روابط عمومی ها خبرنگاران بی ادعا

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، ابرازداشت:هفته ای که با نام خبرنگار مزین شده است، ما را براین باور هدایت می کندکه روابط عمومی ها نیز به عنوان یک هنرهشتمی، هیجان خبرنگاری دارند.


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، ابرازداشت:هفته ای که با نام خبرنگار مزین شده است، ما را براین باور هدایت می کندکه روابط عمومی ها نیز به عنوان یک هنرهشتمی، هیجان خبرنگاری دارند.

به گزارش خبرگزاری پانا، سیدعلی اصغر محدث به مناسبت فرا رسیدن هفته خبرنگار درفارس گفت: براساس آمارجهانی بیش از نیمی روابط عمومی های جهان به عنوان هنرهشتمی ها، همانند یک خبرنگارحرفه ای دغدغه هاو هیجان های خاص این حرفه را دارند.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس تنویر افکار عمومی را ثمره تعامل خبرنگاران و روابط عمومی ادارات دانست و گفت: دستیابی به اطلاعات و رساندن اخبار و اطلاعات به جامعه نیازمند تعامل موثر و سازنده میان روابط عمومی های ادارات و خبرنگاران است.

محدث ادامه داد: روابط عمومی آمیخته ای است از علم، فن و هنر است و از آن به عنوان هنر هشتم و دست آورد قرن بیستم یاد می کنند که علی رغم اینکه نسبت به سایر علوم علم جدیدی است اما توانسته درکنار رسانه ها و بویژه خبرنگاران، رده‌های عالی علمی و آزمون و خطا را به سرعت طی نماید.

وی با بیان اینکه مسئول و کارشناسان روابط عمومی ها، یک خبرنگار محسوب می شوند، افزود: این گونه روابط عمومی تـوانسته اند در سازمانها و موسسات به عنوان وزنه ای قوی و انکار ناپذیر جا باز کند و به جرئت می توان گفت، امروزه هیچ موسسه یا سازمان بزرگ جهانی را نمی توان یافت که روابط عمومی خبری نداشته باشد، همانگونه که هیچ شهر و کشوری بدون خبرنگار و رسانه معنی ندارد.

او تصریح کرد: روابط عمومی های خبرنگار، درکنار تلاش پردغدغه و درعین حال جذاب خبرنگاری، به برقراری ارتباط درون و برون سازمانی و مشاهده آسیب های احتمالی نیز توجه دارند که درکنارفعالیتهای دیگری ازقبیل مشارکت در برپایی فعالیت های سازمان و ازاین قبیل،با چالشها و مشکلات لحظه ای و یا به اصطلاح دقیقه نودی مواجه هستند که این به نوبه خود وظایفی خطیر و بیشتری را برگردن آنها گذاشته است.

سیدعلی اصغر محدث خبرنگاران را به رعایت انصاف و صداقت و بی طرفی توصیه نمود و افزود: رعایت اصول خبری و حفظ شئون خبرنگاری با صداقت در انعکاس اخبار و نگاه بدون غرض و بی طرفانه میسر است و خبرنگاران ما همیشه اثبات نموده اند که از امین ترین و صادق ترین فعالان عرصه اطلاع رسانی هستند.

این مسئول روابط عمومی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره صارمی خبرنگار شهید، ازشهدای خبر و رسانه به عنوان الگوهای ارزشمند جامعه خبرنگاری یادکرد و پاسداری از آرمان های آنان را وظیفه همه دانست.

محدث برلزوم برگزاری نشست هم اندیشی روابط عمومی ادارات و خبرنگاران به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی خبر و اطلاع رسانی در استان فارس تاکیدکرد و بیان داشت: این فعالیت ارزشمند می تواند به بهبود شاخص های خبری و اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر افکار عمومی از فعالیت ها و اقدامات ادارات و دولت در خدمت رسانی به مردم کمک شایانی باشد و این قبیل هم اندیشی ها نقش ارزنده ای در همدلی و همزبانی بیشتر بین آحاد جامعه ایفا میکند.

وی از راه های ارتباط سازمان با خبرگزاری ها از طریق روابط عمومی را ارسال بیانیه های مطبوعاتی، مصاحبه های اختصاصی و نشست های مطبوعاتی دانست و ادامه داد: رسانه هراسی موجود در میان برخی مدیران ناشی از اشتباهات خبرنگاران است زیرا صحت نباید فدای سرعت شود و توقع می رود که عینیت، بی طرفی و انصاف خبری رعایت گردد.

مدیر روابط عمومی ارشادفارس گفت: اگر خبرنگاران اعتماد روسا را جلب کنند لازم نیست روابط عمومی واسطه شود، چون برخی مدیران به منظور جلوگیری از انتشار بد و غلط مطالبشان می خواهند که روابط عمومی این ارتباط را کنترل کند و انتظار دارند که فقط و فقط آنچه شنیده می شود را بدون تفسیر و برداشت واستنباط و جابجایی کلمات که معنی جمله را عوض می کند انتقال دهند.

محدث مالکیت و مدیریت رسانه و همچنین خط و مشی سیاسی را دو عامل موثر بر روی تنظیم خبر دانست و ضمن اذعان بر حق و وظیفه انتقاد خبرنگاران، بر توهین آمیز و یاس برانگیز نبودن اخبار تاکید کرد و عنوان داشت: امروزه شبکه های اجتماعی و بعضی رسانه ها باعث ناامیدی مردم میشوند.

او در ادامه گفت: تولید اخبار نیز یکی از راههای حضور یک سازمان در رسانه ها و جمع خبرنگاران است. زمانی که یک سازمان کاری نمی کند که در رسانه ها گفته شود از طریق تشبیه و تعمیم و تضاد با سایر سازمانها اخبار تولید می کند و رسانه ای قوی است که اخبار تولیدی را تشخیص دهد و بفهمد خبر،خبر مهمی نیست.

وی درپایان اظهارداشت: روابط عمومی ها این خبرنگاران بی ادعا همیشه می کوشند تا سردبیران، خبرنگاران و عکاسان خبری را از یک پیکره فرض کرد و به شکل یک خبرنگار حرفه ای وارد جمع اهالی رسانه شوند تا هم خود بهره برده و هم ازرویکردهای خبری و مطالبات حرفه خبرنگاری چه درمطبوعات،خبرگزاری ها و رسانه ملی آگاهی پیدا کنند تا خدای ناکرده ارتباط میان سازمان و رسانه برای اطلاع رسانی به مردم جامعه دچارخلل نشود.