رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: آموزش‌گریزی، مهم‌ترین چالش‌ و مانع ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی است

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، شامگاه روز پنجشنبه نهم دی‌ماه در ابتدای وبینار «فرصت‌ها و چالش‌های روابط‌عمومی در ایران»، طی سخنانی به اهمیت ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: «روابط‌عمومی یک حرفه تخصصی است و مدیران روابط‌عمومی باید دانش و مهارت‌های روز را داشته باشند تا بتوانند در این حرفه موفق باشند.»

  شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، شامگاه روز پنجشنبه نهم دی‌ماه در  وبینار «فرصت‌ها و چالش‌های روابط‌عمومی در ایران»، طی سخنانی به اهمیت ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: «روابط‌عمومی یک حرفه تخصصی است و مدیران روابط‌عمومی باید دانش و مهارت‌های روز را داشته باشند تا بتوانند در این حرفه موفق باشند.»


مهدی باقریان در ادامه، به چالش‌های موجود در زمینه ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، آموزش‌گریزی مدیران روابط‌عمومی است.»

وی گفت: متاسفانه عدم آگاهی از مزایای آموزش، عدم دسترسی به دوره‌های آموزشی مناسب، عدم جذابیت دوره‌های آموزشی و کمبود مدرسان به‌روز و آگاه به تحولات روابط‌عمومی به این آموزش‌گریزی دامن زده است.

باقریان با اشاره به حاکمیت تفکر سنتی بر نظام آموزشی مدیران روابط‌عمومی در ایران به عنوان یکی دیگر از دلایل مهم آموزش‌گریزی مدیران روابط‌عمومی گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران روابط‌عمومی ما اعتقاد دارند که با تجربه و دانشی که در طول سال‌ها کسب کردند، دیگر نیازی به شرکت در دوره‌های آموزشی ندارند. واقعا این نوع طرزتفکر به آموزش فاجعه‌بار است.

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه‌ی بحث آموزش‌گریزی مدیران روابط‌عمومی، گفت: فناوری‌های جدید همراه با تحولات فرهنگی و اجتماعی، تغییر در رفتار مخاطبان و مشتریان، پیچیدگی مسایل اجتماعی و چالش‌های جدیدی که سازمان‌ها و شرکت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند قطعا بر نحوه انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی تأثیرگذارند.

باقریان در ادامه، گفت: تبدیل روابط‌عمومی به یک حرفه تخصصی، محصول همین تغییرات است و معنی علمی آن این است که یک مدیر و متخصص روابط‌عمومی هم به دانش و هم به مهارت‌های گسترده‌ نیاز دارد که از طریق آموزش، به‌روزرسانی دانش و اطلاعات از طریق مطالعه منابع آموزشی به شکل‌های مختلف و همچنین شرکت در رویدادهای علمی حاصل می‌شود.

رئیس موسسه کارگزار روابط‌عمومی در تکمیل صحبت‌های خود تاکید کرد حفظ دانش و مهارت‌های روز برای کسی که می‌خواهد در حوزه روابط‌عمومی کاری و حرفی برای گفتن داشته باشد از نان شب واجب‌تر است.

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، در ادامه، راهکارهای مختلفی برای ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی ارائه داد و گفت: مهم‌ترین روش ارتقای سطح علمی مدیران روابط‌عمومی، تدوین یک برنامه‌ ملی آموزش برای مدیران روابط‌عمومی، استفاده از روش‌های آموزش پیشرفته، تولید مواد و محتوای آموزشی مناسب و متناسب با نیازهای مدیران و ارزیابی و سنجش برنامه‌های آموزشی است.

باقریان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش تشکل‌های روابط‌عمومی از جمله متخصصان روابط‌عمومی در سطح ارتقای علمی مدیران روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: انجمن متخصصان روابط‌عمومی به طور کلی در برنامه‌های آموزشی به شکل‌های مختلف مدرس، مشاور، طراح برنامه‌های آموزشی، سخنران، داور، مجری، مولد منابع آموزشی و گاهی هم در قالب حمایت‌های اعتباری حضور موثری دارد و حتی در تدوین سرفصل‌های ملی آموزش مشارکت دارد.

رئیس موسسه کارگزار روابط‌عمومی در خصوص برخی از برنامه‌های آتی انجمن متخصصان روابط‌عمومی به برگزاری “نخستین دوره آنلاین توانمندسازی مدیران روابط‌عمومی” اشاره کرد و گفت: نخستین دوره آنلاین توانمندسازی مدیران روابط‌عمومی با هدف ارتقای سطح علمی و توانمندسازی مدیران روابط‌عمومی در زمینه‌های مختلف این حوزه برگزار می‌شود و جزییات آن به‌زودی اعلام می‌گردد.
 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقادهای همکاران از عملکرد تشکل‌های روابط‌عمومی، اظهار داشت: برخی از این انتقادات را قبول داریم اما واقعیت این است که تشکل‌های روابط‌عمومی هم با محدودیت‌های زیادی رنج می‌برند. نه بودجه کافی در اختیار دارند. نه امکانات لازم و از همه بدتر نه افرادی از خانواده روابط‌عمومی که حاضر باشند بخشی از زمان و انرژی خودشان را برای اعتلای روابط‌عمومی در این تشکل‌ها صرف کنند.

 

باقریان در ادامه تصریح کرد: از همین تربیون از دوستانی که می‌توانند پیشنهادها و خواسته‌های به‌حق همکاران‌شان را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند، دعوت می‌کنیم تا از این فضای کاری که از طرف انجمن‌ها برای آنها فراهم است، استفاده کنند. با این حال، اگر فکر کنیم که فقط دیگران و یا تشکل‌ها مسئول حل مشکلات و چالش‌های حوزه روابط‌عمومی هستند و خودمان هیچ مسئولیتی در این زمینه نداریم، هرگز به نتیجه نخواهیم رسید.

 

رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در پایان خطاب به همکارانش اظهار داشت: اگر علاقه‌مند ‌به حل مشکلات و چالش‌های موجود در روابط‌عمومی و در نیتجه اعتلای روابط‌عمومی در ایران هستیم همه باید آستین‌ها را بالا بزنند و هیچ ‌کس حق ندارد سهم خود را در پسرفت یا پیشرفت روابط‌عمومی نادیده بگیرد و به گردن این‌وآن بندازد. همه در سطوح فردی، سازمانی و ملی در توسعه روابط‌عمومی باید مشارکت داشته باشند در غیر این‌صورت هیچ‌یک از مشکلات و چالش‌های روابط‌عمومی حل‌وفصل نخواهد شد هر چند از این اظهارات خوش‌مان نیاید.

 

رئیس موسسه کارگزار روابط‌عمومی در جمع‌بندی نهایی گفت: توسعه روابط‌عمومی در ایران، نیازمند تلاش همه شاغلان روابط‌عمومی، تشکل‌های هنرهشتم، همه سازمان‌ها و مدیران ارشد و میانی آن، دولت و نهادهای حاکمیتی است. مجددا تکرار می‌کنم با مشارکت و همکاری همه می‌توانیم شاهد توسعه روابط‌عمومی به جایگاه واقعی خود در جامعه و سازمان‌ها باشیم و لاغیر.

 

گفتنی است وبینار «فرصت‌ها و چالش‌های روابط‌عمومی در ایران» به همت انجمن روابط‌عمومی ایران شعبه آذربایجان شرقی و با مدیریت آقای ابراهیم مولایی رییس این انجمن برگزار شد.
 

 

انتهای پیام/