تحقیقات بازار (بازاریابی) و توسعه محصول

رسانه های اجتماعی به شرکت ها اجازه می دهند تا مستقیماً به سراغ مشتری های خود، مشتری های احتمالی و مخاطبین عمومی رفته تا بازخورد فوری و مستقیم محصولات، خدمات، تبلیغات و یا سایر پیشنهادات خود را دریافت نمایند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) رسانه های اجتماعی به شرکت ها اجازه می دهند تا مستقیماً به سراغ مشتری های خود، مشتری های احتمالی و مخاطبین عمومی رفته تا بازخورد فوری و مستقیم محصولات، خدمات، تبلیغات و یا سایر پیشنهادات خود را دریافت نمایند. تحقیقات سنتی بازار همچون گروه های کانونی و روش های تحقیقی کمّی بیشتر، همچون نمونه های آماری تصادفی هنوز هم جای دارند اما رسانه های اجتماعی به شرکت های اجازه می دهند تا به بازخوردی سریع و قابل دسترس در مورد مواردی که هم برای شرکت و هم مخاطبان حائض اهمیت است، دست یابند.


تعدادی از شرکت ها از رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند تا از مشتریان و عموم مردم درخواست نمایند که به آنها در شکل دهی آینده شرکت و محصولات آن کمک نمایند. شرکت استارباکس در مارس 2008 وب سایت “ایده های استارباکسی من” را معرفی نمود (Http://mystarbucksidea.force.com/ ) که به مردم اجازه ارائه ایده های خود را می داد تا سایر افراد بتوانند در مورد آنها رای داده و آنها را به بحث بپردازند. سپس استارباکس ایده هایی را که مورد توجه بوده به منظور تحقق اعلام می کند و سایت را زمانی که طرح های جدید عملی شدند، به روز رسانی می نماید. در سال نخست 70,000 ایده ارایه شد که 94 ایده “به مرحله اجرا در آمده” و 25 ایده آن عملی شده است. شرکت هایی همچون دل، بست بای و سایر شرکت ها نیز دارای سایت های مشارکت مشتری مشابه ای می باشند.


به علاوه رسانه های اجتماعی با ارزیابی اینکه رقبای آنها چه کسانی هستند و در فضای رسانه های اجتماعی چه می کنند می توانند ابزار مفیدی برای سازمان هایی باشند که تحقیقاتی در مورد بازار رقابتی انجام می دهند.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)