کاربرد فنون رسانهای در روابطعمومی
نویسنده: سیدشهاب سیدمحسنی
فهرست مطالب
مقدمه
	فصل اول: روابطعمومی و فنون رسانهای
	اصول خبرنویسی
	– تعریف خبر
	– مفاهیم اساسی در خبر
	– عناصر خبری
	– ارزشهای خبری
	– سبکهای خبرنویسی
	– شناخت لید و انواع آن
	– شناخت تیتر، انواع و اشکال آن
	– شیوهها و راههای کسب خبر
	– انواع خبر تولیدی
	– فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی خبر
	– مدل فرایند تولید، انتشار، بازتاب و اثربخشی خبر
	– سخت خبر و نرم خبر
	– خبرنویسی الکترونیکی
	– خبرنویسی برای رادیو
	– خبرنویسی برای تلویزیون
	– نمونه خبر
	– فرم خبر
	– فرم ارزیابی خبر
	اصول گزارشنویسی
	– تعاریف و مفهوم گزارش
	– ویژگیهای گزارش
	– ساختار گزارش
	– محتوای گزارش
	– زبان مخاطب گزارش
	– مراحل و فرایند تهیه گزارش
	– شیوههای گزارشنویسی
	– انواع گزارش از لحاظ شکل و محتوا
	– انواع گزارش در روابطعمومی
	– مدل فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی گزارش
	– فرم ارزیابی گزارش
	تهیه و انتشار بیانیه
	– فرم ارزیابی بیانیه
	تهیه مقالهها، تحلیل و تفسیر
	– فرم ارزیابی مقاله
	آکهی مطبوعاتی و تیزر رادیو و تلویزیونی
	– فرم ارزیابی آکهی
	– فرم ارزیابی تیزر تلویزیونی
	مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی
	– فرایند ترتیب دادن مصاحبه
	– مدل فرایند برگزاری مصاحبه
	– فرم ارزیابی مصاحبه
	برنامههای رادیویی و تلویزیونی
	– فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
	– مدل فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
	تولید فیلم و سریال
	– فرم ارزیابی فیلم
	سفر رسانهای
	– فرایند برگزاری سفر رسانهای
	– مدل فرایند برگزاری سفر رسانهای
	– فرم ارزیابی سفر رسانهای
	پاسخگویی به رسانهها
	– فرایند پاسخگویی به رسانهها
	– مدل فرایند تهیه و ارسال جوابیه و پاسخگویی به رسانهها
	– نمونه جواب ارسالی
	– فرم ارزیابی جوابیه
	 
	پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامهها
	– فرایند پوشش خبری و تصویری مراسم
	– مدل فرایند پوشش خبری
	– فرم ارزیابی مراسم و برنامهها
	میهمانی رسانهای
	پایش رسانهای
	فصل دوم: روابطعمومی و فنون رسانهای
	وبسایت خبری (News Web Site)
	– فرم ارزیابی سایت خبری
	تولید و ارسال پیامک (SMS-MMS)
	وبلاگنویسی (Blogging)
	پادکست (Podcast)
	وادکست (Vadcast)
	اتاق خبری آنلاین (Online News Room)
	ویدئو کنفرانس (Video Conference)
	پست الکترونیک (e-mail)
	فصل سوم: روابطعمومی و اثربخشی فنون رسانهای
	اثربخشی فنون رسانهای
	تعیین سیاستهای اطلاعرسانی
	مخاطبپژوهی
	تولید پیام رسانهای
	مخاطبشناسی رسانهای
	ارزیابی اثربخشی رسانهای
	 
	نتیجهگیری
	مدل اثربخشی فنون رسانهای
	
منابع و ماخذ
	
واژهنامه تخصصی (روابطعمومی و رسانه)
مقدمه
ارتباط با رسانهها یکی از مهمترین و حساسترین وظایف و ماموریتهای برونسازمانی واحدهای روابطعمومی را تشکیل میدهد. از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامهها، سیاستها و اقدامات سازمانها در راستای افزایش آگاهیهای عمومی و روشنگری افکار عمومی فراهم میآید. یکی از مشکلاتی که همواره ماموریت خطیر اطلاعرسانی روابطعمومیها را از طریق رسانهها (رادیو، تلویزیون، روزنامهها، نشریات تخصصی، خبرگزاریها، سایتهای خبری و …) با محدودیت روبرو میسازد. عدم شناخت و تسلط بسیاری از روابطعمومیها با اصول حرفهای ارتباط و تعامل با رسانهها و همچنین عدم بهرهگیری علمی و تخصصی در تهیه و تنظیم انواع قالبهای فنون رسانهای (خبر، گزارش خبری، مصاحبه، بیانیه و اطلاعیه، یادداشت، مقاله، جوابیه و …) میباشد. وجود این ضعف حرفهای و ساختاری معمولا فرصتهای اطلاعرسانی و رسانهای بینظیر و رایگانی را از واحدهای روابطعمومی در ارتباط با رسانهها سلب میکند.
این در حالی است که با آشنایی و تسلط تیم مدیریتی و کارشناسی روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها با اصول و فنون رسانهای میتوان از این فرصت و قابلیتهای بالای خبری و تحلیلی اطلاعرسانی از طریق رسانههای جمعی نهایت استفاده و بهرهبرداری را به عمل آورد. لذا این نوشتار سعی بر آن دارد که به زبانی ساده، روان و کاربردی به مهمترین فنون رسانهای که میتواند مورد استفاده واحدهای روابطعمومی سازمانها و دستگاهها قرار گیرد پرداخته و آنان را با آخرین یافتههای این حوزه آشنا سازد.
	
در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث حاشیهای، نظری و تئوریپردازی فاصله گرفته و بتواند مهمترین و کاربردیترین اصول و فنون رسانهای موردنیاز روابطعمومیها را به شکل عینی تبیین و فرایند آن را تشریح کند. این کتاب به نوعی ادامه و تکمیلکننده مباحث اولین و دومین کتاب اینجانب تحت عنوان «گزارشنویسی برای روابطعمومی» و «ارتباطات رسانهای در روابطعمومی» است که در سالهای 79 و 81 انتشار یافته و با توصیه و راهنمایی دوستان، همکاران و علاقمندان به این حوزه تکمیل، تهیه و تدوین شده است.
	
امید است مورد استفاده علاقمندان حوزه ارتباطات و روابطعمومی به ویژه کارشناسان روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها قرار گیرد. همچنین جا دارد از اهتمام جناب آقای مهدی باقریان و موسسه کارگزار روابطعمومی که در انتشار این اثر نقش تعیینکنندهای داشته تشکر کنم.
	
بدون تردید کتاب مذکور با ضعفها و کاستیهایی همراه است که با تذکر و راهنمایی خوانندگان آن انشاءا… در چاپهای بعدی تکمیلتر خواهد شد.
لینک فروشگاه: https://kpri.ir/?p=4194
| 
 | ||||
 
					 
			 
							

 
							 
							
نظر بدهید