حالا نوبت رسانه‌هاست‌

بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور با رویکرد روابط عمومی و ارتباطات و جلب سرمایه اجتماعی می‌تواند عوامل مؤثری همچون جذب مشارکت و همگرایی و بسط اجتماعی را توسعه بخشد. می‌توان با مشارکت رسانه‌های جمعی کشور در یک کنش مشارکت‌آمیز و مبتنی بر اعتماد، باعث افزایش سرمایه تعاملات اجتماعی در داخل و اصلاح نگاه به ایران در خارج شد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بهانه‌ای شد تا دوباره به احیا، بازسازی و نوسازی نگاه و اندیشه‌های جامعه جهانی به ایران بیندیشیم. سالهاست غول‌های رسانه‌ای تصاویری نامناسب و نامطلوب از ایران اسلامی به افکار عمومی جهان القا کرده و نوعی بدبینی و نگرانی نسبت به ملت ما در اذهان مردم دنیا شکل گرفته است.


همان گونه که تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر به لحاظ اقتصادی و سیاسی کشورمان را با بحران‌های مختلفی مواجه کرده است از سویی سرمایه اجتماعی و تصویر ملت ایران نیز در دنیا به واسطه فعالیت رسانه‌های معاند خدشه دار شده است.


در عین حال می‌توان امیدوار بود برخورداری ملت ما از هوش سیاسی، هوش اقتصادی و هوش اجتماعی بتواند موفقیت‌های کشور را بعد از رفع تحریم‌ها ممکن ساخته و حتی افزون‌تر کند.


طرح این سؤال که رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی کشور برای ترمیم و بهسازی و نوسازی افکار عمومی جهانی چه برنامه و اهدافی را در پیش روی دارند، می‌تواند نقطه شروع و آغاز یک حرکت فراملی باشد.


بهره‌مندی از زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور با رویکرد روابط عمومی و ارتباطات و جلب سرمایه اجتماعی می‌تواند عوامل مؤثری همچون جذب مشارکت و همگرایی و بسط اجتماعی را توسعه بخشد. می‌توان با مشارکت رسانه‌های جمعی کشور در یک کنش مشارکت‌آمیز و مبتنی بر اعتماد، باعث افزایش سرمایه تعاملات اجتماعی در داخل و اصلاح نگاه به ایران در خارج شد.


بی‌تردید تلاش برای افزایش اعتماد عمومی، مشارکت مدنی و اجتماعی در فرآیند تعاملات جهانی، نیازمند بهبود روابط میان ملت‌ها و ارتقای سطح اعتماد میان آنان در جهت توسعه روابط همه جانبه در ابعاد مختلف است.


در این هنگام ما نیازمند تصویری درست از هویت ایرانی اسلامی با وجوه و مختصات فرهنگی، تاریخی، هنر و ادبیات ماندگار و غنی به دنیا هستیم تا آن تصویر نامناسب محو شود.


همچنین لازم است کارآمدترین زبان گفت‌و‌گو با دنیا را یافت و از آن بهره جست. امروز جهان ارتباطات، قواعد و سازوکارهای پیچیده و خاص خود را دارد، لذا در چینش و نمایش زیبایی‌ها و شگفتی‌ها و توانمندی‌های ایران اسلامی به دنیا باید بهترین و هشیارترین باشیم.


البته مجموعه رسانه‌های ارتباط جمعی کشور که در عرصه بین‌المللی نیز فعالیت داشته و شناخته شده هستند نیز باید ابزارهای ارائه این تصویر روشن را در جهان مدرن بخوبی شناسایی و از آن بهره‌برداری کنند.


من معتقدم آرمان‌ها و اهداف ملت ایران تغییرناپذیر است. ما همان مردمی هستیم که در برابر زور و سلطه تاکنون تسلیم نشده‌ایم اما در عین حال تلاش داریم با دنیا ارتباطی عزتمندانه و مبتنی بر اخلاق داشته باشیم.


این هدف بزرگ با برقراری و تعامل سازنده با دنیا زمانی متصور است که از این فرصت پیش آمده برای بهبود تصویر ایران در اذهان عمومی نهایت بهره را ببریم و پنجره جدیدی از ایران اسلامی را در جهان بگشاییم.
 

 حسن ربیعی سخنگوی سازمان اوقاف و امورخیریه