به بهانه روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی

محمد امامی – این روز فرصت مغتنمی است تا آهنگ حرکت‌هایمان را بر روی موج مردم‌داری و مردم‌مداری بازتنظیم کنیم و رویکردهای روابط‌عمومی را به آن سمت و سو ببریم. بنابر این ترجیح می‌دهم به جای تعارف و انشاء‌های زیبا، به نکات کاربردی و راهکارهای بهبود شرایط بپردازم.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| مردم‌داران سنگ صبور و ارتباطگران صمیمی و خدمتگزاران صدیق روابط‌عمومی که با بال‌های دانش و پژوهش و بینش و مهارت، پرچم مردم‌داری و مردم‌مداری را بر فراز میهن اسلامی‌مان ایران برافراشته نگاه می‌دارند.

روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی بر شما عزیزان پرتلاش مبارک باد.

این روز فرصت مغتنمی است تا آهنگ حرکت‌هایمان را بر روی موج مردم‌داری و مردم‌مداری بازتنظیم کنیم و رویکردهای روابط‌عمومی را به آن سمت و سو ببریم. بنابر این ترجیح می‌دهم به جای تعارف و انشاء‌های زیبا، به نکات کاربردی و راهکارهای بهبود شرایط بپردازم.

یکی از این راهکارها اقداماتی است که می‌تواند ما را در هم‌جهت شدن با رسالت‌های روابط‌عمومی و پیشبرد اهداف و برنامه‌های حرفه‌ای روابط‌عمومی یاری رساند، پی‌ریزی ارتباطاتی موثر و چندسویه با ذینفعان و مخاطبان سازمان است و پیش‌نیاز این اقدامات، ایجاد جاذبه‌های درونی علمی و مهارتی است.

باید گفت همه کارگزاران روابط عمومی باید ضمن تعامل کارآمد و اثربخش با مدیران ارشد سازمان، با رعایت این ۱۲ موضوع زمینه های پذیرش و نگرش مثبت مدیران و همکاران سازمان به روابط عمومی را فراهم آورند:

۱) خدامحوری، اخلاق‌مداری و مردم‌داری
۲) حفظ کرامت انسانی همه کارکنان و مدیران
۳) تلاش و مشارکت برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده
۴) رعایت ادب و صداقت و درست کرداری و وفای به عهد
۵) شناخت و آگاهی از نیازها و انتظارها و احساس کارکنان و مدیران
۶) شناخت و آگاهی از نیازها و برنامه‌ها و اولویت‌ها و امکانات سازمان
۷) جلب مشارکت کارکنان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و مسایل مهم سازمان
۸) پرهیز از روش‌های تحکمی، تهدیدآمیز و سرکوبگرانه و دروغ و فریبکاری و ریاکاری
۹) تلاش برای تامین نیازها،انتظارها و خواسته‌های منطقی و قانونی کارکنان و مدیران
۱۰) ترویج گفت و گو و نقادی و نقدپذیری برای دستیابی به تفاهم و گشودن باب همدلی
۱۱) ارتقای بینش، دانش و مهارت‌های تخصصی روزآمد و اثربخش برای کارگزاران روابط‌عمومی
۱۲) ترویج فرهنگ عذرخواهی و عذرپذیری، به جای ترویج رفتارهای مچ‌گیرانه و کینه‌توزی و هتاکی

در پایان مجددا ۲۷ اردیبهشت، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی را به همه فعالان این عرصه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و برای همگی آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

محمد امامی