9 نکته عالی برای توضیح اخبار ویروسی برای روابط‌عمومی

هدف از ویدیوهای توضیح‌دهنده این است که حقایق داستان را بررسی کنند و آنها را به ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین شکل ممکن تحریر و ارائه کنند. اینها به گونه ای ارائه می شوند که به مردم امکان می دهد آن حقایق را ببینند و عمق روایت را درک کنند. هدف این است که یک موضوع پیچیده را به روشن ترین و ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| توضیح دهنده اخبار ویروسی (viral news explainer) سبک نسبتا جدیدی از محتواست که محبوبیت روزافزونی پیدا می کند. راس اتکینز، روزنامه‌نگار و مجری خبر، این مفهوم را در بی‌بی‌سی پیشگام کرده است، جایی که بسیاری از توضیح‌دهنده‌های او با میلیون‌ها بازدید، نه تنها در بریتانیا، بلکه در سرتاسر جهان، در فضای مجازی منتشر شده‌اند. این 9 نکته توضیح دهنده اخبار ویروسی برای متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات از نحوه ایجاد ویدئوهای خبری ویروسی راس و بی بی سی الهام گرفته شده است.

1) هدف داشته باشید

هدف از ویدیوهای توضیح‌دهنده این است که حقایق داستان را بررسی کنند و آنها را به ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین شکل ممکن تحریر و ارائه کنند. اینها به گونه ای ارائه می شوند که به مردم امکان می دهد آن حقایق را ببینند و عمق روایت را درک کنند. هدف این است که یک موضوع پیچیده را به روشن ترین و ساده ترین شکل ممکن توضیح دهیم.

2) داستان بگویید

ویدیوهای توضیح دهنده برای داستان هایی ساخته شده اند که مردم را ترغیب می کنند و داستانی را بیان می کنند که مردم می خواهند بیشتر از آن بشنوند.

3) واقعیت ها را جمع آوری کنید

با جمع‌آوری آنچه که فکر می‌کنید تمام اطلاعات و حقایق مرتبط به یک سند مشترک است، شروع ‌کنید. هنگامی که همه عناصر جمع شدند، به این فکر کنید که چگونه می توانید یک داستان را از ابتدا تا انتها تعریف کنید …

4) لحن و ریتم

تلاش آگاهانه ای برای درست کردن ریتم داستان وجود دارد. این بدان معناست که هر کلیپ خبری استفاده شده به طرز بی رحمانه ای ویرایش می شود تا ببیند آیا هشت ثانیه ریتم بهتری نسبت به 12 ثانیه دارد یا خیر. فیلمنامه‌ها همچنین دارای ریتم هستند و از تکنیکی استفاده می‌کنند که در آن مدام به نقطه‌ی بعدی پرتاب می‌شوند. اغلب این به معنای تکرار یک کلمه یا عبارت است.

5) تمرین باعث کامل شدن می شود

ویدیوهای توضیح دهنده نه تنها کاملاً برنامه ریزی شده اند، بلکه بی رحمانه نیز تمرین می شوند. این تمرین همچنین فرصتی برای ویرایش و تغییر فیلمنامه و کلیپ ها برای اطمینان از درست بودن ریتم است.

6) کمتر، بیشتر است

در بازگرداندن داستان به عناصر اساسی آن کاملاً بی رحم باشید. به یاد داشته باشید که هدف این است که با بیان داستانی که مردم می خواهند بیشتر از آن بشنوند، یک موضوع پیچیده را به واضح ترین شکل ممکن توضیح دهید.

7) بررسی و دوبار بررسی کنید

بسیار مهم است که هر واقعیت و رویدادی چند بار بررسی شود. گاهی اوقات برای بررسی حقایق مختلف به بیش از یک متخصص نیاز است. افراد روابط‌عمومی و ارتباطات باید به همان اندازه سختگیر باشند و آنچه را که یک شخص یا منبع تحت عنوان واقعیت به شما منتقل می کند را بدون بررسی نپذیرید و آنها را مورد راستی آزمایی قرار دهید.

8) پلتفرم را درک کنید

محتوا پادشاه نیست. نیاز به توزیع دارد. به سیستم های توزیع دیجیتال نگاه کنید و انتخاب پلتفرم های مناسب برای نشر محتوا بسیار مهم است. به نظرات کارشناسان هر پلتفرم گوش دهید و از نظرات آنها یاد بگیرید تا کار خود را بهبود ببخشید. فکر می‌کنم ویدیوهای توضیح‌دهنده روی TikTok به خوبی کار می‌کنند، اما دلیل اینکه برخی‌ها هنوز از آن استفاده نمی‌کنند این است که می‌خواهند مطمئن شوند که وقتی این کار را انجام می‌دهند، آن را درست انجام می‌دهند.

9) صبر یک فضیلت است

ایجاد یک مخاطب درگیر زمان می برد. اگر انتظار موفقیت یک شبه را دارید، یا محکوم به شکست هستید یا باید بسیار خوش شانس باشید.

 

منبع انگلیسی:  www.bizcommunity.com

منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
استوارت بروس | 27 ژانویه 2022 | روابط‌عمومی