گفتگو - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):
شارا، برای پرداختن به زوایای دیگری از دانش، هنر و فن روابط¬عمومی با غلامعباس افشار رئیس انجمن متخصصان روابط¬عمومی، بعنوان یکی از دو انجمن حرفه¬ای این رشته در کشور، به گفتگو نشست تا از طریق طرح نظرات ایشان، روابط¬عمومی را از دیدگاهی دیگر واکاوی کند.
ارتباط انجمن با اساتید، صاحب¬نظران و حتی دانشجویان چگونه است؟
انجمن متخصصان روابط¬عمومی کانونی است برای حضور، مشارکت، اظهار¬نظر و ارائه دستاوردها و توانمندی¬های اساتید و صاحب¬نظران روابط¬عمومی، همچنین، برای مدیران و کارشناسانی که در زمینه روابط-عمومی تجربه و سابقه ارزشمند دارند و می توانند آن را در اختیار دیگران، بویژه دانشجویان و همکاران جدید این حوزه قرار دهند. ماموریت اصلی انجمن توسعه و گسترش دانش روابط¬عمومی و ارتقاء جایگاه آن در کشور است که جز با همکاری اساتید، مدیران و کارشناسان مجرب حاصل نمی¬شود¬. انجمن از ابتدای تاسیس تاکنون تلاش کرده به این مهم جامه عمل بپوشاند. با دانشجویان رشته روابط¬عمومی و ارتباطات نیز روابط خوبی داریم. بخشی از اعضای ما، اعضای دانشجویی هستند که به لحاظ تحصیل در این رشته به عضویت انجمن در آمده¬اند. رویداد-های مربوط به انجمن و فعالیت¬های تخصصی آن شرایطی را فراهم می¬کند که دانشجویان با موضوع روابط-عمومی، وظایف و مسئولیت¬های آن و همچنین با اساتید، صاحب¬نظران و کارشناسان این حوزه بیشتر آشنا شوند و از این آموخته¬ها در مشاغل آتی خود استفاده کنند.
از برنامه¬های آتی انجمن صحبت کنید.
نزدیک¬ترین برنامه تخصصی انجمن، هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط¬عمومی است که در روز 25 تیرماه امسال برگزار خواهد شد. این جشنواره از بخش¬های مختلفی تشکیل می شود که میتوان به بخش رقابتی، کارگاه¬های آموزشی و سمینار تخصصی اشاره کرد. در بخش اصلی یا رقابتی روابط¬عمومی¬های کشور در چندین رشته به رقابت می¬پردازند و پس از انجام مراحل داوری، روابط¬عمومی¬های برتر در مراسم باشکوهی در بخش اختتامیه جشنواره معرفی می¬شوند. در سمینار تخصصی نیز مباحث مربوط به موضوع جشنواره توسط اساتید و کارشناسان این رشته به بحث و بررسی گذاشته می شود. موضوع سمینار تخصصی دوره هفتم جشنواره "تولید محتوا" است. به نظر من، محتوا و تولید آن یکی از مهمترین مشکلات روابط¬عمومی¬های کشور است که جا دارد به طور اساسی به آن پرداخته شود. واحدهای روابط¬عمومی از نظر ابزار، رسانه و سایر ملزومات ایفای مسئولیت-های خود مشکلات چندانی ندارند، ولی تولید محتوای تاثیرگذار برای آنها یکی از مشکلات اساسی است. اینکه چه محتوایی، چگونه، با چه تاثیری و برای چه مخاطبانی تولید شود، کار دشواری است و نیاز به خلاقیت و اطلاعات حرفه¬ای دارد و در این سمینار با حضور تعدادی از صاحب نظران مربوطه، به برخی از این مسائل پرداخته خواهد شد.
به خلاقیت اشاره کردید، در روابط¬عمومی چه جایگاهی برای آن قائل هستید؟
روابط¬عمومی مساوی است با خلاقیت! شاید این ادعا کمی اغراق¬آمیز به نظر برسد، ولی باور کنید، اگر در هر یک از بخش¬ها، فعالیتها و مراحل برنامه¬ریزی و اجرای برنامه¬های روابط¬عمومی، خلاقیت حضور و بروز نداشته باشد، نتیجه کار مورد پسند مخاطبان واقع نخواهد شد، یا به عبارتی اگر خلاقیت وجود نداشته باشد، برنامه¬ها، پیام¬ها و فعالیت¬ها جذابیت نداشته و به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. روابط¬عمومی آمیزه¬ای از علم، فن و هنر است و آمیختن این سه، خودش یک نوع خلاقیت است و در روابط¬عمومی اگر از خلاقیت فاصله بگیریم و به روزمرگی و تکرار بیافتیم، می¬شویم روابط¬عمومی توجیه¬گر و تکراری که نه خودمان و نه نتیجه فعالیت¬هایمان مورد پذیرش مخاطبان واقع نخواهد شد. پس در یک کلام، می توان گفت: روابط عمومی در سایه خلاقیت است که رشد کرده و توسعه می¬یابد.
لطفا در مورد روابط عمومی و موضوع شعار سال 1391 هم صحبت کنید؟ چه ارتباطی بین این دو می¬توان بر قرار کرد؟
اصلا یکی از وظایف اصلی روابط¬عمومی حمایت از سازمانی است که در آن فعالیت می¬کند. روابط¬عمومی برای خودش فعالیت نمی¬کند، اصلا خود روابط¬عمومی هیچگاه دیده نمی¬شود، روابط¬عمومی سازمان متبوع خود را می¬نمایاند و بین سازمان و جامعه و مخاطبانش رابطه تعاملی، تفاهم، همکاری و مشارکت ایجاد می¬کند. پس، روابط¬عمومی¬ها با ایفای نقش اصلی خود می¬توانند از تولید واقعی در کشور، چه در بخش خدماتی، چه در بخش صنعتی حمایت کنند، آن را تسهیل نمایند و زمینه معرفی و ارائه تولیدات را بهتر و بیشتر فراهم کنند. منظور من اصلا تبلیغات نیست. ماموریت روابط¬عمومی و تبلیغات با هم متفاوت است، تبلیغات تلاش می کند ارتباطی برقرار کند که به فروش محصول بیانجامد، ولی روابط¬عمومی به دنبال ارتباطات پایدار و روابط مستمر است تا بین سازمان و جامعه همدلی و وفاداری ایجاد شود. در هر صورت، انجمن متخصصان روابط¬عمومی نیز وظیفه خود می¬داند برای تحقق نظر مقام معظم رهبری در حوزه روابط¬عمومی تلاش کند و امیدواریم در جشنواره امسال بتوانیم به این موضوع بیشتر بپردازیم و زمینه مشارکت روابط عمومی¬ها را در این باب فراهم کنیم.
|