بیانیه بیستمین کنفرانس روابط‌عمومی ایران: هوش مصنوعی مولد و روابط‌عمومی: آینده ارتباطات

در راستای ترویج و آموزش استفاده از هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی، بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران با موضوع “هوش مصنوعی مولد و روابط‌عمومی: آینده ارتباطات” در تاریخ ۸ و ۹ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد. این کنفرانس فرصتی مغتنم برای متخصصان، صاحب‌نظران و فعالان عرصه روابط‌عمومی فراهم کرد تا ضمن تبادل نظر و هم‌اندیشی در خصوص آخرین دستاوردها و چالش‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد، به بررسی راهکارهای استفاده اخلاقی از این فناوری نوین در روابط‌عمومی بپردازند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || هوش مصنوعی با سرعتی فزاینده در حال تحول و گسترش است و اثرات آن بر همه عرصه‌های زندگی، از جمله روابط‌عمومی، انکارناپذیر است. هوش مصنوعی مولد، به عنوان شاخه‌ای نوظهور از این فناوری جدید، فرصت‌های بی‌نظیری برای ارتقای کارایی، افزایش بهره‌وری و ایجاد روابط قوی‌تر با مخاطبان را به ارمغان می‌آورد.


در راستای ترویج و آموزش استفاده از هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی، بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران با موضوع “هوش مصنوعی مولد و روابط‌عمومی: آینده ارتباطات” در تاریخ ۸ و ۹ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد. این کنفرانس فرصتی مغتنم برای متخصصان، صاحب‌نظران و فعالان عرصه روابط‌عمومی فراهم کرد تا ضمن تبادل نظر و هم‌اندیشی در خصوص آخرین دستاوردها و چالش‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد، به بررسی راهکارهای استفاده اخلاقی از این فناوری نوین در روابط‌عمومی بپردازند.


شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، بر ضرورت پایبندی به اصول اخلاقی کلیدی در استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی تأکید کردند. این اصول شامل موارد زیر هستند:


صداقت و شفافیت: متخصصان روابط‌عمومی باید در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی در کار خود شفاف باشند و به مخاطبان خود اطلاع دهند که از این فناوری در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود و چگونه بر نتایج تأثیر می‌گذارد.


احترام به حریم خصوصی: متخصصان روابط‌عمومی باید از حریم خصوصی مخاطبان خود محافظت کنند و از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری یا استفاده از اطلاعات شخصی آنها بدون رضایت‌شان استفاده نکنند.


تنوع و عدالت: متخصصان روابط‌عمومی باید از هوش مصنوعی به‌گونه‌ای استفاده کنند که به تنوع و عدالت کمک کند و از ابزارهای هوش مصنوعی که ممکن است منجر به تبعیض یا سوگیری شوند، اجتناب کنند.


مسئولیت‌پذیری: متخصصان روابط‌عمومی باید از هوش مصنوعی به‌گونه‌ای استفاده کنند که به جامعه کمک کند و از این فناوری برای ایجاد تأثیرات مثبت در جهان استفاده کنند.


دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی ایران و موسسه کارگزار روابط‌عمومی در راستای ترویج استفاده اصول اخلاقی از در بکارگیری هوش مصنوعی در روابط‌عمومی، اقدام به تدوین “راهنمای اخلاقی هوش مصنوعی در روابط‌عمومی” کرده است. این راهنما به منظور کمک به متخصصان روابط‌عمومی در استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی و پایبندی به اصول اخلاقی در این زمینه تدوین شده است.


متخصصان روابط‌عمومی در خط مقدم استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه هستند. لذا، تعهد و پایبندی آنها به اصول اخلاقی در استفاده از این فناوری، نقشی کلیدی در تضمین تأثیرات مثبت آن بر جامعه ایفا می‌کند.


با تبعیت از اصول اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانیم به ارتقای اعتماد عمومی، تقویت روابط با مخاطبان و ایجاد جامعه‌ای عادلانه‌تر و پایدارتر کمک کنیم.


با احترام
دبیرخانه بیستمین کنفرانس بین‌المللی ایران