شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| تولید محتوا، اساس و پایه تحول در روابط عمومی و رسانه است، وقتی به جایگاه رسانه و روابط عمومی به ویژه در حوزه مدیریت شهری ، نگاه تخصصی، علمی، کاربردی و راهبردی وجود داشته باشد و اصحاب رسانه در تولید محتوا پیرامون مشکلات و کمبودها و احصای آسیبها دارای فراغ بال بیشتری باشند و فضا در جهت انتقاد سازنده باز باشد، قطعا رشد و پویایی در انتظار مدیریت شهری است.
حضور منسجم اصحاب رسانه در تولید محتوا پیرامون دغدغههای مدیریت شهری یکی از شاخصههای تحول مدیریت روابط و اموربین الملل قم در رفع مشکلات شهری است و این امر در چند سال اخیر، بیش از گذشته خود را نشان داده است.
مدیریت شهری، رسالتی وسیع و گسترده است که تحقق آن گاهی با کمیها و کاستیهایی همراه است، وقتی در رابطه با احصای مشکلات و شناخت کاستیها، مجالی در تولید محتوا، پژوهش و واقعانگاری داده شود، تحولات مسیر واقعی خود را میپیماید و انبوهی از مشکلات، گریبانگیر اجرای پروژهها و طرحها نمیشود.
نگرش علمی و دانش محور به تولید محتوا در حوزه مدیریت شهری، روشی هوشمندانه در تحقق یک آرمانشهر است، و براین اساس نمیتوان سهم رسانه را در تحولات مدیریت روابط و اموربین الملل قم و حتی مدیریت شهری نادیده گرفت.
مدیریت شهری مدرن، نیاز به ابزاری پیشرفته دارد و رسانه، خود ابزاری توسعه یافته در انعکاس رویدادهای شهری و شناسایی خلاءها و نقاط ضعف و قوت هستند، در این میان، رسانهها در تبیین مطالبات مردمی از مدیریت شهری و اطلاعرسانی وسیع و گسترده در خصوص رویدادهای شهری دارای جایگاه مهم و شناختهشدهای هستند و هنر روابط عمومی آن است که پلی مستحکم میان رسانهها و مدیریت شهری در تولید محتوا بزند، تا خود را در مقابل انتقاد قرار داده و ضعفها را به موقع بشناسد و برای رفع به هنگام آن تلاش کند.
مسئولان عرصه مدیریت شهری نمیتوانند نسبت به رسانه، بیتفاوت باشند و یا سهم مهم رسانه را در مشارکت و همراهی در رشد مدیریت شهری کتمان کنند، توسعه شهری زمانی اتفاق میافتد که همه شاخصهها و ابعاد خدمت رسانی به صورت شفاف در معرض قضاوت و راستیآزمایی قرار بگیرد و رسانه، توان عرض اندام و واگویه نقصها و کاستیها را داشته باشد.
با توجه به پیچیدگیهای مدیریت شهری و ابعاد مختلف یک رویداد در پیکره آن، باید بتوان در تولید محتوا، فرصت رشد بیشتری را به رسانه داد و اعتماد آن را جلب کرد تا مشارکتی فعال و نه منفعل داشته باشند، رسانهها به دلیل شناخت مخاطب، واسطههای خوبی برای انعکاس مشکلات شهروندی و مطالبات هستند و از سوی دیگر میتوانند در اطلاعرسانی و آگاهی بخشی و فرهنگسازی در حوزه شهروندی و مدیریت شهری سهیم باشند.
