دکتر سلطانی فر مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات: دوره روابط عمومی‌ مدیحه سرا و سناگو گذشته است

امروز روابط عمومی‌ موفق است که برخواسته از نظر مردم و کارمندان و نهایتاً در تقابل با هم پوشانی کردن این منافع با حوزه های مدیران باشد و مدیران را در مقابل خواست مردم پاسخگو نماید، این جزء اهم وظایف روابط عمومی‌هاست.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) به نظر من در تمام دنیا دورانی که صرفاً روابط عمومیها مدیحه سرا، مدیحه گو و سناگوی سیستم ها و مدیران سازمان ها باشند گذشته است، امروز روابط عمومی خوب، روابط عمومی که بتواند منافع مردم و افکار عمومی را با حوزه سازمانی پیوند زده و برقرار کند و دیگر اینکه روابط عمومیها اگر بخواهند فکر کنند فقط و فقط مدافع حوزه سازمانی خودشان هستند باید بدانند هیچ جایگاهی در حوزههای ساختار امروزی  نخواهند داشت و انگهایی بهشان زده میشود که شامل انگ و تهمت سنتی بودن و بله قربان گو بودن مواجه میشوند و نهایتاً فضای افکار عمومی رااز دست خواهند داد.

 

 امروز روابط عمومی موفق است که برخواسته از نظر مردم و کارمندان و نهایتاً در تقابل با هم پوشانی کردن این منافع با حوزه های مدیران باشد و مدیران را در مقابل خواست مردم پاسخگو نماید، این جزء اهم وظایف روابط عمومیهاست. چرا که در گذشته شاید این امکان وجود نداشت که مردم را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. اما امروز دیگر نمیتوان مردم را نادیده گرفت، امروز حتماً حرف اول را در حوزههای روابط عمومی، افکار عمومی میگوید و بعد به پرسنل و مدیران میرسد. در حالی که در گذشته عکس این موضوع بود، اول مدیران بعد پرسنل و بعد مردم قرار داشتند، مدیران در مرحله سوم هستند، چرا که امروز خود مردم رسانه هستند و می توانند خودشان اگر روابط عمومیها بعنوان یک اطلاع رسان حرفها شان را منتقل نکنند. خودشان این کار را انجام دهند.

 

در مورد اینکه تا چه حد روابط عمومی سازمان ها توانستند در ایجاد این رضایتمندی موثر باشد، یعنی هر روابط عمومی که میزان رضایت مردم از آن بالاتر بود در واقع موفق بوده هر با کدام ناراضایتی مردم همراه بوده ناموفق بوده است.

 

در واقع میزان، نظر و قضاوت افکار عمومی است. امروزه فضای شبکه های اجتماعی رابطه مردم. مسئولین را برعکس کرده در گذشته مسئولین میگفتند و مردم پذیرنده بودند و امروز مردم میگویند و مسئولین پذیرنده هستند. این اتفاق یک رخداد مهمی است که اگر مدیران آن را  درک کنند میدانند چه کاری باید انجام دهند، در این فضا مثلاً وزیری با یک بیان یک جمله ناسنجیده جنجالی در کشور به پا می کند که با ده بار عذرخواهی هم نمیتوان آن را جبران کرد این اتفاق را شبکه های اجتماعی رقم می زنند.