حلقه اتصال ذینفعان
جهان امروز شاهد تغییر و دگرگونی قابل توجهی در زمینههای صنعتی و تکنولوژیک، به ویژه در قلمرو ارتباطات اجتماعی و به تبع آن تلاش وسیع و همه جانبه کنشگران جهانی برای دستیابی به اقصی نقاط جهان است تا فرآیند «جهانیسازی» و تشکیل «دهکده جهانی» را به ثمر برسانند و بازاری جهانی را به وجود بیاورند که همه نوع کالا و خدمات به آسانی در دسترس کسانی قرار گیرد که قادرند هزینه آنها را بپردازند.
به عبارت دیگر پدیدههای اجتماعی و جهان هستی تحت تاثیر این تحولات، دچار دگرگونی شده و به طور دائم به سمت پیچیدهتر شدن سوق داده میشوند و بررسی بازشناسی و تبیین مجدد آنها ضرورت نام دارد. طبیعی است که در این روند دیدگاههای گوناگونی شکل میگیرند و هر یک از متفکران با جهتگیری خاصی به تبیین این تحولات میپردازند.
نکتهای که باید بر آن تاکید شود این است که «اطلاعرسانی» و «روابط عمومی» دو مقولهای قابل تفکیک نیستند و فقط در سطح تحلیل میتوان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد و نسبتشان، نسبت جزء به کل است. روابط عمومی و اطلاعرسانی سیستم و زیر سیستم مهمی در نظامهای اجتماعی محسوب میشوند که امروزه کسی نمیتواند وجودشان را انکار کند.
مدیران روابط عمومی به واقع مدیران افکار عمومیاند و قادرند از محمل رسانهها و وسایل ارتباط جمعی استفاده کنند. در بهترین حالت روابط عمومی رسانه را برای فرآیند اطلاعرسانی در اختیار میگیرد و به جلب افکار عمومی میپردازد. این مهم یکی از مسئولیتهای مغفول مانده روابط عمومی است که جای خود را به برگزاری مراسم ادای تشریفات و فعالیتهای حاشیهای داده و به تنزل جایگاه واقعی روابط عمومی انجامیده است. این در حالی است که این بخش از جامعه نقش بسزایی در تبیین رویکردهای حاکم بر جامعه دارد و تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به خوبی میتوان به ایفای نقش بپردازد.
البته باید توجه داشت که یکی از مهمترین اصول در مدیریت کیفیت رعایت اولویت در برنامهریزی و عمل است و ارتقای مدیریت کیفیت در روابط عمومی به معنای هدف و به حاشیه راندن فعالیتهای غیر ضروری و خردهپاست، ماموریت اصلی روابط عمومی در جلب افکار عمومی است و سختکوشی، روحیه تعاملی و شخصیت ویژه کارکنان روابط عمومی نباید مدیران و سایر کارکنان را در این خصوص دچار سوء تفاهم کند.
نهاد روابط عمومی چیزی جدای از تشکیلات یک سازمان یا یک دستگاه اجرایی و اقتصادی نیست، فرآیند امور در روابط عمومی به گونهای است که در نهایت به تحقق اهداف یک سازمان و در یک نگاه جامعتر به اهداف جامعه کمک میکند. کارشناسان بر این باورند که دستاندرکاران روابط عمومی باید خود را در خدمت اهداف سازمانی و ملی قرار دهند هر چند مدعی آزادی در فکر یا استقلال در عمل باشند، چرا که ما چیزی به نام روابط عمومی آزاد و مستقل نداریم، روابط عمومی مدعی منافع مردم در سازمان و مدافع منافع سازمان در میان مردم است و این را از طریق مجموعه مدیریتی که به آن وابسته است انجام میدهد.
در این بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباط با ذینفعان را نیازمند برنامه ریزی بلند مدت، روشها و فنون متناسب با استراتژی کلان میداند و میگوید: اداره کردن ارتباطات با ذینفعان در راستای موضوعات استراتژیک یک سازمان، با استفاده از ابزار و روشهای خاص، فلسفه وجودی روابط عمومی محسوب میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان این که ارتباط با ذینفعان نیازمند برنامهریزی بلندمدت، روشها و فنون متناسب با استراتژی کلان است، از توزیع عادلانه اطلاعات، جایگاه تصمیمسازی و تصمیمگیری، توسعه سرمایه انسانی، مدیریت دانش و تولید علم کاربردی، پایشگری، تحلیل، کنشگرایی، چابکی و رویکرد بینالمللی به عنوان جایگاه و وظایف روابط عمومیها نام برد.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط دو سویه میان روابط عمومی و ذینفعان عنوان کرد: اداره کردن ارتباطات با ذینفعان در راستای موضوعات استراتژیک یک سازمان، با استفاده از ابزار و روشهای خاص، فلسفه وجودی روابط عمومی محسوب میشود.
دکتر غضنفری در ادامه سهم بیش از 40 درصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مهم بیانگر آن است که این وزارتخانه جدید مهمترین نهاد سیاستگذاری در عرصه تولید و کسب و کار است و در این فرآیند فعالیت روابط عمومی این وزارتخانه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
وی صیانت از تولید و تجارت، افزایش بهرهوری، تحقق نهضت کاهش قیمت تمام شده، دستیابی به بازارهای جهانی با تولید صادراتی، تضمین کیفیت کالای ایرانی و رعایت حقوق مصرفکننده، مدیریت واردات را از جمله راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا روابط عمومیها در تحقق این اهداف نقش اصلی خود را ایفا کنند.
ارتباط دو سویه
وزیر صنعت، معدن و تجارت صیانت از تولید و تجارت، افزایش بهرهوری، تحقق نهضت کاهش قیمت تمام شده، دستیابی به بازارهای جهانی با تولید صادراتی، تضمین کیفیت کالای ایران و رعایت حقوق مصرفکننده، مدیریت واردات را از جمله راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و ابزار امیدواری کرد تا روابط عمومیها در تحقق این اهداف نقش اصلی خود را ایفا کنند.
سکاندار تجارت و متولی تولید با اعلام این مطلب که وزارت صنعت، معدن و تجارت مستلزم نقد و تحلیلهای صحیح از سوی رسانههاست، رسانهها را پل ارتباطی برای حل مشکلات و شناسایی ضعفها و قوتها دانست و افزود: آنچه به عنوان خبر و اطلاعرسانی تهیه میشود، نباید خالی از اثربخشی باشد یعنی خبر باید دارای محتوایی باشد تا بتواند مشکلی از ذینفعان را حل کرده و ابهامات موجود را رفع کند، این میسر نمیشود مگر این که مدیریت دانش در روابط عمومی وزارت صنعت وجود داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت مدیریت دانش در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر در این وزارتخانه مدیریت دانش جایگاه ویژه را همچنان دارا باشد و ایفای آن را به طور صحیح داشته باشد به طور قطع اطلاعرسانی براساس نیاز مخاطب صورت میگیرد.
حق ذینفعان رعایت شود
وی با بیان این که صحت و دقت در خبر مهم است، گفت: باید حق ذینفعان رعایت شود و به جز جمعیت 70 میلیونی ایران نیازهای مجموعههای متخصص دیگر نظیر اتاقهای بازرگانی، نمایندگان کمیسیونهای مختلف مجلس و تشکلها رعایت شود.
این عضو کابینه دهم معتقد است صحت و کامل بودن شرط اولیه خبر است، همچنین شناخت نیاز مخاطب و در برگیری جامعه ذینفعان از دیگر فاکتورهای یک خبر خوب محسوب میشود که باید اصحاب رسانه به آن توجه داشته باشند.
وی از روابط عمومیها خواست تا علاوه بر شنیدن سوالات خبرنگاران، ارتباطات خوبی با رسانهها داشته و برای آنان به عنوان یک انسان کرامت انسانی قائل شود. |