دستورالعمل برنامه عملیاتی اضطراری روابط‌عمومی ها در بحران

گردهمایی و نشست آموزشی مدیران روابط عمومی جمعیت هلال احمر سراسر کشور با موضوع « سازماندهی و برنامه عملیات اضطراری روابط عمومی جمعیت هلال احمر استانها، از تاریخ 6 الی 8 مهرماه سال جاری برگزار شد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) گردهمایی و نشست آموزشی مدیران روابط عمومی جمعیت هلال احمر سراسر کشور با موضوع « سازماندهی و برنامه عملیات اضطراری روابط عمومی جمعیت هلال احمر استانها، از تاریخ 6 الی 8 مهرماه سال جاری برگزار شد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

این نشست به میزبانی جمعیت استان اصفهان با هدف جمع بندی و نهایی کردن برنامه عملیاتی اضطراری روابط عمومی جمعیت هلال احمر استانها با تجمیع خردمندی برپا شد. گردهمایی آموزشی با برنامه ریزی اداره کل روابط عمومی از یک سال پیش آغاز شد و مرحله دوم آن در استان مذکور و با تجمیع خرد جمعی و نقطه نظرات مسئولان روابط عمومی استانها پیرامون نهایی کردن دستورالعمل، سازماندهی و برنامه عملیاتی اضطراری انجام گرفت.


ار آنجا که ایران، کشوری حادثه‌خیز است و حوادثی بزرگ و کوچک، طبیعی و انسان‌ساز مردم را با مخاطرات زیادی مواجه می‌کند لیکن آمادگی رویارویی با حوادث شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در حیطه مدیریت بحران می‌گنجد. حوزه‌ای حساس که با بایدها و نبایدهای بسیاری روبه‌رو است. جمعیت هلال‌احمر یکی از دستگاه‌های عضو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران است که عملا در حوادث بزرگ نقش اساسی و کلیدی را ایفا می‌کند.

 

در این میان، حوزه روابط عمومی یکی از مهم‌ترین ارکان جمعیت در زمان وقوع بحران به حساب می‌آید که با سطح‌بندی، دسته‌بندی و پردازش اطلاعات زیادی مواجه خواهد شد. این دسته‌بندی و سطح‌بندی به اطلاعات سازماندهی شده و به برنامه‌ای منسجم احتیاج دارد که برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن از سال گذشته در سطح جمعیت هلال احمر کلید خوردو برای اینکه روابط عمومی جمعیت هلال احمر بتواند به روند خبر در بحران نظم و انضباطی دهد بر آن شد تا دستوالعمل برنامه عملیاتی اضطراری را تدوین و اجرایی نماید .


بر همین اساس روابط عمومی جمعیت هلال احمراز سال گذشته دستورالعمل برنامه عملیاتی اضطراری روابط‌عمومی در بحران تدوین و برنامه ریزی های لازم را انجام داد . تلاش یک‌ساله برای دسته‌بندی و پردازش اطلاعات اولیه با تجمیع خرد جمعی و نقطه نظرات مسئولان روابط عمومی های جمعیت هلال احمر سراسر کشور انجام سپس جداول و ترسیم فرآیندهای مرتبط با آن تکمیل ودسته‌بندی نهایی شد.

 

در نشست دوم که در مهر ماه سال جاری و در اصفهان و بصورت کارگاهی برگزار شد ،کارگاه ها برروی یک بر نامه اصلی و 5 دستورالعمل های فوق که عبارتند از : 1-تامین نیروی انسانی روابط عمومی 2-پایش رسانه ها 3-برنامه ریزی و مدیریت حضور مقامات ارشد و میهمانان ویژه 4-مدیریت خبرنگاران 5-ارتباطات مردمی که الگوی جامع عملیاتی در بحران می باشد بحث و بررسی کردند و خروجی را به‌صورت مکتوب ارائه نمودند. دستاوردهای جمع‌آوری شده با نظر دکتر اسکاش مشاور دبیر کل جمعیت هلال احمر در بحران مورد کارشناسی قرار گرفت و مقرر شد طی یک برنامه رسانه ای در بهمن ماه رونمایی شود .
معصومه ملک
رییس اداره برنامه ریزی جمعیت هلال احمر