آخرین کتاب روابط عمومی در سال 90
فرهنگ جامع واژگان روابط عمومی
نویسنده: پروفسور حمدان عدنان مدیر پروژه: مهدی باقریان ویرایش علمی: دکتر حسینعلی افخمی مشاور: مصطفی هاشمی دستیار ارشد: هادی کمرئی
پیش گفتار کتاب حاضر، فرهنگ جامع و کاملی است که نمونه آن تا به حال در ایران انتشار نیافته است. مولف آن که سالها کسوت استادی بر تن داشته و نتیجه تجربیات و اندوختههای علمی خویش را در این مجموعه عرضه کرده، به تمامی وجوهی که به نحوی با روابط عمومی میتوانست ارتباط داشته باشد، توجه نموده و با استفاده از منابع مختلف به شرح و توضیح آنها پرداخته است. در ترجمه این اثر به فارسی، سعی شده است از منابع موجود در زمینه فرهنگ لغات، دایرهالمعارف و نیز منابعی که در اینترنت یافت میشود، استفاده شود. از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1- دایرهالمعارف روابط عمومی، تألیف رابرت هیث، انتشارات کارگزار روابط عمومی 2- فرهنگ Webster’s New Twentieth Century Dictionary Unabridged, 2nd Ed.، طبع 1979 3- فرهنگ آکسفورد 4- فرهنگ کامل فیلم، اثر کینزبرگ، ترجمه رحیم قاسمیان، نشر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، 1379 5- فرهنگ 5 جلدی آریانپور، طبع 1342، موسسه چاپ و انتشارات امیرکبیر 6- فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعی، گردآوری ماری بریجانیان، ویراسته بهاءالدین خرمشاهی، طبع 1381، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 7- واژگان اقتصاد و زمینههای وابسته، گردآوری و تدوین کاظم فرهادی، طبع 1371 از آن گذشته در متن انگلیسی به بعضی اسامی یا اصطلاحات یا سرواژهها اشاره شده که مترجم، آنها را در یادداشتهایی که در پاورقی افزوده، با استفاده از منابع معتبر، توضیح داده است تا خواننده فارسی زبان در فهم آنها دچار مشکل نشود، حتی در بعضی موارد نام ابداعکنندگان بعضی اصطلاحات، از منابع دیگری در پاورقی نقل شده است. در بعضی موارد با آن که در متن انگلیسی چنین موردی وجود نداشته، مترجم در پاورقی، خواننده را برای آگاهی بیشتر به ذیل سایر لغات و واژههای مرتبط در فرهنگ حاضر ارجاع داده است. در بعضی موارد، توضیحاتی برای بعضی عبارات و واژهها از فرهنگهای دیگر یافت شده و در پاورقی افزوده شده است. چون دایرهالمعارف روابط عمومی، قبلاً توسط ناشر حاضر انتشار یافته بود، در مواردی که برای واژهها و عبارات این فرهنگ واژهها، توضیحات تفصیلی در دایرهالمعارف مزبور وجود داشت، در پاورقی به شماره صفحه و جلد (اول یا دوم) آن اشاره شده تا چنانچه افرادی علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتر در این موارد باشند، بدانند که مطلب مورد نظر را در چه مرجعی می توانند بیابند. ناشر امیدوار است در ادامه انتشار این اثر علمی و تخصصی در توسعه هر چه بیشتر صنعت روابط عمومی در ایران، به ترجمه و نشر آثار دیگری در این زمینه توفیق یابد. با تشکر
دیباچه تا به امروز، مقام و جایگاه روابط عمومی به عنوان یک حرفه، متأسفانه هنوز مورد تردید است. ام�’ا شک�’ی نیست که روزی جایگاه خود را به عنوان حرفهای واقعی، که شایستۀ آن است، احراز خواهد کرد. بدنۀ حرفهای روابط عمومی در کشورها و در سطح جهان قدمهای لازم را برای تحق�’ق آن بر میدارند. یکی از معیارهای حرفۀ حقیقی آن است که کسانی که به آن اشتغال دارند، از مجموعه دانش مطلوبی برخوردار باشند. کسانی که در کشورهای پیشرفته در روابط عمومی اشتغال دارند، اد�’عا میکنند از مجموعه دانشی دربارۀ حرفۀ خود بهرهمندند. در بریتانیا، مانند هر حرفۀ شناخته شدۀ دیگری، هماکنون قانونی وجود دارد که تعیین میکند چه کسی میتواند مد�’عی شود که در زمرۀ اهل حرفۀ روابط عمومی است. پنج کشور دیگر، از جمله برزیل و نیجریه، نیز دارای قوانینی هستند که در ارتباط با حرفۀ روابط عمومی به مورد اجرا در آمده است. با حرکت سریع دنیا به سوی جهانی شدن، مطمئن�’اً هر یک از کشورها در عرصه روابط عمومی از وضع منحصر به فرد خاص�’ خود بهرهمند خواهد بود. با این حال، باید زبانی جهانی و عمومی و مجموعه دانشی برای عملی ساختن روابط عمومی وجود داشته باشد. این امر مهم�’، به خصوص برای کسانی که به زبان انگلیسی سخن میگویند، زبانی که هماکنون به رسانۀ تجاری جهانی تبدیل شده، ضروری است. همچنین مجموعۀ دانش روابط عمومی به نحوی فزاینده ضرورت مییابد تا در عین حال که هر کشوری وضع منحصر به فرد خود را حفظ میکند، در سطح جهانی به مورد عمل در آید. حرفۀ روابط عمومی، مانند اکثر رشتهها، زبان خاص�’ و کار عملی خود را یافته است. میتوان گفت که هرچه تعداد واژههای مورد استفاده در کار عملی روابط عمومی بیشتر باشد این حرفه با مجموعه دانش خود از وضعیت حرفهایتری نصیب و بهره خواهد داشت. ام�’ا این وضعیت ممکن است برای افراد غیرمتخص�’ص و ناآشنا، به خصوص برای دانشجویانی که هنوز با مجموعه دانشی از این قبیل روبرو نشدهاند، در آغاز ایجاد سوء تفاهم و برداشت نادرست نماید. به این ترتیب، ضروری است که در آغاز امر واژهنامه یا فرهنگ لغتی به زبان انگلیسی برای اصطلاحات یا لغات روابط عمومی، که در سطح جهان دارای معانی و مفاهیم مشابهی است، پدید آورده شود. ام�’ا باید گفت که همین واژهها ممکن است در زمینۀ ارتباطی متفاوت، دارای معانی متفاوتی باشند. بنابراین، برای آن که برداشت و درک آسانتری از این حرفه میس�’ر شود، معانی متفاوتی را در رابطه با زمینۀ ارتباطی متفاوت ذکر کردهام. در جمعآوری واژهها و معانی آنها برای این کتاب، از کتابهای درسی روابط عمومی و نیز واژهنامهها، فرهنگهای لغت و منابع موجود در اینترنت سود جستهام. مجموعه اصطلاحات روابطعمومی به سرعت در حال رشد و گسترش است. برای آن که بتوان به تمامی اصطلاحاتی دست یافت که در اینترنت بیشتر متداول است، لازم بود چنین کاری انجام شود. این ضرورت به خصوص در زمینه فنون ارتباطی، که به سرعت در حال پیشرفت است، کار عملی را مؤث�’رتر و چالشانگیزتر میسازد و در عین حال تعداد زیادی از کلمات خاص�’ خود و نیز واژههای تخصصی را فراهم میآورد، ضرورت تام�’ دارد. باید گفت واژهها یا اصطلاحات جمعآوری شده در این کتاب از تخص�’صهای گوناگون ارتباطی برگرفته شده که این کتاب را بیش از پیش به صورت واژهنامه یا فرهنگ لغتی برای ارتباط منسجم در میآورد. به طور اخص�’، این کتاب شامل اصطلاحات روزنامهنگاری، تبلیغات تجاری، سخنپراکنی (رادیو یا تلویزیونی)، انتشارات، افکار عمومی، پژوهش، علم اط�’لاعات و جامعهشناسی است. اصطلاحات این کتاب شامل مواردی است که غالباً توس�’ط افراد شاغل در روابط عمومی در ارتباط با کارهایشان در حوزه ارتباطات به کار میرود. به این ترتیب، کار عملی روابط عمومی اکثر اصطلاحات کاری خود را از زمینههای ارتباطی اخذ میکند در حالی که فنون اط�’لاعاتی و بازاریابی به نحوی فزاینده از اهم�’یت حیاتی برخوردار میشوند. بدین لحاظ، تعج�’بی ندارد که مطالعات روابط عمومی به نحوی چشمگیر، به جای سایر رشتهها مانند بازرگانی یا امور عمومی یا سیاست، در دانشکدۀ ارتباطات قرار گرفته است. باید این نکته را