روابط‌عمومی در جنگ اول جهانی

فعالیت‌های کریل اثرات عمیقی درفرهنگ امریکا گذاشت. «برنیز» می نوسید:

« این جنگ جهانی بود که چشمان روشنفکران معدود امریکا را در کلیه شئون زندگی به امکانات و نتایج تجهیز افکار عمومی باز کرد.»

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| روابط‌عمومی تا جنگ اول جنبه تدافعی داشت. دردوران جنگ جهانی اول بود که جنبه تهاجمی پیدا کرد و در این دوره «جرج کریل» و کمیته معروف «اطلاعات عمومی» که تحت ریاست وی تشکیل شده بود قدرت روابط‌عمومی و اصول تجهیز افکار عمومی را به نحو بی‌سابقه‌ای به ثبوت رسانیدند.

 

مبارزه برای فروش اوراق قرضه دولتی بنام «وام آزادی» به صاحبان صنایع و مؤسسات بازرگانی نشان داد که چگونه می توان از اصول روابط‌عمومی برای پیشبرد مقاصد به نحو مؤثر استفاده نمود. در دوران جنگ جهانی اول کمیته کریل یک عده مأموران روابط‌عمومی تربیت کرد که بعدها با استفاده از تجارب دوران جنگ خود منشاء خدمات ذی قیمتی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شدند. از جمله شاگردان کریل که کسب اشتهار کردند «برنیز» و «جان برایس جونز» بودند. اصولی که جونز برای جمع آوری اعانات بکار می برد امروز هم رایج و متداول است. «برنیز» کتابی در روابط‌عمومی تألیف کرده که در همین کتاب مورد استفاده بوده است.


کمیته اطلاعات را پرزیدنت ویلسون بنا به پیشنهاد جرج کریل که از هواخواهان پرشور و از دوستان صمیمی وی بود بوجود آورد. کریل یک روزنامه نویس ماهر و ورزیده بود و انتخاب او از طرف پرزیدنت ویلسون که خود در هنر ارتباط با مردم احاطه و استادی کامل داشت انتخاب بسیار بجا و به موردی بود.

 

نتایج این انتخاب و فعالیت‌های کمیته اطلاعات در کتابی که کریل نوشته به طرز شیوائی وصف شده است دو نویسنده دیگر بنام «ماک» و «لارسون» فعالیت‌‌های کمیته اطلاعات را در کتابی بنام «چگونه امریکا به کمک الفاظ جنگ را برده وصف نموده‌اند مطالعه هر دو کتاب برای کسانی که علاقه دارند در روابط‌عمومی مهارت و ورزیدگی پیدا کنند بسیار مفید خواهد بود.


فعالیت‌های کریل اثرات عمیقی درفرهنگ امریکا گذاشت. «برنیز» می نوسید:


« این جنگ جهانی بود که چشمان روشنفکران معدود امریکا را در کلیه شئون زندگی به امکانات و نتایج تجهیز افکار عمومی باز کرد.»