تشریح راهبردهای استراتژیک مرکز ارتباطات وزارت راه و شهرسازی

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی راهبردهای استراتژیک مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در سال ۹۷ را تشریح کرد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی راهبردهای استراتژیک مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در سال ۹۷ را تشریح کرد.

به گزارش شارا همایش بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، شامگاه گذشته در شرکت راه‌آهن و با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران روابط عمومی سازمان‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، با تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی راهبردهای استراتژیک مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ را تشریح کرد.

سید قاسم بی‌نیاز این راهبردها را به شرح زیر مطرح کرد:

۱- ارتباط با انجمن‌ها به‌طور مستمر و معنادار در ابعاد تخصصی و اجتماعی

۲- فعال کردن شورای عالی روابط عمومی‌های استانی با محوریت تغییر اقلیم و پیوست رسانه‌های پروژه‌های قابل افتتاح

۳. حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با منشاء داخلی (آی‌گپ، گپ، سروش و غیره)

۴. توجه جدی به سازماندهی تولید محتوا در روابط عمومی (تولید محتوا بر اساس نظم و هدف تعیین شده و عمل بر اساس برنامه راهبردی و گروه مخاطبان

۵. برگزاری جلسات و نشست‌های مشورتی با دبیران سرویس اقتصادی رسانه‌ها و برخی خبرنگاران در موضوعات تعریف شده و مشخص بدون پوشش خبری به‌منظور انتقال حساسیت‌ها و موضوعات موردنظر وزارتخانه

۶. برنامه‌ریزی بازدید مدیران از رسانه‌ها و توجه به موضوع رسانه‌های تخصصی حوزه راه و شهرسازی

۷. سازماندهی اطلاعات کامل رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استانی و توجه جدی به شبکه‌سازی در استان‌ها برای انتقال موضوعات اجتماعی و تخصصی راه و شهرسازی به ویژه موضوعات بافت‌های ناکارآمد در تردد جاده‌ای

۸. لزوم توجه جدی به تعریف شاخص‌های جدید ارزیابی روابط‌عمومی‌ها و انجام این مهم در دو بازه زمانی یکساله (۱۳۹۶) شش‌ماهه اول (۱۳۹۷) و توجه جدی به موضوع سیاست‌ها و راهبردهای نوین اطلاع‌رسانی در جشنواره روابط عمومی‌ها

۹. تنظیم شفاف و هدفمند شرح وظایف افراد و فرآیندهای اداری با هدف جلوگیری از انجام وظایف موازی، فرآیندهای مستهلک کننده، امکان ارزیابی عملکرد و توجه جدی به دیگر شاخص‌های ارزیابی

۱۰. برقراری ارتباط دو طرف با شهروندان با فعال سازی و استفاده کامل از سایت شهراه (ارتباط شهروندی) با انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح استان

۱۱. توجه جدی به اینفوگرافی، موشن گرافی و عکس نوشته در انتقال پیام‌های وزارت راه و شهرسازی

۱۲. توجه جدی به ایجاد گروه تحلیلگران و گزارش گران و یادداشت‌نویسان حوزه راه و شهرسازی و تشکیل جلسات منظم سازماندهی شده برای هدایت و راهبری این افراد

بی‌نیاز در ادامه سخنان خود محورهای تخصصی ارزیابی علمکرد روابط‌عمومی‌ها را نیز تبیین کرد و گفت: ارزیابی فعالیت‌ها فرآیندی است که از طریق آن، برنامه‌ها، اهداف و ماموریت‌های یک سازمان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. در ارزیابی، امکان بررسی کمی و کیفی آثار و نتایج عملکردها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور کلی در ارزیابی بازخورد تصمیمات و خروجی فعالیت‌ها مشخص می‌شود تا در نهایت بتوان آینده‌ای بهتر از گذشته، پیش‌رو داشت

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تنوع فعالیت روابط عمومی‌ها، شاخص‌هایی که تحقق اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌ها را پایش می‌کند بسیار مهم است.

بی‌نیاز تصریح کرد: نظارت و ارزیابی این امکان را فراهم می‌کند تا با اصلاح روش، بهره‌گیری از تجارب گذشته و اتخاذ شیوه‌های جدید، زمینه بهبود، کارآمدی و ارتقای عملکرد سیستم فراهم شود.

وی همچنین گفت: با این رویکرد، لازم است ساز و کارهایی در نظر گرفته شود تا با استفاده از شاخص‌هایی، توانمندی، عملکرد و برنامه‌های روابط‌عمومی موردارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی به پیوست شاخص‌های ارزیابی روابط عمومی‌ها را به‌منظور دستیابی به دو هدفِ تحلیل کمی و کیفی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و روش‌های انجام امور ارتباطی و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف روابط عمومی‌ها و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت آن در بازه زمانی سال ۱۳۹۶ و شش‌ماهه اول ساز ۱۳۹۷ به روسای ادارات کل روابط عمومی استان‌ها ارائه کرد و خواستار تکمیل فرم‌ها پیوست و ارسال فرم‌های مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۶ تا پایان خرداد سال جاری و فرم‌های مربوط به شش‌ماهه سال ۱۳۹۷ تا پایان مهر امسال شد.