رکورد تازه آمازون: یک میلیون ربات در انبارها، کاهش بی‌سابقه نیروی انسانی
استفاده روزافزون آمازون از ربات‌ها به‌جای کارگران، نه‌تنها شرایط کاری را بهبود نداده بلکه با کاهش امنیت شغلی و افزایش آسیب‌ها همراه بوده است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || همزمان با تلاش کارگران انبارهای آمازون برای ایجاد اتحادیه و دستیابی به دستمزد و شرایط کاری بهتر، آن‌ها با صحنه‌ای مواجه شده‌اند که نیروی انسانی در خطوط کاری به‌تدریج جای خود را به ربات‌ها می‌دهد. براساس گزارش تازه‌ای از وال‌استریت ژورنال، شرکت آمازون اکنون بیش از یک میلیون ربات در انبارها و مراکز سفارش خود مستقر کرده است. در مقایسه، این شرکت بیش از ۱.۵۶ میلیون نیروی انسانی دارد که بیشتر آن‌ها در همان مراکز مشغول به کارند.

تا کنون، ربات‌های آمازون بیشتر به عنوان بخشی از روند کاری بوده‌اند تا جایگزین کامل انسان‌ها؛ هرچند گزارشی در ماه گذشته نشان داد که این شرکت مشغول آزمایش ربات‌های انسان‌نما برای کارهایی مانند تحویل کالا است. با این حال، آمازون به‌وضوح در حال کاهش اتکا به نیروی انسانی است، درحالی‌که میزان «بهره‌وری» خود را افزایش می‌دهد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، شمار کارگران در هر مرکز به ۶۷۰ نفر رسیده که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر است. همچنین حدود ۷۵٪ از تحویل‌های آمازون اکنون در جایی از مسیر خود با ربات‌ها تعامل دارند. تعداد بسته‌هایی که هر کارگر در یک مرکز حمل می‌کند، از ۱۷۵ مورد در سال ۲۰۱۵ به ۳۸۷۰ رسیده است.

در تئوری، استفاده از ربات‌ها باید به کاهش فشار کاری نیروی انسانی منجر شود؛ اما این موضوع در داده‌های موجود منعکس نشده است. مطالعه‌ای از سوی «مرکز توسعه اقتصادی شهری دانشگاه ایلینوی شیکاگو» نشان می‌دهد که ۴۱٪ از کارگران انبارهای آمازون دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و حدود ۷۰٪ از آن‌ها برای بهبودی ناچار به مرخصی بدون حقوق شده‌اند. همچنین اداره ایمنی و بهداشت شغلی وزارت کار آمریکا گزارش داده که مراکز آمازون به‌طور مداوم در تأمین ایمنی کارگران ناکام‌اند و آن‌ها را در معرض شرایط پرخطر قرار می‌دهند.

به‌جای کاهش فشار کاری، به نظر می‌رسد برنامه بلندمدت آمازون حذف کامل کارگران از روند کار باشد. ماه گذشته، اندی جسی (Andy Jassy)، مدیرعامل آمازون، در نامه‌ای به کارکنان، از ادغام گسترده هوش مصنوعی و اتوماسیون در شرکت سخن گفت و تأکید کرد که در آینده «به تعداد کمتری از انسان‌ها برای انجام برخی مشاغل فعلی نیاز خواهیم داشت». به‌جای بهبود شرایط کار، آمازون در حال حذف انسان‌ها از این مشاغل و فهرست حقوق خود است.

افزون بر ربات‌های انسان‌نما، آمازون در حال آزمایش انواع مختلفی از ربات‌ها در آزمایشگاه‌های نوآوری خود است. براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این شرکت حتی هوش مصنوعی را به ربات‌های خود اضافه کرده تا بتوانند به فرمان‌های صوتی پاسخ دهند. اما چه کسی باقی خواهد ماند تا با آن‌ها صحبت کند؟ این پرسشی است که هنوز پاسخی ندارد.

نویسنده: ای.جی. دلینگر | تاریخ: ۱ ژوئیه ۲۰۲۵ | منبع: گیزمودو (Gizmodo)