بازنشر/ دانشگاههای شرقی در سراسر جهان به اهمیت خدمات یک روابط عمومی خوب پی برده اند

امینی، رضا – مقاله زیر تحت عنوان« روابط عمومی در آموزش عالی» نوشته آقای دکتر رضا امینی که از «نشریه نصیر شماره ۳۸ و ۳۹ دانشگاه صنعتی خواجه نصیر» استخراج شده است جهت مطالعه خوانندگان گرامی ماهنامه انجمن روابط عمومی ایران درج می‏گردد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| مقاله زیر تحت عنوان« روابط عمومی در آموزش عالی» نوشته آقای دکتر رضا امینی که از «نشریه نصیر شماره ۳۸ و ۳۹ دانشگاه صنعتی خواجه نصیر» استخراج شده است جهت مطالعه خوانندگان گرامی ماهنامه انجمن روابط عمومی ایران درج می‏گردد.


دانشگاه‏های مترقی در سراسر جهان به اهمیت خدمات روابط عمومی‏ خوب پی برده‏اند چنانکه هیچ دانشگاه معتبری وجود ندارد که اداره‏ روابط عمومی نداشته باشد و با استمداد از برنامه‏های روابط عمومی‏ به حل مشکلات روزافزون خود به تلاش و تکاپو در نیاید.


یک رشته از مشکلات دانشگاه‏ها جنبه عمومی دارد و مختص یک‏ دانشگاه یا دانشگاه‏های یک کشور نمی‏باشد:روزافزون بودن تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه،کم بودن تعداد استادان یا هیات آموزشی‏ صلاحیت‏دار و فقدان تسهیلات و بودجه کافی برای بهبود ماهیت و خاصیت آموزش عالی از جمله مشکلات عمومی محسوب می‏گردد.


هر سال و خاصه در سال‏های آینده همه دانشگاه‏ها با مشکل‏ استخدام هیات آموزشی صلاحیت‏دار-احداث بناها و ساختمان‏های بیشتر و از همه مهم‏تر با مشکل انتخاب‏ دانشجویان واجد شایستگی برای آموزش عالی مواجه خواهند بود.این مشکلات وظایف سنگین و عظیمی به عهده ادارات‏ روابط عمومی دانشگاه‏ها محول می‏کند.از این رو ماموران‏ روابط عمومی باید به حقیقت رموز و اسرار این حرفه وارد باشند.


کالج‏های آمریکا برای انجام فعالیت‏های روابط عمومی از یک موسسه‏ مشاور به نام«انجمن روابط عمومی کالج‏ها»استفاده می‏کنند.این‏ انجمن در مه ۱۹۴۶ به وجود آمد و از همان زمان در تنظیم برنامه‏های‏ روابط عمومی برای موسسات آموزش عالی نقش موثری ایفا کرده‏ است. در سال ۱۹۴۶ تعداد اعضای این انجمن نزدیک به صد هزار نفر شد،یک عده از این اعضاء تخصص و مهارت در جمع آوری وجوه‏ دارند و با تنظیم برنامه‏های موثر مبالغ قابل ملاحظه‏ای برای موسسات‏ آموزشی اعانه جمع می‏کنند.


در انتخاب روسای دانشگاه‏ها و دانشکده‏ها در آمریکا امروزه ملاحظات‏ روابط عمومی بیش از پیش مورد توجه واقع می‏گردد.یکی از شرایط حتمی و ضروری برای رئیس دانشگاه و یا رئیس دانشکده این‏ است که مهارت در روابط عمومی داشته باشد.بسیاری از دانشگاه‏های آمریکا،ادارات انتشارات سابق خود را به‏ ادارات روابط عمومی تبدیل کرده و به مسوول روابط عمومی‏ خود مقامی در ردیف ریاست دانشکده اعطا کرده‏اند تا او بتواند در کلیه جلسات مهم ریاست دانشگاه حضور پیدا کند و به سیاست‏های دانشگاه و کلیه جریان‏های آن وارد شود.


خود روسای دانشگاه‏ها نیز باید به ریزه‏کاری‏های این فن‏ وارد باشند و در روابط خود با هیات امنا،با هیات آموزشی و گروه فارغ التحصیلان و دانشجویان آن ریزه‏کاری‏ها را به‏ کار ببرند.


«هرمن ولز»رئیس دانشگاه ایندیانا در آمریکا توصیه‏ای به جانشینان‏ خود کرده که اهمیت روابط عمومی را در دانشگاه به خوبی نشان‏ می‏دهد،وی به جانشین خود چنین گفت:«یک مشاور روابط عمومی‏ که به او اعتماد توان کرد برای همکاری خود انتخاب کنید،چنین‏ مشاوری باید جرات و شهامت داشته باشد که اشتباهات شما را متذکر شود.هیات آموزشی و دانشجویان مهم‏ترین گروه‏های یک دانشگاه‏ محسوب می‏شوند.وقتی که آنان به دانشگاه خود علاقه و ایمان داشته‏ باشند علاقه و اشتیاق خود را همه جا بازگو خواهند کرد.اداره روابط عمومی که مورد احترام هیات آموزشی نباشد کاری از پیش نخواهد برد.شیوه مقبول و موجه ساختن یک دانشگاه در افکار عمومی با شیوه‏ فروش اسباب آرایش بانوان یا فروش اتومبیل فرق فاحش دارد.اصول‏ و تکنیکی که در فروش اسباب آرایش و اتومبیل به کار می‏رود به کار دانشگاه نیاید.»


این توصیه در کنفرانس کارشناسان آموزش و پرورش آمریکا به عنوان‏ یکی از عوامل ده‏گانه که موجب بالا بردن روحیه هیات آموزشی و روش آموزش در دانشگاه‏ها می‏گردد مورد قبول قرار گرفت.


اما حقیقت این است که هنوز هم روابط عمومی در همه دانشگاه‏ها یک امر ضروری تشخیص داده نشده است و هنوز هم عده‏ای در دانشگاه به فعالیت‏های روابط عمومی بی‏اعتنا می‏باشند و آن را یک‏ نوع تظاهر بی‏معنی می‏دانند.