دکتر میر فخرایی استاد علوم ارتباطات:   لزوم ارائه تصویر واقعی سازمان در افکار عمومی به مدیریت

مشکل اصلی روابط عمومی ما این است که واقعیت سازمان را به مدیران گوشزد نمی کند تا زمینه ساز تغییر باشد و این واقعیت وجود دارد که این تغییر با تبلیغات مسیر نیست بلکه با اصلاح استراتژی سازمان قابل حل است

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) روابط عمومــی و رضـــایت شــغلی نقش روابط عمومــی درافزایش رضایتمندی مخاطبان بیرون و داخل سازمان با توجه به اینکه هر سازمان عملکرد و وظایف و اهدافی دارد که روابط عمومی نمی تواند آن را تغییر دهد، بلکه فقط می تواند انگاره بهتری از سازمان و عملکرد و وظایفش برای مخاطبان سازمان ایجاد کند.

 

 در واقع عملکرد سازمانی نهایت خود زیبا نمایی یک سازمان محسوب می شود و روابط عمومی آن سازمان هرچقدر تلاش کند عملکرد سازمان را زیبا جلوه دهد این عملکرد نهایی است که در نزد مخاطبان رضایتمندی ایجاد می کند. در مرحله ی دیگر برخی سازمان ها عملکرد خوبی دارند، اما روابط عمومی توان جلوه گر ساختن و معرفی این قابلیت ها نداشته و به وظایف خود عمل نمی کند.

 

لذا روابط عمومی وظایفی دارد از جمله ایجاد ارتباط با مخاطبان، ارائه تصویر مطلوب از سازمان و بیان خواسته های سازمان از مردم و بالعکس و تعامل با سایر سازمان ها که در نهایت همه این ها در حوزه عملکرد سازمان نمایان می شود که با رضایتمندی مخاطبان سازمان در ارتباط قرار دارد. ولی از همه مهمتر این است که در رابطه با رضایتمندی مخاطبان، روابط عمومی وظیفه دارد واقعیت های موجود از سازمان را به مدیران منتقل کنند، روابط عمومی وظیفه دارد علاوه بر ایجاد نصویر مطلوب از عملکردهای سازمانی به مدیران در رابطه با تصویر سازمان در افکار عمومی هشدار دهد، روابط عمومی باید با تصیح استراتژی سازمانی و عملکرد قابل طرح و تغییرات رابطه بین سازمان و مخاطبان را بهبود بخشد و همواره واقعیت ها و تصویرسازمان در سطح افکار عمومی را برای مدیران ترسیم کند، متاسفانه کمتر از سوی مدیران روابط عمومی، واقعیت های سازمان در نزد افکارعمومی به مدیران ارشد گزارش داده میشود. چرا احساس می کنند با انتقال این گونه گزارش ها به مدیریت پست و موقعیت سازمانی شان به خطر می افتد.

 

 اینکه به مدیران سازمان اطلاع رسانی شود که این سازمان چه خطاهای استراتژیکی انجام می دهد و در ذهنیت مخاطبان چه تصویری از خود بر جای گذاشته اند یکی از وظایف مهم روابط عمومی است که در راستای ایجاد رضایتمندی باید انجام شود، مشکل اصلی در این زمینه در روابط عمومی ما این است که واقعیت سازمان را به مدیران گوشزد نمی شود تا زمینه ساز تغییر باشد و این واقعیت وجود دارد که این تغییر با تبلیغات مسیر نیست بلکه با اصلاح استراتژی سازمان قابل حل است، ولی مدیران  ارشد ترجیح می دهند به جای اصلاح استراتژی، مدیران روابط عمومی را تغییر دهند.

 

در حقیقت در ایران روابط عمومی ها به قسمتی تبدیل شدند که خیلی وظایف بیشتری نسبت به گذشته انجام می دهند اما هنوز از انجام وظایف واقعی خود دورهستند وظایفی که نهایت می تواند منجر به افزایش رضایتمندی مخاطبان سازمان شود، اصولاً روابط عمومی از طریق بازخوردهایی که از مخاطبان به طروق مختلف دریافت می کند می تواند در جهت اصلاح سیستم و عملکرد سازمانی نقش آفرین باشد و رضایتمندی را افزایش دهد، همچنین روابط عمومی می تواند در درون سازمان نیز با کمک به ایجاد امکانات رفاهی و مزایا و حقوق بیشتر برای پرسنل رضایت آنان از سازمان را افزایش دهد و انگیزه و کار و تلاش را بین همکارانشان افزایش دهد که این هم از اقدامات مهمی است که در حوزه تامین رضایت مخاطبان درون  سازمان باید بدان توجه لازم و شایسته صورت گیرد.