دکتر مهدخت بروجردی در نشست انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد: بی اخلاقی در رسانه و روابط عمومی نباید تحمل شود

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رسالت امروز، آموزش اخلاق حرفه ای روابط عمومی و رسانه است و باید با بی اخلاقی ها برخورد شده و نباید تحمل و مدارا شود.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)  رسالت امروز، آموزش اخلاق حرفه ای روابط عمومی و رسانه است و باید با بی اخلاقی ها برخورد شده و نباید تحمل و مدارا شود.

به گزارش شارا، دکتر مهدخت بروجردی علوی در نشست تخصصی انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد که چهارشنبه 30 دی ماه 94 در پردیس دانشگاه یزد برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، گفت: روابط عمومی ها به عنوان وجدان بیدار جامعه و کسانی که در تصمیم گیری های سازمان موثر هستند، باید با بصیرت و بینش، بی اخلاقی ها و عملکردهای نادرست را به گونه ای شایسته مطرح نموده و در جهت رفع آن کوشا باشند.

به گزارش انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نهران در این نشست که با موضوع اخلاق حرفه ای در روابط عمومی برگزار شد،گفت: اخلاق متکی به ارزش است و تحت تاثیر مؤلفه های زیادی چون جنس، سن، نژاد، تجارب، پیشینه ذهنی، خانواده و مذهب قرار دارد و در جایگاه روابط عمومی که گاه هیچ خطایی را بر نمی تابد، اطلاع از این مقوله بسیار مهم است که در این جایگاه، امر اخلاقی را تشخیص داده و تصمیم بگیریم که چقدر از خبر را به اطلاع مخاطب برسانیم. چگونه جوابیه بدهیم. و چه زمانی عذرخواهی کنیم.

وی در ادامه با برشمردن حوزه های 5 گانه اخلاق حرفه ای، آن را شامل فرد، مخاطب، سازمان، حرفه و جامعه دانست که با سهل انگاری و بی توجهی، به این سطوح آسیب وارد می شود.

دکتر بروجردی، وفای به عهد، درستکاری، صداقت، مسئولیت پذیری، انصاف، بی طرفی، شرافتمندی، عزت نفس، سعه صدر، بزرگمنشی، بلندطبعی، پاکدستی، پرهیز از مکر را از ارزش های اخلاق حرفه ای در روابط عمومی دانست و افزود: اصول اخلاق حرفه ای این رشته 25 سال پیش در دنیا، تدوین شده اما در ایران با وجود این که 44 سال است آموزش آکادمیک روابط عمومی انجام می شود، شیوه نامه معینی باتوجه به شاخصه های بومی، وجود ندارد. گرچه فضیلت ها را نمی شود به صورت قانون وضع کرد اما این نیازمند حمایت توسط قانون است.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه، رسالت حرفه روابط عمومی را ایجاد هماهنگی در جامعه خواند که به عنوان مهندسی اجتماعی نیز خوانده می شود و خاطرنشان کرد: تعریف روابط عمومی، ایجاد درک متقابل بین سازمان و مخاطبان است و مسئول روابط عمومی، نماینده مردم در سازمان و نماینده سازمان در بین مردم است. این حلقه ارتباطی باید با شفافیت به ایجاد رضایت در میان مخاطبان اهتمام ورزد.

دکتر بروجردی، خطاب به مدیران و فعالان روابط عمومی و رسانه یادآور شد: روابط عمومی، توجه به منافع جمعی و جامعه است و هرجا پای منافع شخصی به میان آمد، از اصول دور شده است و فعال روابط عمومی وظیفه دارد حتی خارج از چارچوب، اگر شده به صورت خصوصی مشکل را حل کرده و در سطح عمومی نیز با فرهنگ سازی، از تکرار اشتباهاتِ ناشی از ناآگاهی ِ مخاطبان جلوگیری کند.
 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


وی در ادامه، پیش نیازهای کار اخلاقی در روابط عمومی را چنین برشمرد:

1 اگر تخصص نداریم و توان مشاوره علمی و تخصصی را نداریم به این حرفه وارد نشویم.

2 اگر مدیر را به عنوان متعهد، مومن و کاردرست و پاکدست قبول نداریم مسئولیت را نپذیریم چرا که در این حرفه باید تصویر مطلوب و درستی از سازمان ارائه دهیم

3 برای اتخاذ هر تصمیمی از سازمان بنا را براین بگذاریم که اگر مردم از آن باخبر شدند چه می شود؟

4 در ارائه گزارش ها مبالغه نکنیم

5 در نقل قول ها اصول اخلاقی را رعایت کنیم

6 سرقت ادبی و جعل اطلاعات خلاف اخلاق است

7 برای هر تصمیم، ابتدا باید مشکل تعریف شود و راه حل های موجود را مشخص کنیم

دکتر بروجردی، همچنین خاطر نشان کرد ایجاد جو�’ عملکردی اخلاقی در سطح کلان بر عهده مدیران ارشد است ولی مشاوره و ارئه راهکار بر عهده مدیران روابط عمومی است و روابط عمومی در چارت سازمانی باید در اتاق فکر و مشورتی حضور داشته باشد. گرچه به نظر می رسد روابط عمومی از توجه خارج شده است و اولین نشانه های آن، ادغام شدن در استانداری هاست که فاجعه بزرگی است و ممکن است در دفاتر وزارتخانه ها نیز این اتفاق بیفتد. در حالی که تمام تلاش ما در این سال ها بوده است که در سازمان های دیگر مانند دانشگاه ها نیز نهاد روابط عمومی از حوزه ریاست تفکیک گردد و ما به عنوان اعضای یک صنف باید از همدیگر و این حرفه حمایت کنیم.

گفتنی است در ابتدای این جلسه نیز مدیرعامل انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد با اشاره به ضرورت تحول در روابط عمومی ابراز امیدواری کرد: برگزاری نشست های علمی این انجمن، باعث ارتقای دانش، بینش و مهارت های فعالان این رشته شده و شاهد رشد و تعالی جایگاه روابط عمومی در استان باشیم.

محمد امامی افزود: هر سازمان و موسسه، برای پویایی و بقای خود باید ارزش های مشترکی پدید آورد تا ذینفعان بهره مند شوند و این نیازمند اخلاق حرفه ای است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقشی که روابط عمومی در تنظیم و مدیریت ارتباطات و تعامل با ذینفعان و رسانه ها دارد، باید بتواند در مسئولیت های اخلاقی سازمان و رسانه، نقش آفرینی کند.

شایان یادآوری است در ادامه نیز نشست اخلاق حرفه ای در رسانه ها با حضور دکتر محمدمهدی فرقانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه برگزار شد.