نیز بیان کرد که این کتاب تلاشی برای گسترش هر چه بیشتر مجموعه لغات روابطعمومی است. به عل�’ت ورود اصطلاحات جدیدی که تقریباً هر روزه در تلاش برای عقب نماندن از سیر جهانی شدن و فنون سریعاً در حال پیشرفت ارتباطات / اط�’لاعات، به این رشته، هرگز نمیتوان فرهنگی جامع و کامل تهی�’ه نمود. باید این نکته را نیز یادآور شد که مطالب این کتاب بیشتر برگرفته از فرهنگ دنیای انگلیسیزبان است و اطمینان دارم که اگر آن را از دیدگاه سایر زبانها مورد مطالعه قرار دهیم، دارای ویژگیهای عجیب خود خواهد بود. به این ترتیب، مانند سایر حرفهها، کسانی که به امر روابط عمومی اشتغال دارند، باید در برنامۀ آموزشی تمام عمر درگیر باشند. کسانی که به کار عملی روابط عمومی میپردازند، باید برای رشد دانش و حرفۀ خود تلاش کنند. امیدوارم این کتاب بتواند برای ارتقاء و رشد دانش روابط عمومی، مشارکتی هر چند ناچیز داشته باشد. همچنین شاید آنقدر شهامت داشته باشم که بگویم این کتاب میتواند برای تمامی کسانی که در زمینۀ ارتباطات فع�’الیت دارند، سودمند باشد. با تشک�’ر
شرح حال مؤل�’ف پروفسور داتو حاجی محد حمدان بن حاجی عدنان، تقریباً مد�’ت سی سال است که در مؤس�’سات گوناگون آموزشی، از جمله دانشگاه بینالمللی اسلامی، دانشگاه کبانگسان مالزی (UKM)، دانشگاه صباح مالزی (UMS)، به تدریس موضوعات روابط عمومی مشغول بوده است. او در مقام ریاست دانشکدۀ ارتباطات اجتماعی، مؤس�’سۀ فن�’ی مارا (که اکنون دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانهای، دانشگاه فن�’ی مارا شده)، و برنامههای مطالعات روابط عمومی و تبلیغات آن به خدمت پرداخته است. هماکنون، پروفسور حمدان ریاست افتخاری آکادمی آسیایی روابط عمومی را، که سازمانی موروثی وقف توسعۀ روابط عمومی در مالزی و آسیا است، به عهده دارد. پروفسور حمدان تاکنون بیش از بیست کتاب و متجاوز از پانصد مقاله دربارۀ پروفسور حمدان به عنوان عضو شورای مشورتی و اجرایی در تعدادی از هیأتهای بینالمللی مانند AMIC،[1] مجمع روزنامهنگاری مشترکالمنافع، انجمن بینالمللی پژوهش ارتباطات و روزنامهنگاری، نهضت بینالمللی حمایت از مصرف کننده و غیره نیز خدمت کرده است. همچنین، در تدوین کتاب “بهترین کار عملی مؤس�’سۀ مل�’ی حقوق بشر” که توس�’ط دبیرخانۀ کشورهای مشترکالمنافع انتشار یافت، مشارکت داشته است.
[1] مترجم: AMIC مخف�’ف Advertising Media Internet Center (مرکز اینترنتی رسانههای تبلیغاتی) است. |
تعداد بازدید: 54 ، ویرایش – اضافه کردن به خبرنامه |
جدیدترین مطالب
- تعطیلی کوتاهمدت تیکتاک به عنوان «نمایش روابطعمومی عمدی» برای ایجاد «حس پانیک» مورد انتقاد قرار گرفت
- پیامرسانی در دنیای حماسی به بهانه فرارسیدن زادروز «فردوسی استادسخن»
- مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین گرامیداشت سالروز افتتاح این شرکت: فولاد مبارکه میتواند اقتصاد فولادی را جایگزین اقتصاد نفتی کند
- فیکنیوزها و رسانههایی که بدون مجوز فعالیت میکنند: چالشی برای نظام رسانهای و اعتماد عمومیحامد کاظم زاده خوئی
- درخشش روابطعمومی در قاب مردمداری: فراخوان چهارمین جشنواره مردمداری ایران
- آیین تکریم و معارفه مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان برگزار شد
- مشاور و مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان منصوب شد
- تکریم و معارفه مسئول روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر
- نحوه شروع روابط عمومی آزاد: راهنمای جامع
نظر بدهید