شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، عادل میرشاهی (مشاور و مدرس سئو پی آر)- چگونه یک سایت می تواند حداقل های مورد نیاز را برای قرار گرفتن در عرصه رقابت با سایر سایت های همتای خودش در فضای وب به دست آورد؟ در این یادداشت سعی می کنیم این موضوع را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دهیم.
اگر سایتی در اینترنت دارید یا قصد دارید سایتی را راه اندازی کنید. حتما باید بدانید که مهمترین مساله در راه اندازی یک سایت، بازدید آن است به طوری که اگر سایت شما بازدید کننده کافی نداشته باشد، شما دچار مرگ آنلاین می شود. به واژه «کافی» در جمله پیشینم دقت کنید. چرا که شما قرار نیست در هر روز 100 میلیون بازدید کننده داشته باشید. چون شما گوگل، فیسبوک و یاهو نیستید. بنابراین هر سایتی به نسبت مخاطبانی که دارد، باید بازدید خود را مورد ارزیابی قرار می دهد. برای برخی از سایت ها که کل مخاطبان آن در کشور 10 هزار نفر است، 1000 بازدید در طول روز رقم قابل توجهی است، اما برای برخی سایت ها که نیمی از جمعیت کشور را پوشش می دهند، 10 میلیون بازدید در روز نیز می تواند بیشتر شود!
بنابراین مهمترین شاخص اصلی سئو پی آر، بازدید است که نسبه به مخاطبان مورد ارزیابی قرار می گیرد. وقتی سایت تنها خدمات پشتیبانی ارائه می کند، بازدید بالا گاهی نشان خوبی برای سازمان نیست. در این موارد بازدید نشان دهنده مشکلات زیاد کاربرانی است که از آن سیستم استفاده می کنند و می خواهند برای رفع مشکل خود به سایت مراجعه کنند.
بازدید سایت را با استفاده از نرم افزارهای آماری مورد ارزیابی قرار می دهد. اغلب می توانید این نرم افزارها را از طریق سیستم های مدیریت محتوای هوشمندی که آمارگیر دارند و یا سایت هایی که خدمات آمارگیر را ارائه می دهند تامین کنید. بهترین نرم افزار آماری که علاوه بر آمار به شما اطلاعات جانبی مهمی در مورد سایتتان ارائه می دهد، گوگل آنالیتیکس می باشد. این نرم افزار که باید بر روی سایت نصب شود، می تواند به شما بگوید مخاطبان شما به چه دلیلی وارد سایتتان می شوند و آیا به چیزی که می خواهند می رسند یا بعد از ورود صفحه سایت شما را می بندند. شاید از خودتان بپرسید که این چیزها به چه کار من می آید؟
این شاخص دومی است که در این یادداشت به آن می پردازیم. اما قبل از آن باید به نکته دیگری اشاره کنم. امروز برای جلوگیری از مرگ آنلاین و افزایش بازدید کننده سایت دو راه وجود دارد:
1. تبلیغات
2. صفحه ارگانیک نتایج جستجوی موتورهای جستجو
روش اول نیازمند هزینه است و برای گزینه دوم باید دانش داشته باشید. در واقع افراد امروز بیشتر از طریق گوگل وارد سایت ها می شوند و به همین دلیل است که امروز روابط عمومی باید چیزهای زیادی راجع به گوگل بیاموزد. یکی از این چیزهای شاخص دوم سئو پی آر با عنوان «نرخ پرش» است. نرخ پرش شاخصی است که توسط نرم افرارهای تحلیلگر بدست می آید و ضمن آن وبمستر متوجه می شود که چند درصد از افراد به محض ورود به سایتشان از آن خارج شده اند. نرخ پرش معمولا بین 30% تا 70% است. هرچه این نرخ کمتر باشد، بهتر است. به عنوان مثال نرخ پرش در سایتی مثل فیسبوک عموما 36% و در سایت شارا 56% است. نرخ پرش نیز با توجه به ماهیت سایت ارزیابی می شود. یک سایت شبکه اجتماعی به دلیل ماهیت تعاملی اش مخاطبان را نگه می دارد. در حالیکه در یک سایت خبری تنها تیترهای سایت خوانده می شوند و اگر موضوعی جلب توجه نکرد بازدیدکننده به سایت های دیگر می رود. بنابراین برای برخی سایت ها این درصد احتمالا به دلیل ماهیت آنها بالاتر است. لذا وبمسترها باید سعی کنند محتوای متعاملی بیشتری را در سایت منتشر کنند تا در این شاخص رشد کنند.در ارائه برترین های شارا این شاخص برای همه به صورت یکسان لحاظ می شود. چراکه سایت های یک حوزه با همدیگر مورد بررسی قرار می گیرند.
شاخص سوم زمان توقف مخاطب یا بازدیدکننده در سایت شماست. موتورهای جستجو پس از اینکه بازدید کننده ای را به سایت شما ارجاع می کنند رفتار او را مورد بررسی قرار می دهند و تعیین می کنند که شما چه مدت در سایتی که به آن ارجاع داده شده اید توقف می کنید. هرچه این زمان طولانی تر باشد، احتمال بیشتری برای سایت شما وجود دارد که در جستجوی گوگل جایگاه بهتری را کسب کند. بنابراین وبمسترها باید در محتوای تولیدی شان دقت کنند. عبارت «محتوا پادشاه است» را هرگز از یاد نبرید.
شاخص چهارم متوسط صفحات بازدید شده است. اینکه هر بازدید کننده چند صفحه را در سایت شما می بیند. هرچه تعداد صفحات بیشتر باشد نشان دهنده قوت تیترهای انتخابی و متناسب با علایق مخاطبان سایت شماست. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر برای محتواها تیتر بی ارتباط انتخاب کنید به گونه دیگری آسیب خواهید دید. امروز با ورود به عرصه سئو پی آر، جعل و فریب به سرعت شناسایی می شود و هرگز نمی توانید با استفاده از روش های میان بر ره صدساله را یک شبه طی کنید.
برای ارزیابی سئو پی آر در جشنواره روابط عمومی ها، شاخص های بیشتری مورد ارزیابی قرار می گیرند. اما شاخص هایی که در ارزیابی شارا مورد ارزیابی قرار می گیرند، بیشتر بر این چهار مورد متمرکز است.
برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می شود مقالات سئو پی آر را در شارا جستجو کنید.
|
نظر بدهید