کاربرد فنون رسانهای در روابطعمومی
نویسنده: سیدشهاب سیدمحسنی
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: روابطعمومی و فنون رسانهای
اصول خبرنویسی
– تعریف خبر
– مفاهیم اساسی در خبر
– عناصر خبری
– ارزشهای خبری
– سبکهای خبرنویسی
– شناخت لید و انواع آن
– شناخت تیتر، انواع و اشکال آن
– شیوهها و راههای کسب خبر
– انواع خبر تولیدی
– فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی خبر
– مدل فرایند تولید، انتشار، بازتاب و اثربخشی خبر
– سخت خبر و نرم خبر
– خبرنویسی الکترونیکی
– خبرنویسی برای رادیو
– خبرنویسی برای تلویزیون
– نمونه خبر
– فرم خبر
– فرم ارزیابی خبر
اصول گزارشنویسی
– تعاریف و مفهوم گزارش
– ویژگیهای گزارش
– ساختار گزارش
– محتوای گزارش
– زبان مخاطب گزارش
– مراحل و فرایند تهیه گزارش
– شیوههای گزارشنویسی
– انواع گزارش از لحاظ شکل و محتوا
– انواع گزارش در روابطعمومی
– مدل فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی گزارش
– فرم ارزیابی گزارش
تهیه و انتشار بیانیه
– فرم ارزیابی بیانیه
تهیه مقالهها، تحلیل و تفسیر
– فرم ارزیابی مقاله
آکهی مطبوعاتی و تیزر رادیو و تلویزیونی
– فرم ارزیابی آکهی
– فرم ارزیابی تیزر تلویزیونی
مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی
– فرایند ترتیب دادن مصاحبه
– مدل فرایند برگزاری مصاحبه
– فرم ارزیابی مصاحبه
برنامههای رادیویی و تلویزیونی
– فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
– مدل فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
تولید فیلم و سریال
– فرم ارزیابی فیلم
سفر رسانهای
– فرایند برگزاری سفر رسانهای
– مدل فرایند برگزاری سفر رسانهای
– فرم ارزیابی سفر رسانهای
پاسخگویی به رسانهها
– فرایند پاسخگویی به رسانهها
– مدل فرایند تهیه و ارسال جوابیه و پاسخگویی به رسانهها
– نمونه جواب ارسالی
– فرم ارزیابی جوابیه
پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامهها
– فرایند پوشش خبری و تصویری مراسم
– مدل فرایند پوشش خبری
– فرم ارزیابی مراسم و برنامهها
میهمانی رسانهای
پایش رسانهای
فصل دوم: روابطعمومی و فنون رسانهای
وبسایت خبری (News Web Site)
– فرم ارزیابی سایت خبری
تولید و ارسال پیامک (SMS-MMS)
وبلاگنویسی (Blogging)
پادکست (Podcast)
وادکست (Vadcast)
اتاق خبری آنلاین (Online News Room)
ویدئو کنفرانس (Video Conference)
پست الکترونیک (e-mail)
فصل سوم: روابطعمومی و اثربخشی فنون رسانهای
اثربخشی فنون رسانهای
تعیین سیاستهای اطلاعرسانی
مخاطبپژوهی
تولید پیام رسانهای
مخاطبشناسی رسانهای
ارزیابی اثربخشی رسانهای
نتیجهگیری
مدل اثربخشی فنون رسانهای
منابع و ماخذ
واژهنامه تخصصی (روابطعمومی و رسانه)
مقدمه
ارتباط با رسانهها یکی از مهمترین و حساسترین وظایف و ماموریتهای برونسازمانی واحدهای روابطعمومی را تشکیل میدهد. از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامهها، سیاستها و اقدامات سازمانها در راستای افزایش آگاهیهای عمومی و روشنگری افکار عمومی فراهم میآید. یکی از مشکلاتی که همواره ماموریت خطیر اطلاعرسانی روابطعمومیها را از طریق رسانهها (رادیو، تلویزیون، روزنامهها، نشریات تخصصی، خبرگزاریها، سایتهای خبری و …) با محدودیت روبرو میسازد. عدم شناخت و تسلط بسیاری از روابطعمومیها با اصول حرفهای ارتباط و تعامل با رسانهها و همچنین عدم بهرهگیری علمی و تخصصی در تهیه و تنظیم انواع قالبهای فنون رسانهای (خبر، گزارش خبری، مصاحبه، بیانیه و اطلاعیه، یادداشت، مقاله، جوابیه و …) میباشد. وجود این ضعف حرفهای و ساختاری معمولا فرصتهای اطلاعرسانی و رسانهای بینظیر و رایگانی را از واحدهای روابطعمومی در ارتباط با رسانهها سلب میکند.
این در حالی است که با آشنایی و تسلط تیم مدیریتی و کارشناسی روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها با اصول و فنون رسانهای میتوان از این فرصت و قابلیتهای بالای خبری و تحلیلی اطلاعرسانی از طریق رسانههای جمعی نهایت استفاده و بهرهبرداری را به عمل آورد. لذا این نوشتار سعی بر آن دارد که به زبانی ساده، روان و کاربردی به مهمترین فنون رسانهای که میتواند مورد استفاده واحدهای روابطعمومی سازمانها و دستگاهها قرار گیرد پرداخته و آنان را با آخرین یافتههای این حوزه آشنا سازد.
در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث حاشیهای، نظری و تئوریپردازی فاصله گرفته و بتواند مهمترین و کاربردیترین اصول و فنون رسانهای موردنیاز روابطعمومیها را به شکل عینی تبیین و فرایند آن را تشریح کند. این کتاب به نوعی ادامه و تکمیلکننده مباحث اولین و دومین کتاب اینجانب تحت عنوان «گزارشنویسی برای روابطعمومی» و «ارتباطات رسانهای در روابطعمومی» است که در سالهای 79 و 81 انتشار یافته و با توصیه و راهنمایی دوستان، همکاران و علاقمندان به این حوزه تکمیل، تهیه و تدوین شده است.
امید است مورد استفاده علاقمندان حوزه ارتباطات و روابطعمومی به ویژه کارشناسان روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها قرار گیرد. همچنین جا دارد از اهتمام جناب آقای مهدی باقریان و موسسه کارگزار روابطعمومی که در انتشار این اثر نقش تعیینکنندهای داشته تشکر کنم.
بدون تردید کتاب مذکور با ضعفها و کاستیهایی همراه است که با تذکر و راهنمایی خوانندگان آن انشاءا… در چاپهای بعدی تکمیلتر خواهد شد.
لینک فروشگاه: https://kpri.ir/?p=4194
نظر بدهید