شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنها با برگزاری یک جلسه یا همایش و انجام چند کار کلیشهای و روزمره، نشانه روابط عمومی موفق نیست؛ بلکه درست و با تدبیرحرکت کردن در مواقع بحرانی و پرهیز از حاشیهسازی است که روابط عمومی را محک میزند.
فریبرز حمیدی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای ادارات اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استانها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه شوق اداری است که به ایدههای نوین و تفکر خلاق و هنر نیاز دارد.
وی با تشکر از زحمات روابط عمومیهای استانی خصوصا در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: جهاد علمی و آموزشی که در ایام کرونا و به همت روابط عمومیهای استانها به تصویر کشیده شد زمینه اجتماعی شدن آموزش و پرورش را فراهم کرد.
به آینده نگری و به روزرسانیهای همگام با جامعه نیاز داریم
حمیدی با اشاره به اینکه منتقدان به ما دانش میدهند و برای زندگی کردن به دانش نیاز داریم، گفت: اگر سرعت تغییرات برون سازمان از درون سازمان بیشتر باشد آن سازمان موفق نخواهد بود لذا به آیندهنگری و بهروزرسانیهای همگام با جامعه نیاز داریم.
وی با اشاره به ۹گزاره مهمی که روابط عمومی ها باید در نظر داشته باشند، ادامه داد: کار تیمی مهم است و لزوم کار تیمی اعتماد افراد به یکدیگر است لذا زیربنای کار روابط عمومی اعتماد است تا کار تیمی شکل بگیرد.
حمیدی اضافه کرد: تصمیم درست اگر دیر اتخاذ شود، تصمیمی غلط خواهد شد لذا سرعت عمل در کار روابط عمومی مهم است. همچنین روشهای مدیریتی با شرایط روز باید تغییر کند و تعریف جدید مدیریت، هنر انجام کار با دیگران است.
باید بر توهم دانایی مدیران، توفق یابیم
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش مبتنی بر نیازهای فعلی است و توسعه بر نیازهای آینده متکی است لذا ما باید به فکر توسعه همکاران خود باشیم؛ علت شکستها، راه حلهای اشتباه است لذا باید در مسائل برای حل مشکلات دقت کنیم؛ روابط عمومی باید امید، انگیزه، علاقه و شور در مخاطبان خود ایجاد کند و لذا باید بر توهم دانایی بر مدیران توفق یابیم تا از واکنشهای منفی جلوگیری کنیم؛ سختکوشی، نظم و خلاقیت مهمترین عامل در موفقیت است لذا با سختکوشی میتوانیم به طور مرتب زوایای یک برنامه را تحلیل کنیم.
وی با بیان اینکه در صورتی که گزارههای بالا رعایت شوند به خروجیهای ثمر بخشی منجر میشود که به ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت و بر اجتماعی کردن آن تأثیرگذار خواهد بود.
حمیدی بر در نظرگیری اصول، صداقت برای جلوگیری از کارهای ظاهری، کیفیت نظام روابط عمومی مبتنی بر اطلاع رسانی، توسعه مشارکت، اقناع و ترغیب، پاسخگویی توأم با مسؤولیت؛ قابلیت محاسبه فعالیتها؛ مخاطب محوری مبتنی بر اطلاع رسانی شفاف به مخاطبان که منجر به شفافیت میشود، تأکید کرد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت ارتقای روابط عمومیها گفت: تحقیق و افکار پژوهی، بهرهگیری از نیروی انسانی مجهز به دانش روز، اخلاق مداری و … از مواردی است که روابط عمومیها باید در نظر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش و اقدام برنامهریزی سنجیده شده توسط روابط عمومی و بین ذینفعان و سازمان شکل بگیرد، گفت: باید روابط عمومی تحلیلگر شویم به طوریکه به مدیران مشاوره بدهیم و با نیازسنجی، برنامهریزی، اجرا و ارزیابی به اهداف خود نائل شویم.
حمیدی با بیان اینکه روابط عمومی باید بر مدار اطلاعیابی، اطلاع شناسی و اطلاع رسانی شکل بگیرد، گفت: باید نیازهای مردم و سازمان شناسایی شوند و بر این اساس تحلیلگری صورت بگیرد.
تحقیق و افکار پژوهی
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان نکاتی برای ارتقای جایگاه روابط عمومیها، گفت: اولین مورد، تحقیق و افکار پژوهی است، کاری که امروزه روابط عمومیهای هوشمند و مدرن انجام میدهند، تحقیقات گسترده در عرصه روابط عمومی است. امروزه بدون افکار پژوهی و مخاطب پژوهی، هیچ فعالیتی تأثیرگذار نیست و برای تعیین روش فعالیتهای آموزش و پرورش و اجرای کامل طرحها و برنامهها، باید با مخاطب پژوهی، شرایط خاص مخاطبان مختلف را سنجید و براساس سلائق و علائق خاص مخاطبان نسبت به تولید اخبار و اطلاعات خود اقدام کرد. بی تردید روابط عمومی علم، هنر و فن ارتباط دو سویه با مخاطبان است و این واقعیتی است که اهمیت مضاعف مخاطب را در روابط عمومی نشان میدهد.
صداقت و تواضع
وی در دومین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها را صداقت و تواضع دانست و گفت: روابط عمومی از یک طرف با استفاده از دانش، علم ارتباطات و قدرت بیان به قانع کردن مخاطبان میپردازد و از طرف دیگر با پاسخگویی دلسوزانه و راهنمایی ارباب رجوع، از نارضایتیها و مشکلات درون سازمانی جلوگیری میکند و همچنین با ایجاد رابطه بین کارکنان و مدیران از به وجود آمدن نارضایتی در کارکنان سازمان، نسبت به مدیران و بالعکس ممانعت به عمل میآورد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: قانع کردن باید با تدبیر و به دور از توجیه غیرموجه انجام شود و از آنجا که حق با ارباب رجوع است، باید تقصیر ادارات از سوی روابط عمومی پذیرفته شود که این خود عامل ایجاد رضایت خواهد بود که حداقل آموزش و پرورش عیب کار خود را میپذیرد و برای رفع آن تلاش میکند و باید توجه داشت که مخاطب، توجیهات نادرست را به خوبی تشخیص میدهد و نتیجه معکوس به بار میآورد.
شناخت صحیح از محیط درون سازمانی و محیط جامعه
حمیدی، سومین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها را شناخت صحیح از محیط درون سازمانی و محیط جامعه بیان کرد و گفت: یکی از وظایف روابط عمومی شناخت صحیح از محیط درون سازمانی و محیط فرهنگی جامعهای که در آن فعالیت میکند، است.
وی تأکید کرد: روابط عمومی بر مبنای روشهای علمی و شناخت و درک دقیقی از محیط خود، میتواند در تصمیمگیریهای مدیران مشارکت کرده و نقش مهمی را در ادارات ایفا نمایند و آنگاه میتواند به عنوان بازوی توانمند مدیریت در آموزش و پرورش مطرح شود و این منوط به توانمندی روابط عمومی در سنجش و ارزیابی دقیق و صحیح فرهنگی محیط دارد تا بتواند به عنوان میانجی بین محیط (داخلی و خارجی) و ادارات آموزش و پرورش ایفای نقش کند.
بهرهگیری از نیروهای متخصص و آگاه به مسائل روز
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش چهارمین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها را بهرهگیری از نیروهای متخصص و آگاه به مسائل روز در زمینه روابط عمومی دانست و اظهار کرد: دنیای امروزی متفاوت از دنیای گذشته است و در حال حاضر به جای چند رسانه سابق، هزاران رسانه نقش اطلاع رسانی را بر عهده دارند و تأثیر فراوانی بر روی مخاطبان خود میگذارند.
وی ادامه داد: جامعه مخاطب تشنه اطلاعات است که اگر ما اطلاعات علمی و صحیح مورد نیاز آنها را مهیا نکنیم، به سراغ فضاهای مجازی با اطلاعات شائبهساز و غیرمعتبر خواهند رفت؛ پس باید روابط عمومیها با مسلح شدن به علوم ارتباطی روز در زمینه رسانه شناسی، روزنامه نگاری، مدیریت رسانه، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت متعالی و روابط عمومی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش تلاش کنند.
اخلاق مداری
حمیدی در پنجمین مورد، اخلاق مداری را در ارتقای جایگاه روابط عمومیها موثر دانست و گفت: تلطیف فضای فکری و روانی به عنوان یک رسالت در روابط عمومی است. یادگیری فن زندگی با یکدیگر از اساس کار روابط عمومی امروزین است که باید با مهارت کامل محیط اداره و پیرامون آموزش و پرورش خود را طوری طراحی کنند که به راحتی با همدیگر ارتباط علمی و کاری برقرار کرده و برای موفقیت آموزش و پرورش و در نتیجه تربیت نسل آیندهای متعهد و متعالی تلاش کنند.
تحمل پذیری و خود انتقادی
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ششمین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها تحمل پذیری و خود انتقادی بیان کرد و گفت: این ویژگی باید توسط روابط عمومیها منتقل و آموزش داده شود تا دیگر معاونتهای آموزش و پرورش، به راحتی، انتقادات را قبول و پاسخگوی آنها باشند و در جهت بالا بردن فرهنگ صحیح نقد و انتقاد در جامعه تلاش کرده و اجازه داده بشود تا خانوادهها به سهولت عملکرد آنها را مورد نقد قرار دهند.
عملکرد همه جانبه
حمیدی عملکرد همه جانبه را هفتمین مورد ارتقای جایگاه روابط عمومیها دانست و اظهار کرد: روابط عمومی شدیدا به حرکات و رفتارهای افراد بستگی دارد. به همین علت اشخاصی با تفکر چند بعدی میتوانند در آن موفق شوند. تنها صرف برگزاری یک جلسه یا همایش و انجام چند کار کلیشهای و روزمره، نشانه روابط عمومی موفق نیست. به یاد داشته باشیم درست و با تدبیرحرکت کردن در مواقع بحرانی و پرهیز از حاشیه سازی است که روابط عمومی را محک میزند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی بر اثر بخشی خوب فعالیتها تأکید کرد و گفت: مدرسه کانون اصلی نظام تعلیم و تربیت است لذا باید ببینیم دانش آموزان، معلمان و خانوادهها نسبت به عملکرد ما در روابط عمومی چه نظری دارند.
نظر بدهید