شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- زندگی بسیاری از ما در عصر کنونی توسط رسانههای اجتماعی تسخیر شده است. اکثر این رسانهها اشکال دیگر ارتباطات کامپیوتر محور(cmc) را بایکدیگر ادغام کرده و به تبع آن چشم انداز رسانهها، شیوههای تعامل افراد و تامین نیازهای کاربران را دگرگون ساختهاند. توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین، فلیکر، اینستاگرام، پینترست و بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر در کنار شبکههایی که با جذابیت بیشتری به زودی از راه میرسند مانند تارعنکبوت ما را به دام انداختهاند.
رسانههای اجتماعی چیست؟
ظهور و گسترش این ابزارهای ارتباطی آنلاین، باعث بسط و توسعه مدور جریانهای ارتباطی شده است. در یک مدل بسیار ساده ارتباطی فرستنده، کانال، پیام و گیرنده وجود دارد که پیام را به شکلی یک سویه به مخاطب یا همان گیرنده پیام منتقل میکند؛ اما در رسانههای برآمده از فناوری وب ۲، باور اثرگذاری مخاطب دیگر سنتگرایانه و عمود محور نیست بلکه دو سویه و منشوری است. تولید محتوا به یک منبع مشخص وابسته نیست و مخاطب منفعل و تهخط نشین به کاربر پیش
به کاربر پیشتازنده و خلاق در یک میدان چرخشی ۳۶۰ درجه تبدیل میشود که خود نیز قسمتی از تولید محتوا و اطلاع رسانی را برعهده دارد. مونولوگ (گفتگوی یک طرفه) به دیالوگ (گفتگوی دو طرفه) تبدیل و اطلاعات دموکراتیزه شده است.
رسانههایی برای تفکر گروهی
در حقیقت رسانههای اجتماعی که به اشکال مختلفی از قبیل فرومهای اینترنتی، بلاگها، ویکیها، پادکستها، ویدیوها و تصاویر وجود دارند، تفاوتهایی را در آنچه که مردم انجام میدهند و نحوه انجام آنها به وجود آوردهاند. به عنوان مثال در جامعه امروز، مردم فکر میکنند که بزرگترین شکل مشارکت دموکراتیک، رسانههای اجتماعی هستند؛ چرا که از قواعد جوامع آزاد تبعیت میکنند و افراد بدون اینکه توسط دیگران کنترل شوند به نگارش، صحبت و ارسال هر آنچه مورد علاقه آنان است اقدام میکنند. فعالان امروز از رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد آگاهی و فرصتی برای مشارکت افراد بهره میبرند و شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت و اقبال کاربران به این رسانهها این باشد که آنها را به تفکر گروهی تشویق میکند.
رسانههای اجتماعی برای کسبوکارها
از سوی دیگر رسانههای اجتماعی درسراسر دنیا، تاثیر فوق العادهای بر کسب و کار داشتهاند و نه به عنوان یک راه تازه بلکه به عنوان یک استراتژی در هدایت کسب و کار در نظر گرفته میشوند. قدرتنمایی رسانههای اجتماعی به خصوص در چند سال اخیر نشان داد که رسانههای اجتماعی صرفا ابزارهای سرگرمکننده و وسائلی برای اتلاف وقت کاربران نیستند و از این رو بهعنوان بستری که مشتریان و مخاطبان بالقوه و بالفعل شرکتها و سازمانها در آن حضور دارند، مورد توجه واحدهای بازاریابی، روابط عمومیها و سایر واحدهای سازمانی قرار گرفتند. به عبارتی دیگر سازمانها برای تداوم ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود به استفاده از این رسانهها روی آوردند و به تبلیغ محصول و اطلاع رسانی خدمات و فعالیتهای خود میپردازند. مشتریهای جدید پیدا میکنند، ایدهها و پیشنهادهای مشتریان را میگیرند و به مدیریت سازمان منتقل میکنند.
رسانههای شتابدهنده اجتماعی
به بیان کلی میتوان گفت رسانههای اجتماعی صرف نظر از جذابیتهای ذاتی خود، به دلیل ماهیت ومحتوایی که دارند، تقریباً با تمامی ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع ارتباط دارند. حالا بسیاری از ما برای تبلیغ خدمات و محصولاتمان از رسانههای اجتماعی استفاده میکنیم، برای یادگیری به سایتهای آموزشی مراجعه میکنیم، با استفاده از موتورهای جستوجو اطلاعات مورد نیازمان را جمعآوری میکنیم و برای پیدا کردن کار یا نیروی کار روی کمک اینترنت با هزاران سایت و شبکه اجتماعی بزرگ و پرطرفدار که در اختیار ما قرار داده است، حساب میکنیم.
این امر نشاندهنده سهم رسانههای اجتماعی در زندگی روزمره کاربران و قدرت تاثیرگذاری آنها در تمامی فرایندهای تصمیم گیری از عمومیترین تا خصوصی ترین آنها نشان میدهد. رسانه هایی که به مکانی برای گردهمایی میلیون ها انسان در سراسر دنیا، بدون توجه به رنگ و زبان و جنس و فرهنگشان تبدیل شده اند. این ویژگی منحصر به فرد باعث شده تا رسانه های اجتماعی در رتبه نخست شتاب دهندههای اجتماعی و اقتصادی دنیای امروز قرار گیرند.
سخن آخر
همه موارد بالا بیانگر آن است که آینده اقتصادی و اجتماعی جهان، ارتباط تنگاتنگی با روند استفاده از رسانههای اجتماعی دارد. بدون شک نوع استفاده از هر ابزاری در طول تاریخ به شکل فرهنگ و اخلاقیات بشر مربوط میشده است و رسانههای اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این پدیده نیز همانند هرابزار و فنآوری دیگری دارای کارکردها و کژکارکردهایی میباشد. عمده کارکردهای این فضا به دلیل تعاملی بودن و ایجاد قابلیتهای ویژه برای ارضای همه نیازهای مرتبط با زندگی افراد است که از جمله آنها میتوان به شکلگیری فضای مباحثه و گفتگو، نقد نظرات مختلف، آگاهی از رخدادها و اخبار رسمی و غیررسمی، عضویت و فعالیت در گروههای متناسب با سلایق فردی، مشارکت در کمپینهای مختلف سیاسی و اجتماعی، سرگرمی و رونق کسب و کار اشاره کرد.
آنچه مسلم است این است که کارکردهای وسیع این رسانهها، لزوم مطالعه عمیقتر برای فهم بیشتر مسائل فرهنگی جامعه و توجه به ظرفیت بالقوه رسانههای اجتماعی برای دسترسی به اهداف رشد و گسترش کشور را ایجاب می کند. رسانههای اجتماعی مجموعهای از فرصتها و تهدیدها هستند و لذا نباید با دیدن نیمه خالی لیوان، گسترش و استفاده از این روند اطلاع رسانی مدرن را محدود کرده و خود را از نعمت مزایای آن محروم کنیم.
نظر بدهید