم رعایت یک سری فعالیت ها، استراتژی ها و تاکتیک هاست که در این یادداشت به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.


وظایف روابط عمومی در دستگاه های اجرایی ناهماهنگ است و این وظایف در برخی موارد با وظایف سایر بخش ها تلفیق شده و در برخی از سازمان ها، جایگاهش در سطح هایی قرار ندارد که قابلیت و اثربخشی خودش را داشته باشد.


چیزی که امروزه از زنجیره وظایف و فعالیت های روابط عمومی تعریف می شود ما را به این ساختار در روابط عمومی می رساند که روابط عمومی از چهار بخش زیر تشکیل می شود:


1. پشتیبانی
2. امور فرهنگی
3. مطالعات اجتماعی
4. امور انتشارات و تبلیغات
5. اطلاع رسانی
6. ارتباطات


اقدامی که باید در موسسات/ شرکت ها انجام شود این است که مجموعه وظایف کل روابط عمومی ها به صورت یک زنجیره کامل از ابتدا تا انتها دیده شود و در واقع با توجه به مسئولیت هایی که در این مقطع برای روابط عمومی ها پیش بینی می شود، ارزیابی مشاغل انجام شود و نسبت به هرم سازمانی در کل آن بخش و سازمان جایگاه روابط عمومی ارتقاء پیدا کند.


تلاش روابط عمومی باید بر این قرار گیرد که این جایگاه را متناسب با وظایف و مسئولیت های آن تقویت کند و آنچه در نظام های ساختاری و طبقه بندی ارزیابی مشاغل وجود دارد باید به عنوان اهداف نظام های رعایت عدالت نسبی در هرم پایایی مشاغل انجام شود. آنچه باید اتفاق بیافتد این است که ساختار و مسئولیت های واحد روابط عمومی به طور مجزا در نظام ساختاری سازمان ها دیده شود و نظام طبقه بندی مجزایی برای آن بوجود آید.

مساله مالی و حقوقی روابط عمومی ها گاهی انگیزه ها را از نیروها می گیرد و باعث می شود که حداقل ها را برای سازمان انجام دهند در واقع انگیزه روابط عمومی ها باید علاوه بر نگاه به آنها به عنوان بخش مشاوره ای و مدیریتی از نظر مالی نیز تامین شود. این اتفاق میمون می تواند متعاقبا شرایط به مراتب بهتری را برای روابط عمومی و سازمان های ایرانی به همراه داشته باشد که متاسفانه جز در سازمان های محدودی مشاهده نمی شود.

 

تدوین یک نظام منسجم که روابط عمومی در جایگاه مشخص خود تعریف ویژه ای داشته باشد نه تنها برای خود روابط عمومی ها مفید خواهد بود و عملکرد آنها را کیفیت می بخشد، بلکه به سازمان کمک می کند که چشم اندازها و ماموریت های سازمانی را به نحو بهتری دنبال کند.

 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)