شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– نخستین پوستر در میانه قرن 19 میلادی در فرانسه طراحی شد. این پوستر تبلیغاتی بود برای یک محصول جدید که توسط یکی از شرکت های فرانسوی ارائه شده بود. در کمتر از 10 سال استفاده از پوسترها در سراسر فرانسه و سایر کشورهای اروپایی متداول شد. آنها همچنین از پوستر به منظور اهداف ترویجی برای تئاترها، شوهای اوپرا و رویدادهای عمده در پاریس و اطراف فرانسه استفاده می کردند. «پدر پوستر» ژول شِرت برای نخستین بار به اهمیت پوستر به عنوان یک تصویر هنری پی برد. ما کار هنری زیبای هنری تولوز لوترک را برای ترویج مولن روژ و سایر تئاترها در زمان خودش می ستاییم.
پوستر مولن روژ
همانند بسیاری از رسانه های چاپی، هنر گرافیک بستگی به نوآوری های مطبوعات چاپی داشت. این نوآوری ها به تولیدات توده ای پوستر در همه اندازه ها و اشکال کمک کرد.
پوستر عمو سام من تو را می خواهم
امروز پوسترها همچنان برای ترویج تئاتر، فیلم ها، رویدادها و … و آنچه که در دهه 1800 میلادی کاربرد داشته است به کار می رود. مواردی نظیر طراحی و تبلیغات نیز هنوز در پوسترهای امروزی وجود دارند.
پوستر همبرگر و کوکاکولا 25 سنت
وقتی مواردی را در شکل گرافیکی طراحی می کنید، هدف پوستر و انتشار آن باید در اولویت توجه شما قرار داشته باشد. این پوستر به احتمال زیاد قرار است در مکانی عمومی به نمایش گذاشته شود، در جایی که به احتمال زیاد باید در رقابت با محیط پیرامونش و سایر پوسترها بیشتر به چشم بیاید.
وقتی یک پوستر را طراحی می کنید، نخستین تصمیم برای اندازه و شکل طراحی آن می باشد. این مساله را می توانید با نمایش سایت کنترل کنید.
در اینجا چند اندازه محبوب که به خدمت مصارف گوناگون گرفته می شود درج می کنیم:
عمودی و افقی: متداول ترین اندازه ها عبارتند از: 2/81*11، 11*17 و 22*34.
پوستر در قطعات بزرگ: متداول ترین اندازه ها عبارتند از: عرض 24 و عرض 36.
در ادامه به 9 نکته مهم در طراحی گرافیکی پوسترهای فاخر می پردازیم. توجه به این موارد باعث می شود که پس از طراحی پوستر، نکته ای را از قلم نیانداخته باشید و کار طراحی به خوبی به پایان برسد.
1. تدارک اطلاعاتی که قرار است توسط پوستر منتقل شود. مهمترین (یا نام رویداد) باید بزرگترین و درخشان ترین بخش پوستر باشد.
2. درباره اندازه، نسبت ها و شکل پوستر تصمیم بگیرید. پوستر شما می تواند کوچک (در قطع نامه) یا بزرگ (اندازه بیلبورد!) باشد.
3. درباره مکان پوستر تحقیق کنید. آیا محل مناسبی برای آن سراغ دارید؟ شما نمی خواهید که یک باغ زیبا را در یک سایت ساختمانی ترویج کنید.
4. در این روزهای فناوری های ارتباطی، داشتن یک وبسایت یا صفحه اصلی برای رویدادتان و دریافت یک QR کد یا لینک (لطفا نام ساده ای را برایش انتخاب کنید!) که به به وبسایت تان متصل شود است. با این کار افراد به راحتی می توانند آن را توسط گوشی های همراه هوشمند خود اسکن کنند.
5. اطلاعاتی که می خواهید منتقل شود به گونه ای ساده ارائه دهید. بگذارید تکرار کنم، اطلاعات برای انتقال باید به ساده سازی شود. شما باید زمان کوتاهی را برای بیان پیام خود اختصاص دهید. بنابراین پوستر خود را با ملقمه ای از اطلاعات در هم و بر هم که می تواند از طریق وبسایت دریافت شود، شروغ نکنید.
6. نسخه هایی با مقیاس کوچک از طراحی خود تهیه کنید. این کار دو هدف را دنبال می کند: اول اینکه شما می توانید از طراحی در صفحه وب یا ایمیل خود استفاده کنید و دوم اینکه به راحتی می توانید از آن پرینت دریافت کرده و بر روی دیوار نصب کرده و از آن پشتیبان تهیه کنید…آیا می توانید آن را به راحتی بخوانید؟ آیا جلب توجه می کند؟
7. فضای میان عناصر را در نظر داشته باشید. از رنگ ها یا فضاهای سفید نترسید.
8. سبک حروف را چند بار بررسی کنید و به ویژه طراحی و رویدادی را که می خواهید معرفی کنید را در نظر داشته باشید. در این کار افراط نکنید. دو یا سه بار بررسی کافی است. از هر سبکی برای همان نوع رویداد استفاده کنید. اگر پوستر شما برای سیرک استفاده می شود، سبک آن نیز باید از موضوع تبعیت کند. همچنین به این نکته فکر کنید: «آیا می توانم آن را بخوانم؟»
9. اطمینان حاصل کنید که پیام شما به وضوح و به صورت پویا قابل دریافت است. از کلمات ساده استفاده کنید. پیامتان را تا می توانید کوتاه ارائه دهید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید