شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– اصطلاح روابط عمومی به مفهوم کنونی نخستین بـار در سال1897 در سالنامه یـک مؤسسه راه آهن آمریکا مطرح شد و فعالیت آن بـه شکل کنونی از زمانی آغاز شد که مؤسسه های اقتصادی ودولتها افکارعمومی را در سرنوشـت خود مؤثردانسته ودریافتند که فقط ازطریق روابط عمومی است که می توان اذهان عمومی را مجذوب کرده و به فعالیت خود رونق بخشند.
در سال 1964 میلادی فاینانشنال تایمز از(روابـط عمومی) به عنوان صنعتی بـزرگ نام بـرد .هم اکنون روابط عمومی بویژه دررشتـه هایی مانندعلوم اجتماعی و مدیریـت مقام والایی کسب نموده وبـه عنوان یکی از شعب تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاهها تدریس می شود. هرچند روابط عمومی پیشینه ای به اندازه کل تاریخ دارد اما ابزارهایی که در این جهت مورد استفاده قرارگرفته شاهد تغییر وتحولاتی عمیق بوده است .بخصوص بعد از جنگ جهانی اول تـوجه خاصی به روابط عمومی علمی شد ودر سالهای بـعد از جنگ دوم جهانی به این اهمیت افزوده شد.
روابط عمومی هر نهادی زمانی موفق خواهد بود که اساس فعالیت های خود را برپایه مبانی علمی و تحقیقی استوار کند و با اصل قراردادن تحقیق های انجام شده خلاقیت ها و ابتکارها را از نتایج آن استخراج و در اختیار سازمان خود قرار دهد .در عصر انفجار اطلاعات و سرعت کم نظیر خطوط رسانه ای به ویژه رسانه الکترونیک که هر نقطه از جهان امروز را پوشش می دهد ، روابط عمومی ها باید بتوانند با پیش بینی های لازم و با بررسی همه جانبه مسائل محیطی و بین المللی خود حرکت کنند .
یکی از نقش های خاص روابط عمومی در سازمان ها ، توجه آنها به کلیه مسائل اجتماعی محیطی خود و جامعه جهانی می باشد . فراموش کردن محیط خود یا محیط جهانی هر یک به نوبه خود تاثیر مستقیم بر فعالیت های هر سازمانی خواهد داشت .هر نوع تبلیغ و بازاریابی ، ارتباط مستقیم با پژوهش و افکار سنجی دارد. روابط عمومی ها باید تحقیق و پژوهش را به عنوان استراتژی در دستور کار خود قرار دهند و این باارزش ترین فعالیت هر روابط عمومی است .
امید است با شناخت و شناساندن هر چه بیشتر این حوزه در تعالی و توسعه سازمان ها سهمی داشته باشیم چرا که روابط عمومی گوش ، چشم و زبان گویای هر سازمانی است و شناخت جایگاه ویژه این حوزه آن را به سمت روابط عمومی کارآمد سوق خواهد داد، به طوری که با سازماندهی مناسب تشکیلاتی ومدیریت علمی در قالب برنامه مشخص عمل می کندو ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفهای و ارائه اطلاعات مشاورهای به مدیریت سازمان برای نفوذ درافکار عمومی و هدایت آن کمک می نماید.از این رو 27 ار دیبهشت ماه مجالی است برای ارج نهادن به خدمات فعالان این حوزه تا بیش از پیش به شناخت و شناساندن آن به افکار عمومی و کمک به هدایت آن تلاش نماییم.
|
نظر بدهید