بررسی تاثیرنقش واسطه ای تعهدسازمانی درارتباط بین بازاریابی داخلی و بازارمداری بانک ها
(مطالعه موردی:بانکهای دولتی وخصوصی شهرستان بهشهر)
نویسندگان:
مریم سازواری
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (بازاریابی وصادرات)،دانشگاه پیام نور بابل
M.sazvari@yahoo.com
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- کارکنان تاثیربسزایی درارائه خدمات ومحصولات دارند واین امر درسازمانهای خدماتی تاثیر بسزایی دارنددر راستای توسعه استراتژی های بازاریابی، بازاریابان بانک ها، نیاز دارند بدانند ویژگی هایی که مصرف کنندگان در انتخاب بانک استفاده می کنند، کدامند اگر بازاریابان بتوانند درک کنند که چه ویژگی هایی در ارزیابی خدمت از سوی مشتریان آنان مورد استفاده قرار می گیرد بهتر می توانند آن را مدیریت کنند و بر ارزیابی ها و ادراکات مشتریانشان، تاثیرگذار باشند.در این پژوهش نحوه ارتباط بین بازاریابی داخلی، بازارمداری وتعهدسازمانی بانکها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و کاربرد نرمافزار لیزرل 50/8 مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق در بین 161نفراز مدیران و کارمندان بانکها ی دولتی وخصوصی شهرستان بهشهرانجام شد. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی هم بربازارمداری وهم تعهدسازمانی تاثیرمثبت دارد. هم چنین مشخص شد که بازاریابی داخلی ازطریق تعهدسازمانی بربازارمداری بانکها تأثیر مثبت دارد. تأثیر بازاریابی داخلی بربازارمداری بیشتر ازتعهدسازمانی است این نشان دهنده اهمیت بازاریابی داخلی برای سازمانهاست. تعهدسازمانی نیز به طورمستقیم بربازارمداری سازمانها تاثیرمثبت دارد.
واژگان کلیدی : بازاریابی داخلی،بازارمداری و تعهد سازمانی
مقدمه :
درفضای رقابتی امروز بازاریابی داخلی وتعهدسازمانی بعنوان عوامل موثر بربازارمداری سازمانها موردتوجه بسیاری قرارگرفته است .کارکنان تاثیربسزایی درارائه خدمات ومحصولات دارند واین امر درسازمانهای خدماتی تاثیر بسزایی دارندلذاتوجه به بازاریابی داخلی که نگاه ویژه ای به کارکنان داردضروری به نظر می رسد تا به تعهد سازمانی وبه تبع آن بازارمداری دست یابیم. باتوجه به وضع قانون خصوصی سازی درکشور واهمیت تلاش سازمانها برجذب روزافزون مشتریان ازسویی دیگر،بازارمداری وتوجه بیش ازپیش به مشتری باید در تصمیمات وبرنامه های سازمانها مدنظر قرارگیرد باتوجه به این موضوع ، تحقیقات موثر وگسترده درموردآن ضروری به نظر می رسد. تحقیقات مختلفی درزمینه ارتباط بین بازاریابی داخلی وهریک از متغیرهای تحقیق به طورجداگانه انجام شده است .اما نکته ای که وجود دارد این است که بازاریابی داخلی هم به طورمستقیم وهم به طور غیرمستقیم بر بازارمداری تاثیر دارد در نتیجه این تحقیق به دنبال تعیین جهت و نوع ارتباط بین بازاریابی داخلی ،بازارمداری وتعهدسازمانی است. در بخش بعدی، برای آشنایی با متغیرهای مورد بررسی در تحقیق ، هر یک از آنها تعریف و ابعاد آنها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.