ارزیابی تاثیرگذاری حمایت مالی

گاهی اوقات اسپانسرشیپ یا حمایت مالی را به عنوان بخشی از برنامه‌های روابط اجتماعی در نظر می گیرند. علاوه بر آن ممکن است برای شناساندن یک نام، تقویت یک هویت گروهی یا اثبات حسن نیت نیز به‌کار گرفته شود، چون تبلیغات جایگزین مناسبی نیست و نمی تواند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| ارتباط برقرار کردن با شرکت یا موسسه‌ای که در جستجوی یک حامی مالی است کار نسبتا آسانی است. آژانس‌ها و مشاوران متخصصی هستند که حرفه‌شان پرداختن به امور اسپانسرشیپ یا حمایت مالی است.

 

برخی موسسات هم هستند که حتی تخصصی‌تر کار می‌کنند. برای مثال، فقط به امور مرتبط به حمایت مالی از تیم‌های فوتبال می‌پردازند. نشریاتی همچون PR Week (پی آر ویک در ماه مه سال 2014، نخستین سایت‌های بسیار مورد توجه خود را در ایالات متحده و بریتانیا و سپس یک سایت جدید در آسیا راه‌اندازی کرد) ستون‌های خاصی را به آگهی‌های طبقه‌بندی شده که در مورد موقعیت‌های مختلف حمایت مالی اطلاعاتی ارائه می‌دهند، اختصاص داده است. دفترچه‌های راهنما و سالنامه‌های زیادی هم هستند که اطلاعاتی مشابه در اختیار می‌گذارند.


سازما‌ن‌هایی که به‌دنبال حامیان مالی هستند می‌توانند از آژانس‌ها و دفترچه‌های راهنما کمک بگیرند، اما معمولا با شرکت‌ها تماس می‌گیرند چون فکر می‌کنند که آنها دسترس‌تر هستند. برخی شرکت‌ها فرمول‌هایی دارند که باید آنها را تکمیل کرد تا در جلسات ویژه سالیانه در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.


علیرغم آنچه در مورد راه‌کارهای تصمیم گیری برای حمایت مالی بیان شد، باید بگوییم که این موضوع هم واقعیت دارد که برخی تصمیمات هم بر اساس علایق و سلیقه های روسا، اتخاذ می‌شود. زمانی که نوبت به تصمیم گیری می رسد، تفاوت بین حمایت مالی از اپرا یا مسابقات گلف ممکن است به سلیقه شخصی رئیس بستگی کامل داشته باشد. بعدا در مورد انتخاب انجام شده توجیه هایی صورت می گیرد.


اهمیت برنامه‌ریزی و توافق کامل در معاملات حمایت مالی باید برای هر دو طرف روشن شود. سازما‌ن‌هایی که قرار است از آنها حمایت مالی بشود باید کاملا بدانند که توقع چه نوع کمک‌هایی و در طول چه مدت را می توانند داشته باشند. برخی حامیان مالی بر این عقیده هستند که موسساتی که قرار است از آنها حمایت شود نباید به کمک‌های مالی حامیان خود کاملا وابسته شوند؛ و شرایطی که طبق آن کمک‌های مالی صورت می گیرد باید کاملا مشخص و تفهیم شود.


بعلاوه ارزیابی باید به صورت بررسی اثرگذاری برنامه‌های اسپانسرشیپ در مقابل اهدافی که قرار بود به آن نائل شویم، انجام شود. این امر ممکن است به بررسی و نظارت بر بازتاب آنها در نشریات و رسانه‌های گروهی از نظر میزان،کیفیت و مناسبت آنها بپردازد.

چهلمین سالگرد سفر به اورست: DHL
 

هدف عمده پیک جهانی DHL در حمایت مالی از چهلمین سالگرد سفر به اورست، جلب مخاطبین عام رسانه‌های گروهی و افزایش آگاهی و اطلاعات نسبت به شرکت از طریق پوشش خبری با ظرفیت بالا بوده است. با ارسال خبر از بلندترین قله دنیا به میزکار ویراستاران سراسر دنیا، با استفاده از دوندگان نپالی، هلیکوپترها و تلفنهای ماهواره ای، DHL توانست توانمندی اش را به عنوان یک پیک جهانی ثابت کند.


برای شرکتی که پیام تبلیغاتی اش “هیچ کوهی آنقدرها بلند نیست” بوده است، اورست مورد مناسبی به نظر می رسد. اگرچه اورست قبلا فتح شده بود، اما این سفر که با تلاش “ربکا استفنز” به عنوان اولین زن انگلیسی که به قله رسیده است، صورت پذیرفت، خبری جالب توجه و دارای ارزش خبری است. شرکت تخمین زده است که پوشش خبری از این اقدام معادل 17 میلیون پوند بوده است.


در ارزیابی مشخص شد نه تنها مقداری که به آن اشاره شد، جمع آوری گردید، بلکه این خبر برای بینندگان و خوانندگان زیادی ترجمه شد در حالیکه این رقم تنها مربوط به تیترهای درشت صفحات اول اخبار و پخش تلویزیونی مربوط به این اقدام بوده است. تحقیقات آنها نشان می دهد که همه بازتابها مثبت بوده است و هیچ سرمقاله ای در مطبوعات ملی به رقبای شرکت اختصاص نیافته بود. (منبع: IPR)


اقداماتی که با استفاده از حامیان مالی به منظور شناساندن یک نام انجام می‌شود، مستلزم انجام یک سری تحقیقات در حین، قبل و بعد از این اقدامات است تا میزان اطلاع‌رسانی نام حامی مالی و ارتباط آن با اقدامات اسپانسرشیپ مشخص گردد.
در بعضی موارد، اگر هدف افزایش فروش باشد و هیچ فعالیت دیگری در آن زمان انجام نشود، ممکن است میزان فروش مورد بررسی قرار بگیرد.

نکات موجز


• ایجاد و پرورش روابط خوب با جامعه، شرایط کاری را مناسب‌تر می‌کند. هر سازمانی جامعه مربوط به خود را دارد که باید به آن توجه کند.


• شرکت‌ها و موسسات، مسولیت‌های اجتماعی دارند. انجام این مسولیت‌ها فقط به معنی ایثار و از خودگذشتگی نیست، بلکه منافع عمده و متقابلی نیز در پی دارد و می تواند به شرکت امتیاز قادر به رقابت بودن را نیز ارزانی کند.


• سازمان‌ها باید روابط اجتماعی شان را در راستای اهداف گروهی خود طراحی کنند و در اجرای راه‌کارهای خود، شفاف و با ثبات باشند.


• برنامه‌های روابط اجتماعی باید فراهم کردن تجهیزات و کمک هزینه، انتقال کارکنان، هزینه آموزش، یا استفاده از امکانات سایر شرکت‌ها را نیز در بر بگیرد تا بتواند در پروژه‌های محلی، ایجاد مرکزی برای بازدید کنندگان، ارتقاء محیط و برنامه‌ریزی برای جلسات سخنرانی نیز نقش شایسته ای ایفا کند. رسانه‌های محلی نیز حائز اهمیت هستند.


• گاهی اوقات اسپانسرشیپ یا حمایت مالی را به عنوان بخشی از برنامه‌های روابط اجتماعی در نظر می گیرند. علاوه بر آن ممکن است برای شناساندن یک نام، تقویت یک هویت گروهی یا اثبات حسن نیت نیز به‌کار گرفته شود، چون تبلیغات جایگزین مناسبی نیست و نمی تواند توجه رسانه‌ها را به خود جلب کند.


• ابزار متعددی، از ورزش گرفته تا سریال‌های تلویزیونی و رویدادها، برای حمایت مالی در اختیار قرار دارد. حامیان مالی و آنهایی که در جستجوی حمایت مالی هستند از طریق تبلیغات، آشنایان یا مشاوره تخصصی یکدیگر را می یابند. توافق هایی که در مورد اسپانسرشیپ صورت می گیرد باید به‌طور دقیق وکامل قیمت گذاری و سنجیده شود.

اختصاصی سایت شارا: شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)