تعمق در نقش راهبردی روابط‌عمومی ها عامل تقویت جایگاه آن ها است

 

شارا - تعمق در نقش راهبردی روابط‌عمومی و جایگاه مناسب آن در جامعه، عامل مهم تقویت جایگاه روابط‌عمومی است. امروزه در اغلب کشورهای صنعتی و پیشرفته، روابط‌عمومی به موازات گسترش علوم و صنایع دیگر از قالب های کوچک سازمانی و نهادی صرف خارج شده، با تعامل و همگرایی کارگزاران و دست‌اندرکاران این حوزه و بهره‌گیری از امکانات روابط‌ عمومی الکترونیکی و دیجیتال، توانسته است تأثیرگذاری مناسبی در شکل‌دهی و رهبری افکار عمومی جامعه داشته باشد.

دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی 18 و 19 آذر در تهران برگزار می شود به همین بهانه با آقای ناصر رزاق منش مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت و گو کرده ایم:

 

1- لطفاً نظرتان را درباره اهمیت و ضرورت برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی بیان نمایید.2- اصولاً برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌ عمومی باتوجه به جایگاه روابط‌عمومی در ایران چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟3- باتوجه به موج بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی، روابط‌عمومی‌ها چه نقشی در شکل‌دهی افکار عمومی جوامع می‌تواند داشته باشند؟4- لطفاً نظر خود را درباره انتشار فیلم موهن درباره پیامبر گرامی اسلامی و نقش کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی بیان کنید؟5- لطفا پیشنهادات خود را در باره نحوه برگزاری بهتر کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی ارائه فرمائید .

برگزاری کنگره جهانی کارگزاران مسلمان با موضوع «روابط‌عمومی اسلامی» فرصت مغتنمی است تا با گردهمایی و هم‌اندیشی رهبران، نخبگان، مدیران و کارشناسان صاحب نام در حوزه روابط‌عمومی کشورهای اسلامی چالش های پیش روی صنعت روابط‌عمومی مورد بررسی قرار گرفته و در سایه تعامل متخصصان و کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی راهکارهای مناسب در جهت توسعه روابط‌عمومی و ترسیم افق آینده این صنعت که امرزوه از آن به عنوان هشتمین هنر یاد می‌شود، اتخاذ گردد.

همچنین برگزاری این نشست براساس اهداف از پیش‌ تعیین شده اش می‌تواند در ایجاد انسجام و هماهنگی لازم کارگزاران و دست‌اندرکاران روابط‌عمومی در کشورهای اسلامی در برابر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی موثر واقع شود.

 

 

تأثیر‌گذاری روابط‌عمومی صرفاً محدود به حوزه فعالیت های اقتصادی نیست. در واقع گستره فعالیت های روابط‌عمومی و تأثیرات ناشی از عملکرد آن در ابعاد مختلف همچون سیاست، جامعه، دانش، هنر و ... وجود دارد که توجه به این نکته ضرورت همگرایی و هم‌اندیشی کارگزاران این صنعت را در جهت تقویت توانمندی های موجود در این حوزه به ویژه در مقطع زمانی فعلی بیش از پیش ضروری می‌سازد. در واقع حضور متخصصان و کارشناسان مسلمان روابط‌عمومی از سراسر جهان فرصت مناسبی است که با بهره‌گیری از آن می‌توان به تبیین توفیقات وپیشرفت های کشور به ویژه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی پرداخت. اینکه تلاش شده است دومین کنگره در ایران برگزار گردد بسیار ارزشمند بوده و فرصت ایده آلی است، لذا امید است تمام مسئولین، اندیشمندان، فعالان و صاحب نظران این عرصه در کشور مان در این مجال نهایت حضور را داشته تا شروعی باشد برای برگزاری کنفرانس های مشابه همچنین امکانی باشد تا نظر مساعد شرکت کنندگان و اعضاء جهت استقرار دبیرخانه کنگره به طور دائم در جمهوری اسلامی ایران جلب گردد.

 

 

تعمق در نقش راهبردی روابط‌عمومی و جایگاه مناسب آن در جامعه، عامل مهم تقویت جایگاه روابط‌عمومی است. امروزه در اغلب کشورهای صنعتی و پیشرفته، روابط‌عمومی به موازات گسترش علوم و صنایع دیگر از قالب های کوچک سازمانی و نهادی صرف خارج شده، با تعامل و همگرایی کارگزاران و دست‌اندرکاران این حوزه و بهره‌گیری از امکانات روابط‌عمومی الکترونیکی و دیجیتال، توانسته است تأثیرگذاری مناسبی در شکل‌دهی و رهبری افکار عمومی جامعه داشته باشد. در کشورهای اسلامی کارگزاران روابط‌عمومی باید با بهره‌گیری از تمامی ابزار و فنونی که در اختیار دارند و با باور و اعتقاد و اتکا به سرچشمه زلال تعالیم اسلامی در اجرای این مهم، گام های مؤثری بردارند. بدون تردید فعالان روابط عمومی با تکیه بر اصل، رسالت و وظیفه خطیر حرفه ای، خود را متعهد به نشر و ترویج واقعیت ها و پیام رسانی در این عصر که دوران بیداری و بالندگی فکر، اندیشه و شناخت است، می دانند و به یقین یکی از ارکان اصلی و مهم در حرکت و انقلاب ملت های در بند و ستم به ویژه بیداری اسلامی در منطقه که می تواند نقش آفرین باشد روابط عمومی است.

 

 

شناخت و موضع‌گیری به موقع روابط‌عمومی‌ها در قبال شرایط محیطی با بهره‌گیری از پتانسیل فکری متخصصان آن حوزه، علاوه بر انجام رسالت خطیر محوله، از خطر واردشدن آسیب‌های فکری، اجتماعی و فرهنگی جلوگیری می‌کند. توهین به مقدسات به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرش نیست در این راستا روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها می‌توانند نقش بیدارکنندگی و روشنگری داشته باشند. برگزاری کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی در فاصله کوتاهی از برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعدها در کشور خواهد توانست گام بزرگی در جهت معرفی اصالت اسلام، دینی که نجات بخش انسانها و بشریت است و همچنین تبیین شخصیت والای پیامبران وحی و صلح و دوستی، بالاخص خاتم الانبیاء حضرت نبی اکرم محمد مصطفی (ص) و امامان علیهم السلام که در راه بیداری و آگاهی بشریت کوشیدند، بر دارد.

 

 

به نظر یکی از مهمترین اقداماتی که در جهت همراهی و مشارکت هرچه بیشتر با کنگره از سوی مخاطبین عام و خاص بایستی انجام پذیرد اطلاع رسانی در سطح گسترده از هم اینک تا زمان برگزاری باید انجام گردد چرا که شاید نام روابط عمومی به آن الحاق شده ولی این رخداد ملی است و باید افکار عمومی هم متوجه شود. برگزاری چنین همایشی در این سطح برای کشور همچنین برای فعالان عرصه روابط عمومی تجربه بسیار خوبی خواهد بود ، لذا پیشنهاد می شود متصدیان برگزاری تسهیلاتی فراهم آورند تا دانشجویان رشته روابط عمومی و ارتباطات همین طور جمع پیش کسوتان و صاحب نظران امکان حضور افتخاری را داشته باشند.

به علاوه برگزاری جلسات هم اندیشی تا زمان برگزاری با حضور تعدادی از مدیران اجرایی روابط عمومی و استفاده از ظرفیت های موجود و هماهنگی هر چه بیشتر جهت حضور پر شور و مشارکت جدی دست اندرکاران و اجرای بهتر برنامه ها با تکیه بر تجارب، پیشنهاد می گردد.