شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–||مترجم| زهرا بابازادگان |||| کدام عامل یک مشتری خوب می سازد؟ یا کدام عامل بهترین رابطه را میان یک مشتری و روابط عمومی ایجاد می کند؟ با مطرح کردن این پرسش، اولین گام برای تبدیل شدن به یک مشتری خوب را برداشته اید.
در این پست، اطلاعاتی از کارمندان خود را در اختیار شما می گذارم که شما را در تبدیل شدن به یک مشتری خوب کمک خواهد کرد:
1) آنها می پرسند که چگونه می توانند بهترین رابطه با مشتری را داشته باشند!
پرسش ساده ای به نظر می رسد اما بسیاری از مشتری ها هیچگاه نمی پرسند که چگونه می توانند ما را در ارایه خدماتی بهتر به آن ها یاری کنند. این کار مانند خریدن یک اتومبیل جدید است. اتومبیل می تواند شما را به هر کجا که می خواهید ببرد، اما اگر فراموش کنید باک بنزین آن را پر کنید یا هر 1000 کلیومتر روغن آن را عوض کنید، احتمالاً مجبور خواهید شد پیاده بروید.
2) آنها محصولات یا خدمات با کیفیت عرضه می کنند.
همه محصولات باید از استاندارد معینی برخوردار باشند. اتومبیل نباید از کار بیافتد. لپ تاپ باید روشن شود و امکان کارهای رایانه ای را برای شما فراهم آورد. اما هیچ کدام از این موارد مشتری را به سمت محصولات شما جذب نمی کند. من می دانم که شما انقلابی ترین محصولات را پس از تلویزیون داشتید، اما آیا این مسأله سبب شناخته شدن شما در دنیای محصولات می شود؟
3) آنها ارتباط برقرار می کنند.
ارتباطات با نشست ها و تماس های تلفنی آغاز می شود و باید در طول پروژه ادامه داشته باشد. اگر گروه روابط عمومی خود را از همان ابتدا در دایره خود جای دهید، خواهید دید که چه کارهایی برای شما انجام خواهند داد. خب، شاید بپرسید که ارائه چه اطلاعاتی مناسب است؟
– اعلام تولید محصولات جدید
– استخدام های جدید در شرکت
– شراکت های جدید در شرکت، مشتری های بزرگ، …
– رویدادها یا نمایشگاه های تجاری که شرکت شما میزبان یا میهمان آنهاست.
– اتفاقات جالبی که در صنعت شما روی می دهد.
– هر چیز دیگری که ممکن است به رسانه مربوط باشد.
4) آنها بازخورد ارائه می دهند.
شرکت های روابط عمومی تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی و پوشش خبری انجام می دهند، اما مشتریان هیچ بازخوردی درباره این که این تلاش ها تأثیری در ترافیک وب سایت، گفتگوها، میزان فروش و … داشته است یا خیر، نمی دهند. شرکت های روابط عمومی اگر بدانند که برنامه در حال اجرا موفقیت آمیز نبوده و نیازمند تغییر است، به سرعت این کار را انجام خواهند داد اما برای این کار نیازمند گرفتن بازخورد از جانب شما هستند.
5) آنها می دانند که ما متخصص هستیم.
با وجود آن که ما هر پیشنهاد و بازخوردی را با آغوش باز می پذیریم، اما مشتریان نیز باید بدانند که ما در کار خود متخصص هستیم و شما به ما پول می دهید تا امور رسانه ای مربوطه را برای شما انجام دهیم.
6) آنها در دسترس هستند.
دسترسی تمام وقت به مشتری یکی از ضروریات است. هنگامی که یک مشتری به درخواست های رسانه ای (مصاحبه، عکس، اطلاعات، …) به موقع پاسخ نمی دهد، ما متحیر و سرگردان می مانیم. شرکت ها به ما پول می پردازند تا توجه رسانه ها را به سمت آن ها جلب کنیم، اما به محض این که ما موفق به این کار می شویم، خبری از شرکت مورد نظر نمی شود.
7) آنها درکی از روابط عمومی، ولو بسیار پایه دارند.
این مورد یکی از سخت ترین مسائلی است که در حوزه ارتباط با مشتری وجود دارد. برخلاف آگهی های بازرگانی، ما نمی توانیم زمان پوشش رسانه ای را دقیقاً مشخص کنیم. ما اطلاعات می دهیم، نفوذ می کنیم و آن ها را به پوشش خبری تشویق می کنیم، اما نتیجه به سردبیر بستگی دارد.
8) آنها می دانند که ما حامی آنها هستیم.
من فکر می کنم که مشتریان گاه فراموش می کنند که ما خواستار پوشش رسانه ای بسیار بالا برای آنها هستیم تا میزان فروش و ترافیک وبسایت آنها را همگام با تلاش آنها افزایش دهیم. اگر موفق به انجام این کار نشویم، آن مشتری را از دست خواهیم داد. به نظر می رسد که این مطلب خود بزرگترین انگیزه برای ما باشد.
منبع: بلاست مدیا (BLASTmedia)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید