درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403 - 06:20   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  استراتژی تحول دیجیتال: پل‌هایی برای ساختن
  شش اولویت جدید مدیران عامل
  جادوی تنوع
  سکوت نشانه‌ی قدرت تفکر و عزت نفس ماست
  راهبرد تمرکز بر مخاطبان هدف در روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند به ایجاد شهرت برند کمک کند؟
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15024صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیپنجشنبه، 11 دی 1393 - 02:46
نقش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مبارزه با پول شوئی
سعیدمعادی - مقوله پول شوئی به عنوان یک پدیده شوم و با هدف حداکثر سازی انتفاع از طرق غیر قانونی و مجرمانه بتدریج گستره آن بیشر و شیوه های اعمال آن پیچیده تر و فنی تر می شود،بنا براین پرداختن به این موضوع برای مبارزه و جلوگیری از بروز این رخداد از دو منظر قابل تامل و در مقابل مستلزم ارائه راهکار علمی و عملی در این زمینه می باشد:
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مقوله پول شوئی به عنوان یک پدیده شوم و با هدف حداکثر سازی انتفاع از طرق غیر قانونی و مجرمانه بتدریج گستره آن بیشر و شیوه های اعمال آن پیچیده تر و فنی تر می شود،بنا براین پرداختن به این موضوع برای مبارزه و جلوگیری از بروز این رخداد از دو منظر قابل تامل و در مقابل مستلزم ارائه راهکار علمی و عملی در این زمینه می باشد:


 نخست پیشگیری قبل از درمان و یا نا امن ساختن محیط برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی در پرداختن عالمانه یا جاهلانه به این موضوع
 دوم شناسائی و برخورد قانونی با اشخاص حقیقی و یا حقوقی مجرم و یا مشارکت کنندگان در جرم

• اما ارائه راهکار های اجرائی در خصوص موضوع نخست( پیشگیری قبل از درمان ):
در این خصوص علاوه بر ضرورت مطالعه دقیق و شناسائی مسله پول شوئی و متعاقب آن تهیه و تدوین آئین نامه ها، دستور العمل ها ، بخشنامه ها و تعریف ساختار و تشکیلات مناسب و مرتبط با موضوع و همچنین استفاده از سخت افزار و نرم افزار و شیوه های نوین و فناوری جدید در مقوله مبارزه با پول شوئی و استفاده از افراد آموزش دیده و کارآمد و متخصص به عنوان پشتیبان در اجرای سیاست ها و برنامه های تدوینی و مباحث تقنینی که بر عهده سازمان ها و دستگاههای ذیربط می باشد، می توان از ظرفیت رسانه های ارتباط جمعی اعم از دیداری، شنیداری، گفتاری و نوشتاری به صورت سنتی و یا الکترونیکی در راستای فرهنگ سازی صحیح و موثر بر آحاد و اقشار مختلف با تکیه بر تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق، برنامه ریزی شده و هدفمند در جلوگیری از بروز این رخداد و یا پیشگیری قبل از درمان استفاده کرد. زیرا به هر میزان که بر سطح اطلاعات و آگاهی افراد جامعه و یا کسانی که بیشتر در معرض خطر آسیب وآسیب پذیری وجود دارند، افزوده شود و همچنین از عواقب و مشکلات قانونی، حقوقی، اخلاقی، شرعی و اجتماعی آن گفته شود، به همان میزان از وقوع آن کاسته می شود.

 

بنابراین مقوله پول شوئی نیز از این قاعده و قانون مستثنی نیست و طبیعی است که همواره موضوع انتفاع، درآمد بیشتر و سود آوری بالاترکانون توجه همه افراد در طول زندگی می باشد اما بازگو کردن شیوه ها و روش های صحیح، مناسب و قانونمند درکسب انتفاع وگوش زد نمودن مسیر های پر خطر و مجرمانه با عواقب قانونی، اجتماعی، شرعی، دینی و اخلاقی و مشکلات و تبعات ناشی از این اقدام برای فرد مجرم می تواند در سلامت اقتصادی و اجتماعی جامعه اثر بخش باشد. بنابراین برقراری ارتباط موثر و بهره گیری از شیوه مناسب در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه با استفاده از ظرفیت های رسانه ها می تواند نقش بسزائی را در تنویر اذهان عمومی و آحاد و اقشار مختلف جامعه نسبت به مقوله پول شوئی داشته باشد، ضمن آنکه در این میان نمی توان جایگاه بانک مرکزی به عنوان یک نهادمتولی در امر قانون گذاری،سیاست گذاری و همچنین ناظر بر اجرای دقیق و صحیح مجموعه آئین نامه ها، دستور العمل هاو بخشنامه ها در دخالت مستقیم در حوزه فرهنگ سازی و بهره گیری از سازو کار مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی و مهمتر از همه تولید پیام اثر بخش نادیده گرفته شود. از این رو با اتکاء به نقش موثر بانک مرکزی به عنوان محور اصلی در فرهنگ سازی مبارزه باپولشوئی و با استفاده از مشارکت و همکاری سایر بانک های دولتی و خصوصی و نهاد بازار سرمایه و پول می توان با استفاده از روش های ذیل در مرحله پیشگیری قبل از درمان استفاده کرد:


1-تشکیل کمیته تخصصی اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه مبارزه با پولشوئی توسط بانک مرکزی مرکب از افراد مجرب و کار آزموده در زمینه مباحث قانونی و تقنینی مبارزه با پول شوئی و ابعاد و سطوح مختلف این موضوع و همچنیین افراد آگاه بر مسائل تخصصی در حوزه تولید پیام ، مباحث مربوط به ارتباطات، اطلاع رسانی و تبلیغات

2- تکلیف بانک مرکزی به کلیه بانک های دولتی و خصوصی مبنی بر تخصیص بودجه مشخص جهت استفاده در امر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه مبارزه با پول شوئی به صورت متمرکز و یکپارچه با نظارت بانک مرکزی

3- تهیه و تولید پیام های مرتبط با موضوع مبارزه با پول شوئی و پرداختن به ابعاد و ویژگی و سطوح و گستره آن در اشکال مختلف با لحاظ کردن گروه سنی، جنسی، میزان تحصیلات و طبقات و مسئولیت های افراد در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی

4- تشکیل بانک اطلاعاتی ازاسامی بانک ها و مدیران عامل بانک های دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان کمسیون های تخصصی، وزراء و به خصوص وزرای وزرارتخانه های اقتصادی سازمان بورس و اوراق بهاء دار، مدیران عامل سازمان ها و نهاد های اقتصادی، اساتید دانشگاه در زمینه های اقتصادی، پولی، مالی، دانشجویان رشته های ذیربط، مدیران عامل شرکت های خصوصی ذیربط و مرتبط وسایر مراکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، مدیر مسئول نشریات و رسانه های تخصصی صاحب نظر، آگاه و متخصص در امر مبارزه با پولشوئی در جهت تولید ادبیات مربوط به مبارزه با پول شوئی و امکان بهره مندی از اندیشه و آثار شفاهی و کتبی آنان جهت انتشارآثار آنان بکار گرفته شود.

5- زمینه سازی برای امکان تولید و انعکاس در زمینه مبارزه با پول شوئی در قالب انتشار نشریات و مجلات تخصصی به صورت موارد ذیل:

 اخبار
تولید خبر و یا استفاده از جدید ترین اخبار مرتبط با موضوع و محتوای مبارزه با پول شوئی که تا زمان انتشار، اثر بخش و قابل انعکاس باشد


 مصاحبه
براساس سیاست گذاری بانک مرکزی در امر مبارزه با پول شوئی و مطابق با شرایط و اقتضاء و رخداد های مهم داخلی و خارجی در این امر و ضرورت بهره گیری از دیدگاه و نقطه نظرات نخبگان جامعه جهت انعکاس به افکار عمومی، می توان اقدام به تعریف سوژه های جدید و تخصصی و متعاقب آن انتخاب و شناسائی افراد متخصص و آگاه به موضوع در جایگاه مختلف اقتصادی و حقوقی تعیین و در قالب مصاحبه باز و یا بسته اقدام به انجام و تهیه مصاحبه می شود. (مصاحبه شونده از اهمیت و ویزگی برخوردار می باشد)


 میزگرد
انتخاب و پرداختن به مقوله مبارزه با پول شوئی و ارائه راهکار و شیوه های اجرائی در جلوگیری از این پدیده شوم در قالب برگزاری میزگرد و دعوت از اساتید، دست اندرکاران، صاحب نظران،مدیران و کارشناسان در یک میزگرد و تعین یک نفر مجری و گرداننده جلسه جهت طرح و کنترل و هدایت جلسه به سمت منطقی و مناسب و متعاقب آن پیاده سازی مشروح میزگرد در قالب طرح سوال و جواب و یا ارائه نظریات افراد پیرامون مبارزه پول شوئی


 مقالات
تولید وتهیه مقالات تخصصی مورد نیاز در امر مبارزه با پول شوئی توسط اساتید، مسئولین ذیربط، افراد صاحب نظر، متخصص و کارشناس

 اعلام فراخوان مقاله
اعلام فراخوان دریافت مقاله، مقالات تولیدی، مقالات پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه شیوه ها، ابعاد و اشکال پول شوئی و ارائه راهکارهای جدید در مبارزه با پول شوئی

7- برگزاری همایش های تخصصی در زمینه مبارزه با پول شوئی در سطوح شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی با مشارکت بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی و خصوصی

8- برگزاری دوره های آموزشی در سطح بانک ها، سازمان ها و نهاد های مرتبط و بنگاهای آسیب پذیر که بیشتر از سایر نهاد ها در معرض خطر پول شوئی می باشند، به صورت تخصصی و همچنیین برگزاری دورهها و کارگاه های آموزشی به صورت عمومی جهت بهره گیری افراد و آحاد مختلف جامعه

9- تولید برنامه های رادیوئی و تلویزیونی در خصوص آشنائی آحاد مردم با مقوله پول شوئی و قوانین و مقررات مربوطه و مجازات و کیفر های تعیین شده با افراد مجرم و خاطی و مشارکت کنندگان با مجریان این پدیده شوم با استفاده از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیوئی به صورت برنامه های تخصصی و پخش از شبکه های تخصصی و برنامه های عمومی در زمان های مناسب و پر ببینده

10- انعقاد قرار داد با سازمان صدا و سیما و گروه های برنامه ساز در جهت امکان تولید فیلم های سینمائی و برنامه نمایشی سفارشی در قالب فیلم های کوتاه، انیمیشن،داستانی، تله فیلم، سینمائی، سریال با محوریت و موضوعات پول شوئی و ابعاد و اشکال و شیوه های مختلف در این زمینه و همچنیین شیوه های مبارزه با پول شوئی و نحوه برخورد و مجازات افراد مجرم و خاطی در این زمینه

11- انعقاد تفاهم نامه با سازمان صدا و سیما جهت پیش بینی کمیته برنامه سازی مبارزه با پول شوئی در گروه های اقتصادی شبکه های مختلف صدا و سیما

12- تولید کتاب در زمینه سیر تاریخی پولشوئی در دنیا، بیان رخداد ها و مصادیق جدید در زمینه پول شوئی و شیوه های مبارزه با پول شوئی با مشارکت بانک مرکزی و سایر بانک ها

13- تهیه و تولید برورشورهای اطلاع رسانی در زمینه آشنائی با شیوه های پول شوئی، عواقب و مشکلات قانونی در برخورد با رفتار مجرمانه در زمینه پول شوئی

14 – چاپ پوستر و تراکت های با رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی در خصوص مبارزه با پول شوئی

15- استفاده از فضای سایت های بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی و خصوصی و تخصیص فضای مناسب در سایت ها به صورت تکلیفی و با صدور و ابلاغ بخشنامه ها در جهت پرداختن به مقوله مبارزه با پول شوئی در قالب تولید مطالب با رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی

16- تولید مولتی مدیای آموزشی جهت آشنائی با ابعاد و اشکال مختلف پول شوئی و مبارزه با آن با مشارکت بانک مرکزی و سایر بانک ها و نهاد های اقتصادی جهت در اختیار قرار دادن مردم

17- چاپ بنر های اطلاع رسانی و آموزشی در خصوص مبارزه با پول شوئی و استقرار و نصب آن در شعب، ساختمان استانی و ستادی بانک ها

18- برگزاری سمینار آموزشی و تخصصی مبارزه با پول شوئی ویژه اصحاب رسانه ها با حضور مدیران مسئول، سردبیران، دبیران سرویس اقتصادی و خبرنگاران ویژه مبارزه با پول شوئی و همچنیین برگزاری کارگاه آموزشی و تخصصی برای خبرنگاران همراه با تهیه و در اختیار گذاشتن پکیج های آموزشی ویژه خبر نگاران جهت بهره گیری در رسانه ها

علاوه بر موارد فوق شیوه ها و روش های مختلف دیگر نیز در مقوله فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، ارتقاء سطح آگاهی افراد در پرهیز از ورود و پرداختن به شیوه های غلط و مجرمانه پول شوئی و مشارکت و همکاری با دستگاههای ذیربط در مبارزه با این پدیده شوم وجود دارد که می توان از آنها بهره برداری کرد. با این وجود چند نکته در تاکید و به عنوان مولفه های اصلی اشاره می گردد.


1- پرهیز از افراط و تفریط در مقوله اطلاع رسانی که گرایش و میل به هر کدام آثار تبعات خاص خود را خواهد داشت. به نحوی که کم توجهی و یا بی توجهی و یا فعالیت های اطلاع رسانی و آموزشی کم رنگ و بی اثر موجب صرف هزینه بی مورد و عدم نتیجه مناسب با توجه به اهداف، برنامه ها استراتژی های تعریف شده می باشد و عملا جامعه هدف و یا آحاد مختلف نسبت به این موضوع بی تفاوت و منفعل عمل خواهند کرد ضمن آنکه در مقابل زیاده روی و افراط در این موضوع و پرداختن بیش از حد با عث نا امنی روانی و ترس و وحشت و بی اعتمادی مردم به مشارکت و انجام فعالیت های اقتصادی خواهد بود،بلکه بهتر است در این راستا از پیام های مناسب، موثر، هدفمند و اثر بخش با استفاده از شیوه ها و روش های اطلاع رسانی که منجر به اعتماد و مشارکت مردم می شود استفاده کرد.


2- استفاده از عنصر زمان و مکان در مقوله اطلاع رسانی موجب اثر بخشی هرچه بهتر و بیشتر پیام خواهد شد و اگر در بحث فرهنگ سازی و مبارزه با پول شوئی و تغییر در رفتار مردم با استفاده از شیوه های صحیح اطلاع رسانی به موقع و مناسب عمل کنیم، شاهد توان سنگین و نتایج بدی خواهیم شد. زیرا اگرنتوانیم سیلاب را به موقع و به جا مهار نکنیم خسارات حاصله از آن گاهی جبران ناپذیر خواهد شد
3- استمرارو تدریج در امر اطلاع رسانی و رعایت ضرب آهنگ در این عرصه یکی از موثر ترین مولفه در امر آموزش و جلوگیری از فراموشی مخاطبان و تبدیل شدن به رفتار در راستای فرهنگ سازی خواهد بود.


4- با توجه به اینکه کشور ایران به عنوان یک کشور مسلمان شیعه قلمداد می گردد و مقوله دین و باورها و ارزش های دینی و اعتقادی در زندگی مردم ریشه کهن و دیرینه دارد و سهم عمده ای را در رفتار، شخصیت، آداب و شیوه های زندگی و مقوله های سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی دارد بنابراین می توان از عنصر دین و اعتقاد دینی به عنوان یک اهرم آموزشی و بازدارنده در مقوله پول شوئی و مبارزه با آن در تولید پیام و برنامه های آموزشی استفاده کرد.
 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  شش اولویت جدید مدیران عامل


  استراتژی تحول دیجیتال: پل‌هایی برای ساختن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  راهبرد تمرکز بر مخاطبان هدف در روابط‌عمومی


  چگونه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند به ایجاد شهرت برند کمک کند؟


  جادوی تنوع


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد