روابط عمومی، عصری که گذشت و آینده ای که می آید

دکتر حسن بشیر – آنچه که در این زمینه از همه اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی انتظار می رود، تلاش برای درک عمیق این مرحله، آماده سازی خود و سازمان مربوطه برای رو برو شدن با شرایط جدید، تجدید نظر در شیوه های طراحی و تعامل بر اساس معیارها و اصول اسلامی- ایرانی، و فعالیت در وجهه سازی روشنتر برای جامعه ایرانی در سطح جهانی است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) زمان طی شده در برگزاری بزرگترین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در کشور به دوازدهمین مرحله خود رسیده و ساختمانی را از علم و عمل ساخته است که دیگر نادیده گرفتن، یا توجه نکردن به آن، امکان پذیر نیست. این ساختمان 12 طبقه ای از دانش، اخلاق، و تخصص در مهمترین حوزه ارتباطی جامعه که آثار آن در همه دورانهای عمر مشاهده می شود، بر بلندایی استوار است که آینده ای روشنتر، بهتر و گسترده تر را رقم می زند. سازندگان این ساختار بلند در تلاش اند با دانائی عمیقتر، مسئولیت پذیری بیشتر و تخصص متعهدانه تر آینده ارتباطات و روابط عمومی کشور را طراحی کنند و عملیاتی تر سازند.


روابط عمومی یک نقشه استراتژیک برای ترسیم آینده روابط سازمان و مردم است. این سازمان، یک کلان سازمانی است که بسیاری از سازمان ها، نهادها، شرکت ها و تجمع های دیگر را در خود جای داده است و در تلاش است با جامعه گسترده در سطح ملی و بین المللی پیوندی ناگسستی، منطقی، اخلاقی، اصولی و مبتنی بر معیارهای شفاف، صادق و متعهد ایجاد کند که به بهترین وجه بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه باشد.


دوازدهمین کنفرانس بین المللی عمومی ایران، یک مرحله نوین در نگاه به گذشته و ترسیم آینده است، آینده ای بر اساس مسئولیت پذیری فراتر و پذیرش مسئولیت های بزرگتر. این مرحله، مرحله بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. دوازده سال تجربه عمیق در ایجاد و گسترش گفتمان سازی روابط عمومی کشور و تدوین بسیاری از رهیافت ها، اصول، شیوه ها و روشهای تعامل در این حوزه ارتباطی مهم، تنها بخشی از دست آوردهای این حرکت بزرگ ملی در سطح کشور است.


در سال جاری نیز همچون سالهای گذشته، همکاری با اعضای محترم کمیته علمی از دانشگاه ها و سازمان های گوناگون، تدوین محورهای کنفرانس، دعوت از سخنرانان، فعالیت در جذب مقالات مختلف، برنامه ریزی برای برگزاری هر چه بهتر کنفرانس و ارتباط مداوم و عمیق با مشارکت کنندگان با تلاش مداوم، ایمان استوار، و دقت فراوان انجام گرفته که امیدوارم همچون گذشته مورد تقدیر و عنایت همگان قرار گیرد.


خانواده بزرگ روابط عمومی در شرایط کنونی، بیش از گذشته، از همدلی، همبستگی، همزبانی، و همفکری بالایی برخوردار شده است اما انتظار جامعه از این خانواده بزرگ، بسیار فراتر و گسترده تر می باشد.
روابط عمومی ها در شرایط کنونی کشور که مرحله پساتوافق هسته ای و پساتحریم را روبروی خود می بیند و خود را آماده یک جهش بزرگ کرده است، باید بازنگری اساسی در شیوه ها، رفتارها، سیاست ها و برنامه های خود با توجه به اصول اسلامی-ایرانی و با یک رویکرد کلان انسانی برای ارتباط وسیعتر با جامعه بزرگ بین المللی را آغاز کند. و این تنها، آغاز کار است.


بهمین دلیل، انتخاب عنوان «مسئولیت اجتماعی و آینده پژوهی روابط عمومی»، یک انتخاب هوشمندانه برای ترسیم آینده بر اساس شرایط جدید کشور است. آنچه که در این زمینه از همه اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی انتظار می رود، تلاش برای درک عمیق این مرحله، آماده سازی خود و سازمان مربوطه برای رو برو شدن با شرایط جدید، تجدید نظر در شیوه های طراحی و تعامل بر اساس معیارها و اصول اسلامی- ایرانی، و فعالیت در وجهه سازی روشنتر برای جامعه ایرانی در سطح جهانی است.


اینجانب به عنوان یک خدمتگزار در حوزه ارتباطات و روابط عمومی، این افتخار را داشته ام که با حمایت و اعتمادسازی ایجاد شده توسط این خانواده بزرگ و وفادار همچنان در کنار شما باشم و به خدمت ادامه دهم. در همین جا لازم است که از همکاری برادر ارجمند و فرهیخته جناب آقای دکتر مهدی باقریان، که در حقیقت سکاندار اصلی و بنیانگذار این ساختار بزرگ علمی و حرفه ای هستند و نیز از یکایک اعضای محترم کمیته علمی، سخنرانان محترم کنفرانس، نویسندگان مقالات ارسالی و بالاخره از همه مشارکت کنندگان حاضر و غایب در کنفرانس که هر کدام چه با حضور و چه با حمایت و ادامه ارتباط و همکاری با کنفرانس، حوزه روابط عمومی را غنی تر و شکوفاتر می سازند تشکر و قدردانی کنم.

 

استاد ارتباطات بین الملل و دبیر کمیته علمی دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران