حقیقت روابط عمومی در دنیای مجازی

اکبر نعمت الهی – این روزها، وزارت نفت به دلیل تاثیرگذاری در موفقیت دولت یازدهم، با هجمه‌هایی شدید روبه رو است و روابط‌عمومی صنعت نفت به عنوان خاستگاه و پایه‌گذار این هنر در کشور و با اتکا به تجربه نزدیک به ٧٠ ساله خود، وظیفه دارد پیشگامی خود را در این عرصه حفظ کند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) اساسی‌ترین نیاز سازمان‌های امروزی و یکی از بنیادی‌ترین عوامل موفقیت آنها، سامان‌دهی کیفیت ارتباط بین سازمان و افکار عمومی است و روابط عمومی به عنوان هنر مدیریت ارتباطات و برقراری پیوند همدلانه بین لایه‌های گوناگون درون و برون سازمان، کلید اصلی این موفقیت به شمار می‌رود.

اگر براساس نظریه‌های پژوهشگران حوزه مدیریت سازمان، مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان‌های نوین را نیروی انسانی درونی و افکار عمومی بیرونی بدانیم، مدیریت این هر دو، ماموریت اصلی و وظیفه نخستین روابط عمومی تعریف می‌شود که از طریق بسط تفاهم جمعی و جلب و تقویت همکاری متقابل جامه تحقق خواهد پوشید.

اما رسانه‌های شکل‌دهنده افکار عمومی در دنیای مدرن، از بنیاد با جوامع سنتی متفاوت است و به همین دلیل، امروز، نکته مهم‌تر از تعریف مسئولیت‌ها و ماموریت‌های روابط عمومی، موضوع شناخت تخصصی ابزارهایی است که باید در این مسیر به کار گرفته شود. افکار عمومی جوامع مدرن، نه در لابه‌لای روزنامه‌ها و کتاب‌ها و حتی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، که در دنیای مجازی شکل می‌گیرد و همان گونه که مهندس زنگنه نیز در مراسم پایانی هشتمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت نفت به درستی عنوان کرد: «در چند سال آینده حکومت مطلق در دست شبکه‌های مجازی خواهد بود.»

با توجه به این واقعیت، میزان موفقیت روابط‌عمومی‌های مدرن را نیز توانایی آنان در به کارگیری و مدیریت دنیای مجازی رقم خواهد زد و توجه به این نکته که حضور فعال و موفق در دنیای مجازی، نیازمند شناخت دقیق ابزارها و قواعد حاکم بر آن و برنامه‌ریزی تولید محتوای مناسب با شبکه‌های اجتماعی است، گام نخست موفقیت روابط عمومی در این فضا خواهد بود.

بهره‌گیری از فضاهای مجازی و فناوری‌های نوین ارتباطات اجتماعی، به نیروی انسانی خلاق و تدابیر مدیریتی مبتنی بر دانش روز نیاز دارد، موضوعی که در طرح‌ریزی اهداف راهبردی روابط عمومی‌های صنعت نفت به روشنی مورد تاکید قرار گرفته و در قالب برنامه «اصلاح ساختار سازمانی با هدف پاسخگویی به نیازهای جدید» و «توسعه و به کارگیری فنون و ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی» تبیین شده است.

این روزها، وزارت نفت به دلیل تاثیرگذاری در موفقیت دولت یازدهم، با هجمه‌هایی شدید روبه رو است و روابط‌عمومی صنعت نفت به عنوان خاستگاه و پایه‌گذار این هنر در کشور و با اتکا به تجربه نزدیک به ٧٠ ساله خود، وظیفه دارد پیشگامی خود را در این عرصه حفظ کند و به عنوان پرچم‌دار حفظ حریم مجموعه شریف و پرتلاش مدیران و کارکنان وزارت نفت، با اطلاع‌رسانی سریع، صادقانه و شفاف، دستاوردهای همکاران خود را با بهره‌گیری از دانش و ابزارهای نوین در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد و ماموریت خطیر خود رادر حفظ حرمت خانواده بزرگ صنعت نفت در همه عرصه‌ها، به بهترین نحو به سرانجام برساند.