گفتمان سازی در اقتصاد مقاومتی؛ نقش اصلی روابط عمومی پیشرو

هاتف پوررشیدی مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو – روابط عمومی سازمان‌ها می‌توانند با ارائه مستندات و کارکردهای لازم در حوزه اقتصاد مقاومتی، آنچه را که به عنوان دستاورد اجرای آن است به مردم عرضه کنند تا فکر و جان مردم با این مقوله آشنا شده و خود را جزئی از عوامل و مولفه‌های اجرای آن بدانند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اصلی ترین مولفه های توانمندی کشور در شرایط پساتحریم، مقوله ای است که به جد از سوی لایه های مختلف نظام سیاسی کشور مورد توجه و عنایت قرار گرفته و توانسته است در عمر کوتاه مطرح شدنش توسط رهبر معظم انقلاب، جایگاه و پایگاه شایسته ای در میان اقشار مختلف بیابد.لزوم توجه به این مساله تا بدانجا در روح زندگی عمومی مردم رسوخ پیدا کرده که شاید کمتر کسی پیدا شود که از اصول و تعاریف کلی آن ناآگاه باشد.

 

نام گذاری سال جاری به این عنوان در واقع نمود دیگری از این توجه و نگاه نظام سیاسی به مقاوم سازی اقتصاد در برابر حربه‌های مختلف غرب در برابر ملت بزرگ ایران و اقدامات نا مطلوب آنان در منطقه است.اگر چه پرداختن به تمام مولفه‌ها و زوایای اقتصاد مقاومتی، برای عامه مردم سهل الوصول قابل و قابل هضم نیست اما می‌توان با معرفی جنبه‌های مختلف آن، حداقل نیاز به پرداختن به این مقوله را برای آنان ملموس تر کرد.

 

دستگاههای مختلف اجرایی کشور، اما در نگاهی کلان تر و ژرف تر، تعاریف و کارکردهای خود را منطبق با این معیار تعریف کرده اند و از اینروست که روابط عمومی‌ها در سازمان باید به این تعاریف را به گونه‌ای مطلوب به مردم منتقل کنند تا نوعی وابستگی فکری میان مردم و دستگاه اجرایی مد نظر حاصل شود.آنچه که امروز به عنوان ضعف اصلی اطلاع رسانی عملکردها در کشور مطرح می‌شود، به عدم ارضای فکری و روحی مخاطبان مربوط است که عملا از دریافت دیدگاه‌های دستگاه‌های اجرایی نسبت به موضوعات مختلف بی‌اطلاع اند.

 

این بی‌اطلاعی باعث بروز لطماتی در روابط دو جانبه می شود و نوعی اختلال در ارتباط سازمان و مردم را پدید می‌آورد.اگر نه آنکه در تعاریف ابتدایی، روابط عمومی به عنوان حلقه رابط سازمان و مردم تعریف شده است؛ پس چگونه است که امروز ارتباط تنگاتنگی میان مردم و سازمانها برقرار نمی‌باشد؟ البته ضعف روابط عمومی‌ها در برقراری ارتباط و طرح و تدوین یک الگو به اصطلاح طرح گفتمان در جامعه، به متغییرهای مختلفی مرتبط است که مجال پرداختن به آنها نیست؛ اما باید روابط عمومی‌ها تلاش‌های لازم برای برقراری ارتباط مطلوب رافراهم آورند و آنچه خواست نظام سیاسی حاکم و اهداف سازمان می‌باشد را به درستی به جامعه انتقال دهند.

 

حوزه اقتصاد مقاومتی نیز عاری از پرداختن به این مقوله نیست و آنچه که می‌تواند این بحث را در جامعه بگستراند گفتمان‌سازی و طرح آن در جامعه مجازی و رسانه‌های سنتی است که خود بستری مناسب و درخور برای توسعه گفتمان سازی در این حوزه است. در کنار آن روابط عمومی سازمان‌ها می‌توانند با ارائه مستندات و کارکردهای لازم در حوزه اقتصاد مقاومتی، آنچه را که به عنوان دستاورد اجرای آن است به مردم عرضه کنند تا فکر و جان مردم با این مقوله آشنا شده و خود را جزئی از عوامل و مولفه‌های اجرای آن بدانند.