درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 07:27   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 95صفحه نخست » گفتگودوشنبه، 8 اسفند 1390 - 02:37
مکمل اطلاع‌رسانی هستیم
مکمل اطلاع‌رسانی هستیم
علیرضا باغانی
  

نهاد نظارتی بازار سرمایه 5 سال پیش سایتی را با هدف اطلاع‌رسانی رسمی در این حوزه راه‌اندازی کرد، تا به‌این ترتیب در کنار سامانه کدال که به اطلاع‌رسانی ناشران بورس اختصاص داشت، برای انتشار مواضع خود نیز سامانه‌ای مجزا داشته باشد.
بعدها این سایت که به «سنا» موسوم شد به حوزه اطلاع‌رسانی شرکتی هم ورود پیدا کرد و با تکیه بر تیم کارشناسی که در کنار خود داشت، تجربه نسبتا موفقی را به ثبت رساند.اما چندی پیش فعالیت این سایت به عنوان ارگان رسمی و اینترنتی سازمان بورس سبب شد تا برخی از رسانه‌های فعال دیگر در این حوزه نسبت به اینکه مدیران بازار سرمایه تنها با این رسانه تحت نظر خود گفت‌وگو می‌کنند و اخبار مهم بازار تنها از طریق این رسانه منتشر می‌شود، انتقاداتی را مطرح کنند؛ انتقادی که با در پیش گرفتن استراتژی عادلانه مدیران سازمان بورس در امر اطلاع‌رسانی کمرنگ شد و تقریبا تمام رسانه‌ها توانستند با مدیران «سبا» ارتباط برقرار کنند و در واقع شائبه موازی کاری سایت سنا برطرف شد.بر این اساس، در گفت‌وگو با سعید مستشار مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار به بررسی ماهیت و فعالیت سایت سنا پرداخته‌ایم.او در این گفت‌وگو موازی‌کاری سنا را رد کرده و ضمن دفاع از عملکرد این تارنما، فعالیت رسانه‌ سازمان بورس را مکمل دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای عنوان می‌کند.
لطفا تاریخچه‌ای از راه اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه و توسعه آن بیان کنید.
نسخه اولیه پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران (www.sena.ir) در سال ١٣٨٥ راه‌اندازی شد. سپس در سال ١٣٨٨ نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه که از نظر ساختاری و کاربردی‏‏ مطابق با چارچوب‌های تخصصی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری طراحی شده و از نظر فنی نیز در مقایسه با نسخه اولیه‏ سرعت بسیار مطلوب‌تری دارد،‏ پیاده‌سازی شد. نکته قابل توجه در خصوص «سنا»، روند مستمر توسعه این پایگاه خبری از نظر کمی و کیفی است‏ تا حدی که در حال حاضر این سایت به سبب عملکرد مطلوب حرفه‌ای و همچنین تحت پوشش قرار دادن سریع اخبار و اطلاعات در حوزه‌های متنوع خبری ازجمله حوزه بین‌الملل، اخبار شرکت‌های بورسی، اخبار بورس اوراق بهادار، بورس کالا و فرابورس و همچنین اخبار عمومی بازار سرمایه به یکی از پرمخاطب‌ترین پایگاه‌های خبری در بازار سرمایه تبدیل شده است. تعداد بازدیدکنندگان سنا هم رشد صعودی داشته و این روند همچنان ادامه دارد.


فلسفه راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه چه بوده است؟
روزانه در بازار سرمایه ایران و جهان رویدادهای زیادی اتفاق می‌افتد که اغلب این اخبار برای فعالان بازار و سرمایه‌گذاران حائز اهمیت است. خوشبختانه امروز همکاران ما در رسانه‌های مختلف اعم از خبرگزاری‌ها‏، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و صدا و سیما توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه و انعکاس رویدادهای آن دارند‏. پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه نیز به عنوان یک رسانه، با نگاه ویژه به برخی حوزه‌های خاص و مورد توجه فعالان بازار ازجمله اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به ناشران بورسی که در سامانه کدال منتشر می‌شود یا اخبار حوزه بین‌الملل که ممکن است در سایر رسانه‌ها‏ در مقایسه با اخبار داخلی کمتر به آنها پرداخته شود،‏ همپای سایر رسانه‌ها در این حوزه حرکت می‌کند. این پایگاه خبری همچنین آخرین رویدادها‏ و اخبار بازار سرمایه بویژه اخبار مربوط به آخرین مصوبات و تصمیمات نهاد ناظر بازار سرمایه را جهت استفاده فعالان بازار و پیگیری‌ بعدی رسانه‌ها به صورت مستمر به بازار منعکس می‌کند.


متولی سایت مزبور کیست و تیم اجرایی و مدیریتی آن توسط چه نهادی تعیین می‌شود؟
پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه تحت نظارت مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار و با تیم تخصصی متشکل از همکاران این مدیریت و همکاران شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس اداره می‌شود. ساختار این پایگاه خبری نیز همانند سایر رسانه‌ها‏ از سردبیر و چند خبرنگار فعال در حوزه‌های خبری مختلف ازجمله حوزه اخبار شرکت‌ها‏، حوزه بین‌الملل‏، حوزه اخبار و حوزه مربوط به بازارها (بورس اوراق بهادار- بورس کالا و فرابورس) تشکیل می‌شود.


مراجعان به سایت سنا عموما چه افرادی هستند و کارکرد این سایت برای اهالی بازار سرمایه چیست؟
پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) در حال حاضر با ٢٠ تا ٣٠ هزار بازدید در روز، با طیف وسیعی از مخاطبان تعامل دارد. سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه، مسوولان اقتصادی و رسانه‌ها از جمله مخاطبان پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه به شمار می‌روند. به عنوان مثال برای سرمایه‌گذاران اطلاعات مربوط به شرکت‌های بورسی بسیار حائز اهمیت است. شاید خیلی از سرمایه‌گذاران قادر به شناخت و بررسی کافی صورت‌های مالی منعکس شده در سامانه کدال نباشند. همکاران من در پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه تلاش می‌کنند، تا اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال درخصوص شرکت‌ها به ویژه شرکت‌هایی که سهامداران بیشتری دارند را به زبان ساده و خلاصه‏ به صورت خبری به بازار منعکس نمایند. همچنین بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مانند شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه و... تمایل دارند تا اقدامات و دستاوردهای حائز اهمیت خود را به اطلاع فعالان بازار برسانند. پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) این امکان را در شرایط یکسان و عادلانه‏ برای ایشان در کنار سایر رسانه‌ها فراهم می‌آورد. به‌علاوه بسیاری از مسوولان‌ برای دسترسی به آخرین اخبار بازار سرمایه، سایت سنا را در کنار سایر رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌دهند.


با توجه به وجود خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و نشریات اقتصادی، برخی معتقدند راه‌اندازی این سایت یک اقدام موازی و غیر‌ضروری برای پوشش خبری بازار سرمایه تلقی می‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟
من تعبیر مکمل را به جای تعبیر موازی قبول دارم‏. به این معنا که رویکرد اساسی پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) فعالیت در کنار سایر رسانه‌ها به عنوان همکار و مکمل است. حتما اذعان دارید که حجم اخبار و گزارش‌هایی که در بازار سرمایه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور در بازارهای بین‌المللی تولید می‌شود، به سبب ماهیت این بازار بسیار زیاد است.
از این منظر، هر اندازه فضای رسانه‌ای سالم و شفاف در این حوزه بیشتر توسعه پیدا کند نه تنها محدودیتی برای سایر رسانه‌ها ایجاد نخواهد کرد، بلکه برآیند آن کمک هرچه بیشتر به رشد و توسعه بازار است، همان‌گونه که به اعتقاد ما یکی از علل اساسی توفیقات بازار سرمایه ایران نیز حمایت‌های مستمر رسانه‌ها در انعکاس اخبار و رویدادهای این بازار به جامعه و ارائه نظرات و نقدهای کارشناسی و دلسوزانه است. بنابراین هر رسانه با توجه به رسالت و جایگاه خود می‌تواند در توسعه این بازار سهم داشته باشد. به علاوه امروز در‏ بازار سرمایه کشور به‌صورت مستمر آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط مختلف و متنوعی در حال تصویب است که انعکاس سریع این مصوبات‏ زمینه را برای سایر رسانه‌ها به‌منظور بررسی‌های دقیق و کارشناسانه و ارائه تحلیل‌های مختلف پیرامون این گونه موارد فراهم می‌آورد. نکته دیگر اینکه به‌رغم اقدامات خوب صورت‌گرفته از سوی رسانه‌ها در حوزه بازار سرمایه، همچنان در برخی از حوزه‌های حائز اهمیت از جمله حوزه بین‌الملل کمبود احساس می‌شود که پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه تلاش می‌کند، در حد توان بخشی از خلأ‌های موجود در این بخش را جبران نماید. کما‌اینکه براساس نظرات بازدیدکنندگان، بخش بین‌الملل سایت سنا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های خبری این پایگاه است. علاوه‌بر اخبار، بخش‌های آموزشی جالبی نیز در سایت سنا در نظر گرفته شده است تا مراجعان در صورت نیاز از این بخش‌ها نیز استفاده نمایند.


مدیران سازمان و شرکت بورس ترجیح می‌دهند به جای اطلاع‌رسانی از دیگر مجاری خبری، مصاحبه و اطلاع‌رسانی خود را به سایت سنا محدود کنند. تا چه حد با این رویکرد موافقید و آیا این امر مغایر با جریان آزاد اطلاع‌رسانی نیست؟
من به هیچ وجه با این تحلیل موافق نیستم. کافی است شما تعداد مصاحبه‌هایی که از مدیران سازمان بورس و یا شرکت‌های تحت نظارت سازمان در سایت سنا منعکس شده است را با سایر روزنامه‌ها و یا خبرگزاری‌ها مقایسه کنید. تصدیق خواهید کرد که اگر تعداد این مصاحبه‌ها کمتر نباشد،‏ بیشتر هم نیست. دلیل آن هم کاملا مشخص و واضح است، چراکه نتیجه ایجاد چنین محدودیتی از دست رفتن فرصت‌های بازار سرمایه برای تعامل اثربخش و دوسویه با جامعه از طریق رسانه‌ها خواهد بود. ما حمایت و پشتیبانی از رسانه‌ها را یکی از علل موفقیت بازار سرمایه می‌دانیم و به هیچ وجه قائل به ایجاد محدودیت در این زمینه نیستیم. لذا مشاهده می‌کنید که مدیران سازمان بورس همواره از طریق سایر رسانه‌ها اقدام به انعکاس اخبار و رویدادهای حوزه کاری خود می‌کنند و ما هم از این تعامل کاملا استقبال می‌کنیم. بنابراین مجددا تاکید می‌کنم به هیچ وجه محدودیتی برای مدیران بازار سرمایه مبنی‌بر اینکه صرفا از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه اقدام به ارائه اخبار کنند، وجود ندارد و عملکرد گذشته و حال همکاران بنده در بخش‌های مختلف سازمان بورس و شرکت‌های تحت نظارت سازمان نیز به روشنی‏ گویای این مطلب است.
تجربه جهانی در مورد بازارهای جهان عموما از راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی با مدیریت بورس‌ها حکایت ندارد و این کار به متخصصان حوزه رسانه واگذار شده است. نظر شما در این مورد چیست؟
باید تاکید کنم که پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) نیز همانند سایر رسانه‌ها‏ توسط یک تیم کاملا حرفه‌ای و متخصص اداره می‌شود و روند چشمگیر ارتقای این پایگاه خبری از نظر کمی و کیفی به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد، بنابراین در سایت سنا تخصص‌گرایی حرف اول را می‌زند. نکته دوم هم اینکه تجربه ما در مدت پنج سال که از عمر پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه می‌گذرد‏، تجربه بسیار موفق و قابل دفاعی بوده است و بازدیدکنندگان سایت هم نظرات جالب توجه و سازنده‌ای در این رابطه به ما منعکس کرده‌اند. این روند در تعامل مثبت و سازنده با سایر رسانه‌ها ادامه خواهد یافت البته طبیعتا اگر پیشنهادی برای رفع برخی کاستی‌های موجود در این زمینه باشد‏ از آن استقبال می‌کنیم.


برنامه‌های آینده پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه چیست و برای تعامل آن با سایر پایگاه‌های خبررسانی اقتصادی (نظیر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها) چه تدبیری اندیشیده شده است؟
در حال حاضر تعامل قابل قبولی بین پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه و سایر رسانه‌ها وجود دارد که برآیند آن برای بازار مثبت است. از یک سو همکاران من در پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه برخی موضوعات مطرح شده در سایر رسانه‌ها را از طریق سنا پیگیری و درخصوص ابعاد مختلف این موضوعات بیشتر اطلاع‌رسانی می‌کنند و از سویی دیگر خبرنگاران فعال در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگا‌ه‌های خبری ضمن انعکاس برخی اخبار و گزارش‌های منتشر شده در سنا جزئیات مربوط به آخرین مصوبات و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را در قالب گزارش‌های تفصیلی جهت اطلاع مخاطبان خود منتشر می‌کنند. البته تعاملی که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند تقویت شود. درخصوص برنامه‌های آینده پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه نیز همچنان ارتقای مستمر سایت سنا از نظر کیفیت و تنوع اخبار و همچنین تعداد اخبار به ویژه در حوزه‌های مورد نیاز فعالان و سرمایه‌گذاران‏ در دستور کار داریم و در مسیر تحقق این هدف محوری آمادگی کامل داریم تا از پیشنهادها و تجربیات سازنده سایر رسانه‌های اقتصادی نیز استفاده کنیم.

 

منبع: http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=291806

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  اضطراب اطلاعاتی


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد