شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– رسانه های اجتماعی به شرکت ها اجازه می دهند تا مستقیماً به سراغ مشتری های خود، مشتری های احتمالی و مخاطبین عمومی رفته تا بازخورد فوری و مستقیم محصولات، خدمات، تبلیغات و یا سایر پیشنهادات خود را دریافت نمایند. تحقیقات سنتی بازار همچون گروه های کانونی و روش های تحقیقی کمّی بیشتر، همچون نمونه های آماری تصادفی هنوز هم جای دارند اما رسانه های اجتماعی به شرکت های اجازه می دهند تا به بازخوردی سریع و قابل دسترس در مورد مواردی که هم برای شرکت و هم مخاطبان حائض اهمیت است، دست یابند.
تعدادی از شرکت ها از رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند تا از مشتریان و عموم مردم درخواست نمایند که به آنها در شکل دهی آینده شرکت و محصولات آن کمک نمایند. شرکت استارباکس در مارس 2008 وب سایت “ایده های استارباکسی من” را معرفی نمود (Http://mystarbucksidea.force.com/ ) که به مردم اجازه ارائه ایده های خود را می داد تا سایر افراد بتوانند در مورد آنها رای داده و آنها را به بحث بپردازند. سپس استارباکس ایده هایی را که مورد توجه بوده به منظور تحقق اعلام می کند و سایت را زمانی که طرح های جدید عملی شدند، به روز رسانی می نماید. در سال نخست 70,000 ایده ارایه شد که 94 ایده “به مرحله اجرا در آمده” و 25 ایده آن عملی شده است. شرکت هایی همچون دل، بست بای و سایر شرکت ها نیز دارای سایت های مشارکت مشتری مشابه ای می باشند.
به علاوه رسانه های اجتماعی با ارزیابی اینکه رقبای آنها چه کسانی هستند و در فضای رسانه های اجتماعی چه می کنند می توانند ابزار مفیدی برای سازمان هایی باشند که تحقیقاتی در مورد بازار رقابتی انجام می دهند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید