برنامه ریزی برای ترویج محصولات اسلامی در مالزی

تبلیغ محصولات حلال در مالزی در سطح وسیعی برپایه عملی نمودن اطلاع رو به رشد از محصولات و خدمات حلال فراتر از غذای حلال و افزایش تقاضای چنین محصولاتی در سراسر جهان گسترش یافته است (سیتی خدیجه، 2008) منتشر شده است. شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی (Matrade) نیز نقش حیاتی در توسعه صنعت حلال و ارائه راههای تجارت برای پیدا کردن بازار برای محصولات و خدمات خود در خارج از کشور دارد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) برنامه ریزیهای مختلفی برای ترویج محصول اسلامی توسط دولت مالزی از طریق وزارت صنعت و تجارت بین المللی وجود دارد. گروه انجمن سرمایه گذاری بانک توسعه اسلامی مالزی از سال 2012 در کوالالامپور تاسیس شد و خطوط اصلی برنامه و طرح تجارت بین مالزی و بانک توسعه اسلامی را به منظور بالا بردن مشارکت بانک توسعه اسلامی با بخش خصوصی مالزی ترسیم نمود.


از طریق این طرح، بخش خصوصی مالزی به صورت مستقیم به دیگر کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی از طریق بانک توسعه اسلامی/ برنامه مشارکت کارمندان دولت مرتبط است.


علاوه بر آن، آنها فرصتهای سرمایه گذاری را در این کشور خصوصاً به سرمایه گذاران مازاد سرمایه شورای همکاری منطقه خلیج فارس(GCC) ترویج می نماید. انجمن همچنین فرصت ایده آلی برای مالزی است تا به تعامل با این گروه از کارآفرینان موفق از کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی بپردازد، افرادی که صاحبان سرمایه و بنیانگذاران قدرت تجارت هستند.


تبلیغ محصولات حلال در مالزی در سطح وسیعی برپایه عملی نمودن اطلاع رو به رشد از محصولات و خدمات حلال فراتر از غذای حلال و افزایش تقاضای چنین محصولاتی در سراسر جهان گسترش یافته است (سیتی خدیجه، 2008) منتشر شده است. شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی (Matrade) نیز نقش حیاتی در توسعه صنعت حلال و ارائه راههای تجارت برای پیدا کردن بازار برای محصولات و خدمات خود در خارج از کشور دارد.


شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی مسئول سازماندهی رویدادهایی مانند نمایشگاه بین المللی حلال مالزی است. هدف نمایشگاه بین المللی حلال مالزی از تسهیل فروش مواد مصرفی، محصولات و خدمات درجه یک حلال در سطح جهانی است. این نمایشگاه تجارت سالانه عملاً بزرگترین فعالان صنعت حلال هستند. به عنوان یک بازار تجارت بین المللی با تمرکز بر محصولات حلال، نمایشگاه بین المللی حلال مالزی حمایت بازدید کنندگان و غرفه داران وفادار را جذب می کند.


این نمایشگاه مفهوم حلال را در تمام ابعاد آن از داروها و محصولات گیاهی، محصولات آرایشی و مراقبتهای بهداشتی گرفته تا سرمایه گذاری اسلامی، بانکداری و تکافل شامل می شود. هر سالانه از زمان آغاز به کار خود، نمایشگاه بین المللی حلال مالزی میزبان بیش از 500 خریدار بوده و شرکت کنندگان نمایشگاه بین المللی حلال مالزی را به رقابت با مالزی وا می دارند. (MATRADE، 2012)


پارکهای حلال نیز طرح دیگری از توسعه صنعت حلال در مالزی است. پارک حلال اساسا یکی از زیرساختهای تسهیل رشد صنعت حلال مالزی است. پارک حلال – انجمن تجارت حلال گراست که در املاک مشاع ساخته شده که در آنجا پشتیبانی از زیرساختها و خدمات ارائه می شود. شرکت توسعه صنعت حلال به موفقیت ایجاد پارکهای حلال در مالزی با جذب شرکتهای خارجی، بویژه شرکتهای بزرگ چند ملیتی، با سرمایه گذاری در 20 پارک حلال سراسر کشور کمک می کند.


مالزی به عنوان مرکز دانش تجارت و توسعه سرمایه گذاری محصولات و خدمات حلال بواسطه نمایشگاه بین المللی حلال مالزی و انجمن جهانی حلال به عنوان دریچه بین المللی تجارت حلال معرفی خواهد شد (MANTRADE، 2011). به غیر از مواد غذایی، تقاضای جهانی برای محصولات و خدمات حلال شامل محصولات غیر غذایی چون محصولات مراقبت شخصی، لوازم آرایشی، داروسازی و همچنین خدماتی که رستورانها و هتلها، بانکداری و امور مالی، گردشگری و تدارکات را پوشش می دهد. (دکتر جمیله احمد دانشیار دانشگاه سینس مالزی، مالزی)

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)