شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در اوایل سال جاری، متاورز تنها چیزی بود که از برندها و کسبوکارها خواسته شد تا استراتژیهای دنیای مجازی خود را در اسرع وقت شروع کنند یا برای مرگ سریع و حتمی آماده شوند اما تحقیقات جدید از شرکت مشاوره جهانی Protiviti که با مشارکت دو سوم مدیران تجاری جهانی و دانشگاه آکسفورد انجام شده، نشان میدهد متاورس تأثیر اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت و برای موفقیت تجاری شرکتها در ده سال آینده مهم خواهد بود.
این نظرسنجی نشان داد که 70 درصد از رهبران گفتند که متاورس تا حدودی یا به شدت برای تجربه و وفاداری مشتری در دهه آینده مهم خواهد بود. وقتی از آنها پرسیده شد که چگونه پیشبینی میکنند که از متاورس برای جذب مشتریان استفاده کنند، 79 درصد گفتند برای اهداف “بازاریابی/ تبلیغات”.
اینها فقط برنامههای فرضی نیستند – تقریباً نیمی (45 درصد) از رهبران تجارت جهانی گزارش دادند که شروع به استفاده از متاورس برای تعامل با مشتریان کردهاند و 20 درصد دیگر نیز برنامههایی را برای انجام این کار در سال آینده گزارش کردهاند.
با این حال همه به متاورژن خوشبین نیستند. این تحقیق تفاوت قارهای را در مورد اشتیاق متاورس نشان داد. 85 درصد از مدیران مورد بررسی در آمریکای شمالی گفتند که متاورس تا حدودی یا بسیار برای موفقیت تجاری آینده آنها مهم خواهد بود. این درصد در آسیا و اقیانوسیه (57 درصد) و اروپا (46 درصد) به میزان قابل توجهی کمتر است.
این نظرسنجی نشان داد که 65 درصد از مدیران آمریکای شمالی گزارش دادهاند که قبلاً یک استراتژی متاورز را در پیش گرفتهاند که به مراتب از اروپا (32 درصد) و آسیا اقیانوسیه (27 درصد) پیشی گرفته است.
از نظر فناوریهای نوظهور مورد نیاز برای پیادهسازی متاورس، مدیران گزارش دادند که بیشترین اشتیاق را در مورد «واقعیت افزوده، مجازی و توسعهیافته» (65 درصد) و «هوش مصنوعی» (58 درصد) دارند.
هزینه تاکنون مانع اولیه اجرای متاورس بوده است و 44 درصد از مدیران آن را به عنوان بزرگترین مانع گزارش کردهاند.
در این مطالعه 250 عضو هیئتمدیره، مدیران C-suite و دیگر رهبران تجاری در 15 کشور که 30 صنعت مختلف را نمایندگی میکنند، آینده متاورس را مورد بررسی قرار دادند.
این مطالعه از ژانویه تا مارس 2023 انجام شد.
|
نظر بدهید