خدمات روابط عمومی برای بازارسازی

بازارسازی فعالیتی است شروع کننده و از این حیث با روابط عمومی در هم گره می خورند چراکه روابط عمومی بر خلاف تبلیغات برای شروع فعالیت ها خوب است. به بیان گویا روابط عمومی خبر تولید می کند و کارهای جدید و بازارهای جدید خبرسازند. از طرف دیگر روابط عمومی بخش تحقیقاتی دارد و این تحقیقات نهایتا می تواند به شناخت بازار و افکار عمومی مردم درباره یک کالا یا خدمت منتهی شود.


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی)- برای بازارسازی هیچ چیز بهتر از یک سیستم عملیاتی روابط عمومی عمل نمی کند و در این نوشتار قصد داریم که به مجموعه فعالیت هایی که روابط عمومی و بازاریابی برای بازارسازی انجام می دهند بپردازیم.4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


بازارسازی فعالیتی است شروع کننده و از این حیث با روابط عمومی در هم گره می خورند چراکه روابط عمومی بر خلاف تبلیغات برای شروع فعالیت ها خوب است. به بیان گویا روابط عمومی خبر تولید می کند و کارهای جدید و بازارهای جدید خبرسازند. از طرف دیگر روابط عمومی بخش تحقیقاتی دارد و این تحقیقات نهایتا می تواند به شناخت بازار و افکار عمومی مردم درباره یک کالا یا خدمت منتهی شود. در نتیجه می توان پیش بینی های لازم جهت اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی را با اهرم روابط عمومی انجام داد.


بخشی از فعالیت های بازارسازی نیز در حوزه روابط عمومی قرار نمی گیرد و بیشتر به حوزه بازرگانی و حسابداری مرتبط می شود. این قبیل فعالیت ها عبارتند از:
• اعتبار داخلی در چرخه تولید و گردش مالی مشترک
• معاوضه کالا به کالا، کالا به خدمت و کالا به ارزش افزوده
• پایین آوردن قیمت تمام شده
• قراردادهای خواهر خواندگی بین مجموعه ها در راستای استفاده از ظرفیت های خالی و مشترک
• بهره گیری از توانمدی های فنی مشترک
• بهره گیری از نیروهای متخصص مشترک
• استفاده مشترک از ابزارها، ماشین ها و سایر لوازم گران قیمت و هزینه بر برای پشتیبانی
• پایین آوردن هزنیه حمل و نقل، دپو و انبار کالا
• تشکیل خطوط تولید در محصولات و دریافت خدمات
• تسهیم، خرید و تقسیم مواد اولیه و ضایعات
• بالابردن کیفیت محصولات و خدمات
• ایجاد کنسرسیوم، جویت ونچر، سندیکا جهت حفاظت از منافع مشترک
• بهره گیری از امتیاز دهی، رتبه بندی و اعتبار دهی به کالاها و محصولات
• پیگیری و بهره مندی از استانداردهای روز دنیا با شرکت در دوره ها، سمینارها و همایش ها
• ایجاد گروه های تحقیق و توسعه مشترک
• استفاده از مدیریت های توسعه بازار مشترک
• معماری سازمانی و تغییر بهینه فرآیندها در راستای اصلاح


در عین حال موارد بالا در زمینه اطلاع رسانی نیازمند روابط عمومی هستند و هرچه روابط عمومی در نهادهای تخصصی و بازارسازی با این مفاهیم بیشتر آشنا باشد می تواند خبرسازی های بیشتری را این مسائل داشته باشد و در نتیجه زمینه فعالیت های مشترک و توسعه ای را برای هر کسب و کاری فراهم کند.


در عین حال روابط عمومی به عنوان بخش اطلاع رسانی و در ارتباط با مخاطبان یا مشتریان می تواند با بخش بازاریابی به طور یکپارچه فعالیت های بازارسازی را حمایت کند. فعالیت های بازاریابی که روابط عمومی می تواند در آنها مشارکت کند عبارتند از:


• ایجاد نمایشگاه ها، غرفه های عرضه مستقیم و فروشگاه های فصلی به صورت مجازی، چند زبانه، دائم و یا موقت با دعوت از خدمت پذیران شهری، استانی، کشوری، بین الملل و …
• زمان بندی و بستر سازی برای ایجاد نمایشگاه ها، غرفه های عرضه مستقیم و فروشگاه های فصلی در داخل استان، سطح کشور و بین الملل
• تشکیل سمینارها، همایش ها و … به صورت مجازی و فیزیکی


گفتنی است فعالیت های بازاریابی در این مسیر بسیار بیشتر است اما موارد فوق نمونه هایی هستند که در روابط عمومی نیز موضوعیت پیدا می کنند.