شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که به شما در مذاکراتی که قرار نیست در بلند مدت ادامه داشته باشند، کمک میکنند. این ابزار عبارتند از:
۱. نظریه بازیها
این روش به شما کمک میکند تا رفتار و عکسالعملهای طرف مقابل و یا رقیب خود را پیشبینی کنید و با توجه به آن نگرش و سبک مذاکره خود را انتخاب کرده و یا اصلاح کنید.
۲. تحلیل ماتریس تصمیم گیری
ستونهای این ماتریس شامل عواملی است که در شرایط فعلی، بیشترین اهمیت را برایتان دارند (مثل هزینه، کیفت و …) . سطرهای آن نیز شامل مذاکرهکنندگان مختلفی است که با آنها رو برو هستید (مثل عمدهفروشان محصول مورد نظرتان). شما میتوانید بر اساس عوامل مهم موردنظرتان به طرفهای مذاکره نمرهدهی کنید و بر اساس آن بهترین گزینه را برای رسیدن به توافق انتخاب کنید.
۳. مدلِ لایهای تعارض
این مدلِ پیازی شکل به شما کمک میکند تا موقعیت، علایق و نیازهای خود را سازماندهی کنید. لایههای این مدل به ترتیب از بیرونیترین لایه تا لایهی مرکزی عبارتند از: موقعیتها ( چیزهایی که میخواهید داشته باشید) ، علایق (دلایلتان برای خواستن آن چیزها) و نیازها (آنچه که باید داشته باشید).
برگرفته از: www.chetor.com
|
نظر بدهید