آیا روابط عمومی و بازاریابی یک روز ازدواج می کنند؟

دایان شوارتز – وقتی بازاریابی و روابط عمومی به عنوان یک مجموعه وارد یک اتاق می شوند، فیل های کمی هستند و این حیوانات احساس می کنند فضایی یافته اند: بودجه و چارت سازمانی. بیشتر سازمان ها بودجه های جداگانه ای برای روابط عمومی دارند و در عین حال یک رقابت ذاتی میان دو بخش بزرگتر برای بدست آوردن بودجه ای بیشتر وجود دارد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) این سوال به ناچار زمانی مطرح می شود که شما در یک اطاق مملو از ارتباطگران قرار دارید: چگونه یخ بین روابط عمومی و بازاریابی را می شکنید؟ من اخیرا یک پنل با اندرو بوینز در مسترکارد و جی بارتلت و پیتنی بوز در موضوع همکاری روابط عمومی و بازاریابی یا فقدان آن در بسیاری از سازمان ها راه اندازی کردم. ما موافق بودیم که مسیر به سوی «باهم بودن»، می تواند درست باشد. چراکه با در کنار هم بودن همه ما، عملکرد ما برای یافتن جایگاه مناسب سازمان، ارتقا می یافت.4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


هم جی و هم اندرو موافق بودند که بخش ها نیاز دارند که نه فقط بیشتر اوقات با هم گفتگو کنند، بلکه نیروی همکاری باید تبدیل به فرهنگ شود. بخشی از اعضای مخاطبان محدود این را به اشتراک گذاشته اند که چگونه سازمان آنها توانسته است تابو شکنی کند و فضاهای کاری را مهندسی مجدد نماید به گونه ای که همکاران روابط عمومی و بازاریابی کنار همدیگر بنشینند.


وقتی بازاریابی و روابط عمومی به عنوان یک مجموعه وارد یک اتاق می شوند، فیل های کمی هستند و این حیوانات احساس می کنند فضایی یافته اند: بودجه و چارت سازمانی. بیشتر سازمان ها بودجه های جداگانه ای برای روابط عمومی دارند و در عین حال یک رقابت ذاتی میان دو بخش بزرگتر برای بدست آوردن بودجه ای بیشتر وجود دارد. آنگاه چارت سازمانی است که از گذشته تاکنون کمتر دچار تغییر شده است. کسی که گزارشی را به افرادی می دهد و نهایتا گوش مدیر عامل است که بدون شک بودجه و عملکرد و خروجی ها را پیوند می دهد. درک مهارت های جدید مورد نیاز برای افزایش سرعت رشد ممکن است به معنای بازنگری در عناوین شغلی، مسئولیت ها و ساختار سازمانی باشد.


در نشست رسانه اجتماعی پی آر نیوز، هفته گذشته یک توافق بر سر این بود که بازاریابی و روابط عمومی نیازمند همکاری بیشتر و مرتب هستند و به ویژه وقتی که این به سرعت از ارتباطات رسانه های اجتماعی می آید. وقتی که دو بخش بر سر مخاطبان خود توافق کنند، دیگر سوال زیادی بر سر اینکه رسانه اجتماعی متعلق به روابط عمومی است یا بازاریابی به وجود نمی آید.


روابط عمومی و بازاریابی ممکن است روزی با همدیگر ازدواج کنند، شاید ضرورت دارد که این اتفاق بیافتد. اما برای ازدواج آنها به انجام کارهایی که یک زوج برای ازدواج موفق باید انجام دهند: زمانی را برای با هم بودن صرف کنند، حرکت کنند و زندگی همدیگر را بیشتر بشناسند (مادر من در این مورد نظر موافقی ندارد) و آنگاه عقد کنند. بر سر مسائل مالی کار کنند و روز به روز مسئولیت هایی را به عمل در آورند. در بیماری و سلامت با همدیگر باشند. شما نیاز دارید که با همدیگر باشید.
 

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)