در چند سال اخیر با توجه به تغییرات اساسی و تحولات در حوزه شهرداری و مدیریت شهری، یکی از شاخصههای مهم در ارتقای نقش رسانه در حوزه شهری، ایجاد فرصت جهت تولید محتوا ویژه رسانههای قم است، نشر دیدگاهها، بیان کاستیها و ارائه چشماندازهای موفق در مدیریت شهری توسط رسانههای قم با استقبال خوبی از سوی مدیریت روابط و اموربین الملل قم مواجه شد و این امر، اتاقی شیشهای از مدیریت شهری فراروی شهر و افکار عمومی قرار داد تا حدی که شهروندان، به راحتی در جریان مسائل مدیریت شهری قرار میگیرند و از طریق رسانههای مختلف اخبار و رویدادها و عملکرد مدیریت شهری را رصد میکنند، اگر چه مدیریت شهری، پلهای ارتباطی را نیز در انعکاس دیدگاهها و نظرات شهروندان ایجاد کردهاند که خود نیز سهم مهمی در توسعه خدمات مدیریت شهری و رفع نواقص دارد، اما نقش بیبدیل رسانه، در این عرصه مهم انکارناپذیر است.
وقتی رسانهها به طور مستند و واقعگرایانه و به دور از افتراء و یا فارغ از نگاههای سیاسی و جناحی به انتقاد در حوزه مدیریت شهری میپردازند و وضعیت محیطی مدیریت شهری را به چالش میکشانند و میدانند در تولید محتوا، دارای آزادی بیان و عملکرد هستند، سطح مشارکت خود را افزایش میدهند و این امر در بلند مدت به نفع شهر، شهروندان و حتی مدیران شهری است.
هنگامی که شهروندان، خود را در توسعه شهر سهیم ندانند و دسترسی آزادی به اطلاعات و عملکرد در حوزه مدیریت شهری نداشته باشند و یا وقتی که رسانهها را بیگانگانی تصور کنیم که نباید مداخلهای در حوزه مدیریت شهری داشته باشند، نمیتوان شهری پویا و فعال ترسیم کرد و انتظار ارتقای فرهنگ شهروندی در آن داشت.
خوشبختانه مدیران روابط عمومی و بین الملل شهرداری قم، این موضوع را به خوبی شناختهاند و به رسانه، بیش از گذشته بها داده و انتظار بیشتری نسبت به این ابزارهای نوین دارند تا بتوان به ثبات و پایداری مناسبی در حوزه مدیریت شهری و ارائه خدمات دست یافت.
رسانه در تولید محتوای فکری، علمی و مدیریتی، فرهنگی، ارتباطی و اخلاقی نقش مهمی دارد و وقتی تولید محتوا، هدفمند باشد، آثار فراوانی برجای میگذارد، به همین دلیل باید در حوزه مدیریت شهری برای تولید محتوا در هر یک از عرصههای موجود، راهکاری اندیشید و رسانه را به چالش واداشت و آن را وارد میدان عمل کرد.
ایجاد پاتوق های رسانهای و فرصتهای ناب در تولید محتوا یکی از رویکردهای مهمی است که مدیریت شهری قم میتواند در جهت تحقق اهداف راهبردی به آن بپردازد، البته توجه به رکن آموزش و توسعه فضای کارگاهی جهت حضور منسجم و موثر اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، در حوزه مدیریت شهری و اداره شهر، نارسائیها و موانعی وجود دارد که چشم بیدار خبرنگاران قدرت بیشتری در احصا و شناخت آن دارند و میتوانند در رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی شهر به تولید محتوا بپردازند.
در مدیریت شهری قم، هنوز خلاءهایی در توسعه زیرساختهای عمرانی و فرهنگی و خدماتی دیده میشود که اگر روابط عمومی در حوزه مدیریت شهری، فضای لازم را برای حضور منسجم و مداوم اصحاب رسانه در بیان دیدگاهها و انتقادهای منصفانه و اثرگذار ایجاد کند، قطعا تحولات چند سال اخیر در حوزه مدیریت شهری دو چندان خواهد شد.
نقد و ارزیابی مدیریت شهری با دعوت از رسانهها موجب ارتقای عملکرد مدیران شهری میشود و حتی فساد اداری را از میان میبرد، مدیریت شهری خانواده بزرگی است که رسانه، بخشی از پیکره آن در دیدهبانی امور به شمار میرود انتقادات و پیشنهادات ارزشمند و سازنده، پشتوانه ای مهم در توسعه مدیریت شهری قم خواهد بود.
|
نظر بدهید